אל תשכחו להודות לסמוטריץ' כשיסגרו את ישיבות ההסדר

מפלגת הציונות הדתית ממשיכה לקיים פעילויות פוליטיות בישיבות ההסדר - זאת בניגוד להנחיית צה"ל ומשרד הביטחון. העירוב של התלמידים בפעילות של מפלגה ספציפית, הופך את הישיבות לסניפים פוליטיים - וזאת בלי בושה מצידו של סמוטריץ'

חדשות כיפה שמואל שטח 13/03/22 11:44 י באדר ב'

אל תשכחו להודות לסמוטריץ' כשיסגרו את ישיבות ההסדר
שמואל שטח. מנכ"ל נאמני תורה ועבודה, צילום: יח"צ

זו הפעם השלישית בשנתיים האחרונות שאנו מקבלים תלונות על ניצול ישיבות הסדר מסויימות לטובת קמפיין למפלגה פוליטית. הפעם מסתבר שישיבות הסדר פותחות את שעריהן במטרה לפקוד את תלמידי הישיבה למפלגה. הדבר נעשה בגיבוי ובתמיכה של ראשי אותן ישיבות, אשר בחלקם התפקדו בעצמם באופן גלוי ומתוקשר לאותה מפלגה.

למותר לציין כי רובם של תלמידי ישיבות ההסדר הינם חיילים בשל"ת וחל עליהם איסור ליטול חלק בפעילות פוליטית בהתאם לפקודת צה"ל. מעל ומעבר להיבט החוקי, קריאה לתלמידי ישיבות הסדר להתגייס לטובת מפלגה מסוימת יש בה פגיעה קשה באמון הציבורי בעולם התורה של הציונות הדתית בכלל ובמסלול ההסדר בפרט. ישיבות ההסדר מתוקצבות מהקופה הציבורית, ומטרתן שילוב בין לימוד תורה ושירות קרבי בצה"ל, תוך דחייה וקיצור שרותם הצבאי. גיוסם של ישיבות ההסדר לפעילות מפלגתית מסוימת, חותרת תחת הלגיטימציה הציבורית המוענקת להסדר האמור, המבוססת על הכרה בחשיבותן של ישיבות ההסדר – המשלבות לימוד תורה והגנה על בטחון המדינה.

ואכן בישיבות להן הייתי קרוב, הקפידו מאד שלא לערב את תלמידי הישיבה וכל מי שלמד למשל בישיבת הר עציון בשנים בהן הרב עמיטל היה קשור לפוליטיקה, יוכל להעיד כיצד לא הסכים לשום עירבוב של מפלגתיות בתוך היכל הישיבה.

העצוב הוא שאותה מפלגה שעברה על החוק, לא רק שאינה מתביישת או מסתירה את צעדיה, אלא אף מתגאה בכך מבלי להבין את ההשלכות החמורות שעלולות לבא כתוצאה מהכנסת מפעל ההסדר אל תוך הקלחת הפוליטית.

כאשר החייל שמשרת שירות מלא יבין שבזמן שהוא שרת, יש בני"שים ששימשו כפעילים פוליטיים, כבר לא יתחשק לו להמשיך את אותו "הסדר". לא אופתע אם יבוא בעתיד שר ביטחון חדש ויבקש לצמצם את תקציבי הישיבות ולסיים את הסדר השירות המקוצר. את גיבויו הוא יקבל מרוב אזרחי ישראל שלא מצביעים לאותה מפלגה ולא מבינים, ובצדק, מדוע עליהם לממן את הסניפים שלה.

נביט לרגע על מה שקרה לרבנות הראשית שהפכה לעתים לסניף פוליטי של מפלגה עד כדי כך שהרב הראשי לישראל "במקרה" הצטלם שלוש פעמים מאחורי הפרגוד עם פתק של מפלגה. אנשים זילזלו בכללים ואמרו "מה אכפת", אך בסוף זה היה עוד מסמר בארון הקבורה של מעמד הרבנות הראשית והלגיטימציה שלה כמוסד ממלכתי. אם נמשיך לזלזל בסוגיית הפוליטיקה בישיבות, ונתרץ בתירוצים בסגנון "כולם עושים זאת", "תראה מה קורה אצל החרדים" ו"מדוע להיות קטנוני", הרי שלשם נגיע.

בנימה אישית אומר כי גם אני וגם בתיה כהנא דרור אשר יזמה את הפנייה, הינם הורים לילדים בישיבות הסדר ומכירים בחשיבות הגדולה של ישיבות ההסדר ובהמשך קיומם.

בציפייה שיתקיים בבתי המדרש שלנו מאמרו של רבי אלעזר בשם רבי חנינא "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". בית מדרש המביא בשורה של טוהר ואחדות, ולא עיסוק במפלגות ותעמולה, ודאי שלא מהמקפצה.

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה.