צהר מתהדרים בקוד אתי אך שכחו את הכללים הבסיסיים ביותר

בארגון כשרות צהר, מספרים על הקוד האתי של המשגיחים שמועסקים על ידם, אך במקביל שוכחים את ההבטחות של ראשי הארגון עצמו שכעת מופרות אחת אחרי השנייה | מנהל המחקר בארגון כושרות בטור דעה

חדשות כיפה תומר בן צבי 01/03/22 16:54 כח באדר א'

צהר מתהדרים בקוד אתי אך שכחו את הכללים הבסיסיים ביותר
ראשי "כשרות צהר". "לא עומדים באתיקה הבסיסית", צילום: פלאש 90

אין ספק שאתיקה בכשרות זה דבר חשוב מאוד, אבל תסלחו לי, אני אינני מכיר כללי אתיקה שתחתיהם מותר לספר כל כך הרבה שקרים. אגש לעניין: כשרות צהר מתהדרים באתיקה של משגיחי ומשגיחות הכשרות שלהם, כולל בראיון האחרון שנתן המנכ"ל מעל במה זו. אך על הדרך הם שוכחים כללי אתיקה בסיסיים שהכתיבו להם ראשי צהר ביום ההקמה של גוף הכשרות שלהם.  

מוטב שמערכת הכשרות תעמוד באתיקה בסיסית של "ברוך אומר ועושה". מעת הקמתה מקפידה מערכת הכשרות של צהר להפר את כל מה שהתחייבה לו בעקביות. כך למשל עד היום כשרות צהר לא טרחה לפרסם חוברת או מידע מסודר על נהלי הכשרות שלה, למרות שהתחייבה לנהלים שקופים, כך שלדוגמה, ההיתר שנתנו בצהר ליין שנעשה ללא השגחה לא כתוב או מפורסם בשום מקום. 

מה יעשה אדם מהשורה שרוצה לדעת מהם נהלי צהר?

הרב רפי פוירשטיין, מבכירי צהר, הזכיר מספר פעמים שמטרת הארגון היא שהרבנות תקבע את הכללים והתאגידים הפרטיים יבצעו אותם. ופתאום, אנחנו שומעים ממנכ"ל כשרות צהר שהכללים האלו לא קשורים לשולחן ערוך.

והחמור מכל, ישנה כאן הפרת ההתחייבות הפומבית שלא להעניק כשרות לעסקים שעזבו את הרבנות ללא תקופת צינון, דבר שגם הרב פויירשטיין הדגיש שהם מקפידים עליו, בניגוד לעמדתם לבית המשפט שם סיפרו שהם לא מקפידים על ההתחייבות הזו.

בחודשים האחרונים פתחו בצהר במסע פרסום נואש שמכפיש את כשרות הרבנות הראשית במודעות עם אמירות כמו "משגיח לא בא", תוך הבנה שזה מה שממאיס את הרבנות על הציבור ומתוך רצון להעביר את העסקים לצהר, זאת בניגוד להתחייבות פומבית נוספת - להתמקד בריבוי כשרות לעסקים שאינם כשרים.

מנכ"ל כשרות צהר מספר בגאווה על מאות מסעדות שרוצות את כשרות צהר. גם כאן אפשר לחזור להתחייבות של הרב פוירשטיין מיום ההקמה שלהם: "אנחנו מציבים יעד של 1,200 עסקים תוך שלוש שנים", אז בימים אלו חוגגים בכשרות צהר ארבע שנים והם לא קרובים לרבע מהיעד שהציבו. 

למה ישנו פער בין היעד של צהר לבין המציאות? התשובה אולי נמצאת בדוגמא למקרה שקרה באחד המלונות באזור המרכז, שלאחר שצוות המטבח נתפס שם מבשל בשבת, במקום לתקן את הליקויים הוא עבר לכשרות צהר (בניגוד לכללי רבני צהר) והפסיד מיידית המון הזמנות, דבר שגרם לו להגיש תביעה כנגד הרב המקומי בסכום של מיליון שקל. 

אז רגע לפני שמדברים איתנו על אתיקה וכללים, כדאי קודם לעמוד בהתחייבות, זו גם אתיקה. הלקוחות האמיתיים של מערכת הכשרות הם הציבור הרחב שרוצה לאכול כשר ולא בעלי העסקים שאותם המנכ"ל רוצה לרצות.

 

תומר בן צבי הוא מנהל המחקר בארגון "כושרות".