ריאיון מיוחד מנכ"ל כשרות צהר: יש לרבנות הראשית נהלים שלא קשורים לשולחן ערוך

יהודה זיידרמן, מנכ"ל כשרות צהר, מתייחס לקוד האתי למשגיחים שהם פרסמו: "במסעדות יגידו שהוא מיושם באופן מאוד יפה", וטוען כלפי הרבנות הראשית: "רוב העסקים במדינת ישראל לא רוצים 'מהדרין' וחומרות"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/02/22 14:57 כז באדר א'

מנכ"ל כשרות צהר: יש לרבנות הראשית נהלים שלא קשורים לשולחן ערוך
מנכ"ל כשרות צהר, יהודה זיידרמן, צילום: חדשות כיפה

בחודשים האחרונים המאבק בין כשרות צהר לרבנות הראשית עלה מדרגה, אחרי שהשר לשירותי דת מתן כהנא קידם את רפורמת הכשרות שעתידה בתחילת 2023 להיכנס לתוקף, לפתוח את השוק לתחרות ולשנות אותו מן היסוד. יהודה זיידרמן, מנכ"ל כשרות צהר, טוען בריאיון לכיפה כי הם ממתינים לכניסה לתוקף של הרפורמה ומבהיר: "המערך שלנו מתוכנן ויציב ולכן אנחנו לא צריכים לעשות הכנות רבות כדי להיות מוכנים לגדילה שתהיה".

לאחרונה פרסמתם את הקוד האתי לעבודת המשגיחים. מה זה כולל?

"אנחנו מבדילים את עצמנו ממערכי הכשרות האחרים במספר דברים. אחד מהם הוא הערך. כשרות צהר קמה כדי לתת תוכן של ערך לנקודות החיכוך בין בעלי העסקים למשגיחים ובין החברה החילונית לדת. המקום הזה היה אפל ודוקרני במשך שנים רבות. צהר החליטה להיכנס לתחום הזה מתוך הבנה שחווית המשתמש של הישראלים במסעדות ובתי המלון חייבת להיות אחרת, כדי שבעלי העסקים לא ידברו אחר כך על המשגיח שמגיע רק כדי לקחת צ'ק, או שיושב ושותה קפה בלי לעשות כלום, אלא יגידו שיש כאן חבורה של אנשים אידיאליסטים שעושים כאן עבודה כמו כל עבודה אחרת. כל מערך המפקחים והמשגיחים שלנו פועל לפי הקוד האתי שלנו שכתב הרב אורן דובדבני. אם ניכנס באופן אקראי לכל אחת מהמסעדות שלנו ונשאל אותם - אז יש לי תחושה שהם יגידו שהקוד האתי מיושם באופן מאוד יפה".

"בעלי העסקים מאמינים למערך כשרות - זה מדע בדיוני"

לדברי זיידרמן, הקוד האתי נכלל גם במיון של המשגיחים: "יש פחת גדול מאוד של האנשים שבאים להתראיין, הסינון אצלנו מאוד גדול. אנחנו בודקים לא רק שמדובר ביראי שמים, התמצאות בהלכה ומענטשיות כדי לייצג אותנו נאמנה בבית העסק אבל גם מישהו שמוכן להפשיל שרוולים ולשטוף חסה. כל הדברים האלה ביחד זה חתיכת אתגר. לכן המשגיחים שלנו הם ברמה מאוד גבוהה, אנחנו מטפחים אותם", מספר מנכ"ל כשרות צהר ומציין: "בעלי העסקים מאמינים למערך הכשרות - זה מדע בדיוני, ימות המשיח". 

"יש לנו מחלוקת עקרונית עם הרבנות הראשית", מדגיש זיידרמן: "בנהלי הכשרות שלהם יש הרבה נהלים שהם לא חלק מה-DNA ההלכתי של עם ישראל, הכוונה לשולחן ערוך ולפוסקים ולמה שהיה מקובל במשך השנים. יש הרבה תוספות שהן חומרות חדשות וחלקן הן לא חדשות אבל עדיין חומרות. רוב העסקים במדינת ישראל לא רוצים "מהדרין" וחומרות כי הקהל שלהן הוא דתי ומסורתי שרוצה לאכול כשר, והם לא רוצים שיגידו להם שאסור להגיש תות שדה, אספרגוס, חלב נכרי או ירק לא מפוקח שאין בו את הריסוסים הלא בריאים. אצלנו, עסק שרוצה לעבוד עם ירק לא מפוקח הוא מקבל הצעת מחיר חדשה שכוללת את שעות העבודה של המשגיחים שצריך לשטוף את הירקות. כמו שאברהם אבינו שטף חסה - אז גם בכשרות צהר שוטפים חסה ואנחנו לא מתביישים בזה. אנחנו מתנגדים לתוספות של הרבנות לרף הכניסה למילה 'כשר'", סיכם זיידרמן.  

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן