המתקפה על הרב מלמד: אתם פוגעים באמון הציבור ברבניו

מאז ומעולם בעולם ההלכתי היו מחלוקות, ובתוכן מחלוקות שהרבים חלקו על היחיד. האם דעתו של היחיד נדחתה בשל דעתם של הרבים? אני עומד ומתחנן בפני הרבנים הפסיקו במתקפות - הן גורמות לנזקים רוחניים אדירים | הרב מאיר נהוראי

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 05/02/22 19:20 ד באדר א'

המתקפה על הרב מלמד: אתם פוגעים באמון הציבור ברבניו
הרב מלמד, צילום: ללא

בימים אלו נמצא הרב מלמד במתקפה חסרת תקדים. עיקר החרם נובע מספרו על טהרת המשפחה ופגישותיו עם הרפורמים. מאז ומעולם בעולם ההלכתי היו מחלוקות, ובתוכן מחלוקות שהרבים חלקו על היחיד. האם דעתו של היחיד נדחתה בשל דעתם של הרבים?. בכל ש"ס המשניות לא ראינו שמחקו את דברי היחיד, והשאירו רק את דעת הרוב. להיפך, רבי השאיר את דעתו של היחיד למרות שאין הלכה כמותו. הר"ש משנאץ (מסכת עדויות) מסביר מדוע נותרה דעתו של היחיד במשנה:

"ואף על גב שלא נתקבלו דברי היחיד בזמן הראשון ולא הסכימו רבים עמו, כשיבוא דור אחר ויסכימו רבים לטעמו יהי הלכה כמותם, שכל התורה נאמרה כן למשה פנים לטמא ופנים לטהר, ואמרו לו: עד מתי נעמוד על הבירור? ואמר להם אחרי רבים להטות מיהו אלו ואלו דברי אלוקים חיים"

הרב אליעזר מלמד מקדיש את כל ימיו בעיסוק בהלכה. הרב מלמד הוא איש הלכה מובהק, פוסק חשוב ודעתו מבוססת על שקלא וטריא בתלמוד ובספרות הפוסקים. גם אם בתחומים מסוימים תהיה דעתו דעת יחיד, לא יהיה ניתן לבטל את דעתו. קל וחומר, שהמחלוקת היא לא בטעות בדבר משנה אלא בעיקר סביב דרכו מול הרפורמים ופרסום פסקיו בנושא טהרת המשפחה. דעתו היא לגיטימית גם אם היא דעת יחיד (ובדרך כלל הוא לא דעת יחיד).

האם יהיה נכון לפסול את ספריו של הרב מלמד, בשל אי הסכמה על נושא כזה או אחר?!

לימוד ההלכה הוא מורכב וקשה. למרבית האנשים אין את הכלים ללמוד הלכה מתוך הסוגיות ועד פסיקתה הלכה למעשה. הרב אליעזר מלמד הצליח להביא את ההלכה לבתי ישראל באמצעות הסדרה הייחודית של "פניני הלכה". ההלכה כתובה  ברוח ארצישראלית רעננה, בשפה הראויה לכל נפש. הספרים כתובים בלשון בהירה ועדכנית, מאירים את ההלכות בטעמן הרוחני, ומתייחסים למנהגי העדות השונות. הרב אסף את שיטות הראשונים בצורה מסודרת ומתומצתת כך, שרבים יכולים כיום להכיר את ההלכה ומקורה.

ספרים אלו נכנסו לבתי ישראל השונים ובזכות ספרים אלו זוכים רבים לשקוד באוהלה של תורה בכלל ולימוד הלכה בפרט. אמנם מארגני המחאה אינם קוראים להחרמת ספריו אבל הם מגדירים את ספריו כלא מקצועיים ובמילים אחרות , יש כאן קריאה לציבור להפסיק את הלימוד מתוכם.

האם יהיה נכון לפסול את ספריו של הרב מלמד, בשל אי הסכמה על נושא כזה או אחר?!  מי ייקח אחריות על הנזק האדיר שייגרם מכך שספריו החשובים וההלכתיים בתחומי  ההלכה השונים יוצאו מהבתים? גם אלו שפוסלים את דרכו בפסיקה בטהרת המשפחה  מודים שרוב ספריו יורדים לעומקה של הלכה,  היעלה על הדעת לפגוע במעמדם של הספרים שבאמצעותם רבים לומדים ויודעים הלכה?!

עומד ומתחנן בפני הרבנים הפסיקו במתקפות

לצערי, הדבר החמור ביותר, שמארגני המחאה מזלזלים באינטליגנציה של הציבור הרחב שמוקיר ומעריך את מפעלו של הרב מלמד. הציבור הרחב שלומד דף יומי ונחשף למחלוקות חריפות בין החכמים, יודע ומודע לכך שגם דעותיו של היחיד נכתבו.   לעניות דעתי ככל הנראה המחאה לא תשפיע על הציבור הרחב והוא ימשיך ללמוד מספריו  ואם כן, מה הועילו חכמים באותה מחאה?! מחאות מהסוג הזה פוגעות באמון של הציבור ברבניו והנזק הוא אדיר !!!  

אני עומד ומתחנן בפני הרבנים הפסיקו במתקפות, הן מנתקות את הציבור מרבניו, הן גורמות לנזקים רוחניים אדירים. הן מרחיקות עוד יותר את בננו ומבנותינו מעולם של תורה. בדור שלנו יש צורך אדיר להציג מחלוקת לשם שמים, לאפשר לגיטימציה לדעות של תלמידי חכמים גם אם הן דעות יחיד, ונסיים בדבריו של ערוך השולחן בהקדמתו לחלק חושן משפט:

"וכל מחלוקת התנאים והאמוראים והגאונים והפוסקים באמת למבין דבר לאשורו, דברי אלקים חיים המה, ולכולם יש פנים בהלכה. ואדרבא, זאת היא תפארת תורתנו הקדושה והטהורה. וכל התורה כולה נקראת שירה. ותפארת השיר היא כשהקולות משונים זה מזה, וזהו עיקר הנעימות. ומי שמשוטט בים התלמוד, יראה נעימות משונות בכל הקולות המשונות זה מזה"