מהפכת דמי החבר | "תנועת עזרא נמצאת על מסלול התנגשות"

דמי החבר של תנועת עזרא ממשיכים לעורר סערה בקרב ההורים. הרב שלמה הכט, חניך בעבר והורה לחניכי התנועה בהווה, טוען כי אין בשורה של ממש במסלולים, והתוצאה הקשה של המהלך תתברר לפני מחנות הקיץ

חדשות כיפה הרב שלמה הכט 03/11/21 11:11 כח בחשון התשפב

מהפכת דמי החבר | "תנועת עזרא נמצאת על מסלול התנגשות"
חניכים בתנועת עזרא, מסלול התנגשות. , צילום: תנועת הנוער עזרא

לפני מספר שבועות, יצאה תנועת הנוער "עזרא" בקול גדול בהכרזה על "מהפכה" בנושא דמי החבר. בשבוע הבא יתקיימו מספר פגישות "זום" להסברת הנושא להורים. לקראת פגישות אלו אני מבקש להסביר להורים מנקודת מבטי מה בעייתי בשינוי המוצע ואיפה הם, וגם התנועה, עלולים להפסיד סכומי כסף ניכרים.

מנהיגי עזרא סירבו לשוחח איתי ואף רמזו שאני מוטה נגדם מלכתחילה. אני בא ממשפחה שחברה בתנועה מיום היווסדה, לפני 103 שנים בגרמניה, וברציפות מאז. אני מחפש את טובת התנועה וחניכיה ומבקש להתריע מפני שינוי שנראה שנעשה בצורה חפוזה ולא מושכלת.

בעמוד הפייסבוק של התנועה נכתב: "המודל של דמי חבר קשור מבחינה היסטורית למוסדות שכבר לא רלוונטיים היום. אנו מאמינים כי צריכה להיות יותר מדרך אחת להיות שותף בתנועה. אנחנו לא מוותרים על החברות בתנועה, אלא פותחים אותה למעגלים נוספים ומציעים אופנים חדשים לשותפות וחברות בתנועה".

סגן מזכ"ל התנועה, אביעד מוזס, הוסיף וכתב: "אחד האלמנטים שאנחנו הכי גאים בהם זה שהצלחנו לייצר מצב שאין לנו מסלול 'מועדף' שאליו אנחנו מנסים 'להסליל' את ההורים. עבור חניך אחד מסלול 'עזראים' יהיה המסלול המשתלם ביותר, ועבור הורה אחר המסלול הגמיש יהיה המשתלם ביותר – ומבחינתנו שניהם טובים ורצויים באותה מידה. זוהי תכנית חדשה ופורצת דרך, וככזו יש לא מעט חששות שמתלווים אליה. סביר להניח שבמשך הזמן נצטרך לעשות התאמות ועדכונים לאור סוגיות שיעלו מהשטח. אך עם זאת, אנחנו מאוד בטוחים בערכים שהובילו אותנו למהפכה הזו, כמו גמישות מחשבתית וארגונית, הקשבה לשטח, יצירתיות והצבת רף גבוה".

האם כך הם פני הדברים? מה באמת קורה ב"מהפכת דמי החבר"? כפי שאני מבין את העניין, יש העדפה גדולה לחניכים ארעיים, וחניך "שרוף" לא ישלם פחות (גם לא נטען כך) ובסבירות גדולה ישלם הרבה יותר.

האם ההצהרות של ראשי התנועה מתיישבות עם המציאות? נדמה לי שרק ההודעה מראש על כך שיהיו שינויים היא זו שתתממש. השינויים האלה יובילו כמעט בהכרח להתמרמרות אצל אלה שבחרו במסלולים שלא ישתנו. מה יעשה חניך בכיתה ט' שהוריו בחר בטעות במסלול הגמיש, כשיגלה שסמינריון ההדרכה, שהוא תנאי מקדים ליציאה להדרכה עולה 1,330 שקלים?

מה אני מציע מלבד תלונות? התנועה צריכה לבחור בדרך של גביית תשלומים שלא תצטייר - ובוודאי שלא תהיה - אמצעי לחליבת סכומים שערורייתיים מההורים. הקושי בגביית דמי חבר ידוע. אפשר בהחלט להוסיף אותם בחלקים לפעילויות השונות. האם עקב כך צריך לייצר התמרמרות ונטישה? מסופקני.

הרב שלמה הכט, 103 שנה בתנועה

הרב שלמה הכט, 103 שנה בתנועה צילום: באדיבות המצולם

תנועת הנוער "עזרא" נמצאת על מסלול התנגשות שיתרחש לקראת הקיץ. אני מציע לטפל בו בהקדם האפשרי.

כדי לייצר בסיס להשוואה, אפרט את הפעילויות המקבילות ששולמו בשנים הקודמות לילדה בכתה ה': 

דמי חבר – 330 שקלים, ט"ו בשבט – יום אחד – 95 שקלים, מסע פסח – יום אחד – 99 שקלים, מסע גרעין – יום אחד – 99 שקלים, מחנה – ארבעה ימים – 545 שקלים, מסע סוכות – יום אחד – 99 שקלים, סך הכל: 1267 שקלים לחניכה שיצאה לכל המפעלים.

מה מציעים המסלולים החדשים?

מסלול "עזראים" עולה 1080 שקלים והוא בהחלט מגלם הנחה על המחיר הכולל. עם זאת, חניך שלא יצא למחנה מפסיד סכום משמעותי.

מסלול "אביב" יעלה 1483 שקלים - יקר באופן משמעותי. גם כאן, חניך שמסיבות שונות לא יצא למחנה יפסיד הרבה.

המסלול הגמיש הוא השערורייתי מכולם. מחירי כלל המפעלים בו כפולים מהמחיר בשנה שעברה. כל מי שיטעה לחשוב שייתכן איזה שהוא רווח מבחירה במסלול כזה יגלה שהוא מחוייב בסכומים מוגזמים על כל פעילות.