הבחירות לנשיאות | המסר מהפוליטיקאים בימין: תהיי שכולה ותשתקי

מרים פרץ היא התגשמות החלום של הימין והציונות הדתית, סוף סוף דמות שיוצאת מקרבה ומצליחה לאחד את חלקי העם מתמודדת לנשיאות המדינה ואולי תצליח לכבוש עוד מוסד שלטון חשוב, אך נראה שבימין דווקא שמים לה רגלים

מאיר כהן מאיר כהן, חדשות כיפה 21/05/21 11:41 י בסיון התשפא

הבחירות לנשיאות | המסר מהפוליטיקאים בימין: תהיי שכולה ותשתקי
מרים פרץ. תהיה הנשיאה?, צילום: פלאש 90

מרים פרץ, היא אם יהודייה, מזרחית אשר נולדה במרוקו, ציונית דתית, זוכת פרס ישראל, אשר פונתה מסיני והקימה מחדש את חיה בגבעת זאב, התאלמנה מבעלה ושכלה שניים מבניה, אוריאל ואלירז בעת שירותם בצה"ל. על אף האסונות שפקדו אותה, בחרה פרץ שלא להתכנס אל עצמה, אלא להיפך, החלה לפעול לעידוד הציונות, והטיפה לאחדות בין החלקים השונים בחברה הישראלית.  

פועלה הנמרץ של מרים פרץ שזיכה אותה בפרס ישראל ובאהדה ציבורית נרחבת, לא נעלם מעיני הפוליטיקאים המגזריים אשר שייכו אותה אליהם בכל הזדמנות וראו בה מכונה שמייצרת מנדטים, ניסיונות שנעשו להביא את פרץ לרשימת אחת המפלגות הציוניות דתיות על מנת לנצל את ההילה הציבורית סביבה כשלו לצערם של ראשי המפלגות.  

הרב רפי פרץ, מי שמכהן כיום כשר לענייני ירושלים מטעם הציונות הדתית, מספר על "קשר מאוד חזק" עמה, נפתלי בנט, שהבין עוד ב 2015 את הפוטנציאל הקיים באשה ציונית דתית פופולארית בשדה הציבורי אשר אינה מאיימת עליו פוליטית, בחר למתג דרכה מחדש את הבית היהודי, בכך שנצמד לדמותה בעת שתיאר מהי ציונות דתית בעיניו "הציונות הדתית האמיתית, היא פרופ' ישראל אומן, מרים פרץ, רועי קליין ולא הבן גבירים". 

אך בימים אלו, נראה כי התהפכו היוצרות, לראשונה בישראל, מועמדת בת הציונות הדתית, אשת  ימין, אשת רוח מהמעלה הראשונה, אשר נהנית מתמיכה ציבורית מקצה לקצה, ועושה את השירות הטוב ביותר עבור המגזר הציוני דתי החבול תדמיתית, ויכולה בנקל לעבור את מבחן הנשיאות ברמה ציבורית, נתקלת ביבשושיות במקרה הטוב, ושמים לה רגליים במקרה הרע כשהיא מנסה לכבוש את נשיאות המדינה, דווקא מהצד הימני במפה, כשהמועמד מנגד יצחק בוז'י הרצוג הוא איש שמאל כפשוטו.   

בכנסת הנוכחית מכהנים 65 חברי כנסת מהימין, לא מעט מהם התמודדו מול אותו בוזי' הרצוג, בעת ששימש עבורם כאסון התורן של הימין הלאומי כשניסה להתמודד על ראשות הממשלה מול נתניהו. וזאת מבלי שהתייחסנו לעניין הפופולריות של הרצוג, מצרך כה נחוץ למוסד הנשיאות המקרטע לאחר כהונת הנשיא האחרון. כשמולו מתמודדת מלכת הקונצנזוס הציבורי מרים פרץ, אישיות שמקובלת בכל חלקי העם ואינה סדין אדום בפני אף אחד מהם, להפך, פרץ היא הדגל אותו הציונות הדתית מניפה כל עת שמדברים על תרומת הציונות הדתית למדינה, אך למרבה הפלא והצער כאשר מדובר במינויה לנשיאה, היא לא מספיק טובה עבורם.  

חמישה חברי כנסת מהימין "האידאולוגי" בחרו בשבוע האחרון להתעלם מקיומה של מרים פרץ והמליצו על בוז'י הרצוג, שמחה רוטמן מהציונות הדתית, עידית סילמן ואביר קארה מימינה, בנט ושקד לא המליצו על איש, הבחירה וההימנעות מימין נעשתה מתוך שיקולים פוליטיים צרים, אחדות העם או העלאה על נס של הערכים הציונים הדתיים והכנסתם לבית הנשיא לא היו שם. לו יצייר לכם האופטימיסט הגדול בימין כיצד הוא מדמיין את נשיא המדינה, הוא יתאר אולי לא בהגיית שמה הספציפי, את קווי דמותה של מרים פרץ - דמות שהקריבה למען המדינה, מאחדת, אוהבת העם, מקובלת ורצויה על אחיה. 
 
בעצם בחירתם בהרצוג, אומרים נציגי הימין, מרים פרץ יכולה להיות הפנים היפות שלנו ותו לא, ננופף בקרבן שלה כשצריך להוכיח הקרבה אמיתית, אבל לא נקריב את האינטרסים הפוליטיים שלנו עבורה, ובמילים אחרות  - נהנינו לרכב על הגב הציבורי שלך כשרצינו, את טובה כאמא שכולה, כמרואיינת חביבה בפאנלים וכשתכתבי פוסט מרגש  נשתף בשמחה. אבל את לא יכולה להיות הדמות שתייצג את מדינת ישראל, ותפעל לאחדות העם ברגעים אלו, לא כי אין לך את היכולת כי אנחנו  יודעים שכן, אלא כי זה לא מסתדר לנו עם הקומבינה הפוליטית. תהיי שכולה ותשתקי. 

הציונות הדתית מכורה לאהבת הציבור והיא משיגה את האהבה הזאת דרך ניצול הצלחות של אחרים, לא קשה להבחין  כיצד נציגי המגזר נהנים לרכב על גלי אהדה שזוכים להם חובש כיפה או חובשת כיסוי ראש שנהנים מפופולריות תקשורתית, בין אם מדובר בזוכת פרס ישראל, זוכה פרס נובל, קצין עתיר זכויות, טייס קרב או זמר מוצלח. אך ברגע בו הם מרגישים כי הפופולריות מאיימת על סדר החיים העסקני שלהם, הם מתקשים לפרגן.  אם  ההצלחה שפגשו לא עברה דרך העסקונה הפוליטית, כנראה שלא התאמצת מספיק. אם לא התגלחת על תפקיד דלוח במועצה מקומית סוג ג' או לא שימשת כעסקן בכיר במגזר, הסיכוי שלך להצטרף להנהגה ולהחליט החלטות אפסית, במגזר מצפים שתתלכלך איתם, שתצא למלחמות בוץ באחרים כדי להוכיח כמה נאמן אתה ותעבור את אותו מסלול מיותר בדיוק כמוהם. והדבר החשוב ביותר הוא - שהמהלך יסתדר להם פוליטית כי בפוליטיקה הזאת אין אידאלים, והפעם? זה לא הסתדר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן