סגור

אסון מירון | אי אפשר לחיות רק על בסיס אמונה בהשגחה

האדם היהודי המאמין רוצה להאמין שיש סדר והיגיון במציאות אבל, פעמים רבות, הוא לא  מצליח להבין סדר זה. ואולי זה בסדר?

הרב ירמי סטביסקי
כו באייר התשפא
,
08 במאי, 2021 23:13
האסון במירון

האסון במירוןצילום: דוד כהן, פלאש 90

בשיחה לתלמידי תיכון הימלפרב לאחר האסון במירון אמר מנהל בית הספר הרב שלומי דנינו: "אני רואה עצמי כאדם דתי ומאמין בקב"ה, אבל אני גם חושב שדברים רעים יכולים להתרחש לאנשים טובים".
החיבור בין שני ההיגדים האלה מהווה לכאורה סתירה פנימית. הקב"ה הרי הבטיח לגמול טוב לאוהביו ולהעניש את הרשעים! המשורר בספר תהילים קובע את רעיון הגמול כעובדה מוגמרת "שומר ה' את כל אוהביו ואת כל הרשעים ישמיד"! אם האל הוא טוב, ורחום וחנון מדוע הוא לא מגן על עושי דברו?
הרב שלומי יכול היה להסביר מדוע הנהרגים באסון יושבים תחת כנפי השכינה. הוא יכול היה להתעלם מהקושי האמוני ולספר על רמתם הרוחנית הגבוהה של הנהרגים. במקום זאת הוא בחר להציג עולם שהוא לא הרמוני ולא בהכרח מסתדר. עולם שבו לעיתים הכאוס משתלט על החיים וכתוצאה מכך גם אנשים טובים עשויים לסבול על לא עוול בכפיהם. מציאות זו שבה הטובים סובלים "ודרך רשעים צלחה" היא לא פעם מציאות מוגמרת ואכזרית ולא מוטלת עלינו החובה ליפותה. האדם היהודי המאמין רוצה להאמין שיש סדר והיגיון במציאות אבל, פעמים רבות, הוא לא מצליח להבין סדר זה.

היכולת לחיות בשניות זאת, כלומר, במצב תודעתי, אמוני ושכלי מורכב ואף מרובה סתירות היא הכרחית. המורכבות הזאת קיימת בכל כך הרבה מצבים בחיים שלנו. להלן אמנה ארבעה תחומים שבהם אני כאדם דתי ומודרני, חי את השניות ואת המורכבות הזו.
התחום הראשון הוא תחום הדמוקרטיה. כאנשים מודרניים אנחנו מבינים שרק הדמוקרטיה יכולה למנוע שפיכות דמים וטרור כמו זו שראינו בשנים האחרונות בסוריה. הדמוקרטיה, שמאפשרת לנו את השפע הגדול שבתוכו אנחנו חיים איננה המצאה דתית. היא עשוייה להתקיים בצד האמונה הדתית ואף להתכתב איתה. יחד עם זאת יש לתת את הדעת שאימוץ  אורח החיים הדמוקרטי המרבה בזכויות הפרט והמעמיד במרכזו את החופש של האדם הינו אידיאה השונה מזו שמוכתבת בתורה.  

התחום השני הוא העולם המדעי. בזכות ההתקדמות המדעית המרשימה של המאה העשרים אנחנו זוכים לחיים ארוכים וטובים יותר מכל הדורות שקדמו לנו. הפלא העצום של החיסון שהציל רבים מאיתנו ממוות, מהווה הישג מדעי מדהים. עם זאת, תורת האבולוציה המהווה בסיס לחשיבה המדעית המודרנית עומדת בסתירה, לפחות במבט ראשון, לסיפור בריאת האדם בספר בראשית.  

התחום השלישי הוא תחום המיניות. המציאות של משיכה מינית לבני אותו המין שאינה מאפשרת הקמת משפחה מסורתית היא עובדה מדעית. מצד שני, התורה אוסרת על קיום יחסי אישות בין בני אותו המין. אדם מאמין המכיר את המציאות של הקהילה הלהטב"ית מוצא את עצמו בסבך של שאלות ותהיות לגבי הניסיונות והקשיים שבהם מעמיד הקב"ה את האדם.  

התחום הרביעי הוא הסוד הנפלא של הקמת מדינת ישראל. התשתית הפוליטית שעליה התבססה המדינה היא תשתית פוליטית חילונית. רוב רובו של העולם התורני לא הצטרף לתנועה הציונית מכיוון שלא האמין שניתן להיות שותפים למפעל שאינו דתי. העובדה, היא ש"ראשית צמיחת גאולתנו" התממשה, ברובה על ידי חלוצים שמרדו במוסכמות הדתיות, מהווה פרדוקס בחשיבה הדתית שלנו. הרב קוק זצ"ל הוא מהרבנים היחידים שהצליח לחיות במורכבות זאת, לאמץ, לעודד, לאהוב את החלוצים ולראות בהם מגשימיה של הגאולה האלוקית.

הניסיון הדתי לבנות עולם דתי ורוחני שמצליח "לסדר" את כל המציאות בתוך מבנים יציבים וטוטליים הפותרים את כל שאלות החיים, אינה יכולה להתקיים לעד. המציאות עצמה חזקה מכל מבנה דתי מקובע. השניות חובקת אותנו כמעט בכל צמתי החיים שלנו.  

אחזור לאסון במירון. האסון פגע באנשים טהורים ויראי שמים וניכר כי ניתן לומר שהיתה זו גזירה משמים. אולם, אין ספק שאת הגזירה הזו ניתן היה למנוע!  בזמנו זכיתי ללכת עם בני להלוויה של הרב עובדיה יוסף זצ"ל. בשלב מסוים הבנתי שמסע ההלווייה הופך לדחוס ומסוכן יותר ויותר בשל נהירתם של אנשים רבים לכיוון הארון. מיד אמרתי לבני שזכינו ללוות את הרב עובדיה וכעת אנחנו הולכים הביתה כדי שלא ניפגע. לו חס ושלום היה בני נהרג [ורק בנס לא התרחש שם אסון] לא יכולתי להגיד שידיי לא שפכו את הדם. לא שמעתי עדיין ולו קול אחד ברור של לקיחת אחריות על האירוע במירון מצד המארגנים.
מובן, חייבים להגיד בקול רם וברור צלול שהקב"ה הוא המלך, הוא השולט. אך יחד עם זאת חייבים להבהיר לעצמנו שהקב"ה מצפה מאיתנו שניקח אחריות על חיינו ועל בטחוננו ונפעל בהתאם. התורה חייבה אותנו להקפיד הקפדה יתירה בדיני פיקוח נפש ואת האחריות על המעשים שלנו אנחנו לא יכולים להטיל על ריבונו של עולם.
היכולת לחיות במציאות מורכבת שיש בה סתירות, ולהיות מודע אליהם היא חלק אימננטי מחיים במאה העשרים ואחת בעולם כולו ואחת כמה וכמה במדינת ישראל. עלינו ללמוד להרחיב את המושגים האמוניים ואת האיזון הנכון שבין אמונה וביטחון ובין ציפייה לגאולה פאסיבית מול לקיחת אחריות על החיים עצמם, כדי לחיות חיים אמוניים וגשמיים מתוקנים.

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
09.05.2021

1. השגחה? (ציוני)

ה"השגחה" יורקת לכם בפרוף כופרים. מהללי קברים ושלדים. עובדי מוות. איסור חמור בתורה ואתם סוגדים לקברים. ביזיון ליהדות

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2021

2. לא מדוייק (חי)

יכול להיות שיש "התנגשויות בין האמונה לבין המציאות.
אך דווקא 4 הדוגמאות שהרב הביא. מיושבות יפה ,בהרבה מקומות.

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2021

3. נרפים אתם נרפים - אין בכם האומץ להתחכך באמת (משה אהרון )

היהדות בניגוד לאמונתינו רוויה בסיגים של עבודת אלילים.
יהדות זו על כל שגגותי ולא הניבה לא תניב גאולה .
רק קטסטרופות - באין מהפכה.
במקום לומר שמהשמיים מאותתים :
די לפולחן הקברים והדרישה למתים ראו לאן מפליגים בפילוסופיות מפילוסופיות שונות.
כך גם גבי מדינת ישראל כאתחלתא .
הקב"ה חיכה אלפיים שנה
שנקיים בגופינו "גם עלוה" וגפ "פקוד".
וביתר שאת קול התור ניסר וזימר :
שארץ ישראל ממתינה בטרם יממש זממו הצורר
והאדומורים מאסו בארץ חמדה. הניחו להם לאבדון .
לפיכך בחר בהפוך על הפוך הקב"ה את הציונים החילוניים
להתחיל דווקא בהם את הגאולה. הם שהשכילו לתנות אהבה עם ארץ ישראל
זאת ועוד יהדות שהפליגה לחלל את המושג הבראשית "אדם".
ולייחסו אך לאדם היהודי .
יהדות שכזו איננה יכולה להתקדם לכלום.
שהרי המבוא לימות המשיח לאותה גאולה גלובלית של כל האדם
לא מתקיים בנן ןכך עוד ועוד........
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2021

4. המשפט [הטוב והרע] לאלוהים הוא (משה אהרון )

הטוב והרע האלוהי הוא בראייה שונה ואחרת מראייתנו המוגבלת.
לעולם לא יכולה ראיית האין סוף להדמות לראיית האדם .
לכן על פני הדברים מגוחך לנסות לקיים תיאום והתאמה
בין הטוב והרע האלוהי לזה של האדם .
ראיית האין סוף האלוקת - כשמה .
היא גם מעבר לפרגודים .
שלפני ואחרי חיי האדם.
אף פעם לא נשע אם אין גם קשר וקו מחבר בין הפלטפורומות של העולם הזה עם עולמות אחרים אפשריים
כך גם ם דרך משל אין עין האדם יכולה להכתיר "צדיק" במוחלט
שוב מדובר בפונקציה אלוקית בלבד.
שום אדם לא יודע את מסתריו ועימקי לבבו של אדם אחר.
יותר מזה אף פעם לא נדע גם את הרע העכשווי בעיננו הוא הבסיס לטוב היותר מוחלט בעתיד

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2021

5. הבג"צ - כמבוא למשיח (משה אהרון )

בגלל שהיהדות פסחה על ערכיו ההומניים של ספר בראשית
כ"ספר הישר" - כבסיס הפירמידה ל"ספר הטוב" [שאר התורה]
מכאן גם ערך העל של : "הישר והטוב"
. החליטה ההשגחה להתחיל באתחלתא כתיקון.
בהזרמת ערכי אנוש צרופים לעורקיה של מערכת.
בדמות המשפט המערבי הליבראלי.
מכאן שהבג"צ כגולת הכותרת של האתחלתא
משמש לא פחות כפונקציה אלוקית
לפחות לפי שעה...........
משה אהרון

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2021

6. גיבובי סלט בריח כפירה (יהודי)

למאמין אין שאלות לכופר אין תשובות...

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2021

7. יפה כתב הרב סטביסקי אבל אני עדיין מחפש מקרה אחד שבו (אבייתר קליין)

הקב"ה עמד לימין מאמיניו. אני מתכוון למקרה ברור ומובהק ולא לבובה מעיינשס שאנשך פולטים ללא הרף. העובדה שאין מקרים כאלה בניגוד למקרים רבים שבה "צדיקים ורע להם" כמו למשל בשואה אומרת דרשני.

דווח על תגובה לא ראויה
09.05.2021

8. ל - 7 (שוליית הנפח)

דרכו של הקב"ה לעמוד לצד מאמיניו הראויים היא בהטיית דרך הטבע למענם.
כך שלמראית העין הדבר לא ניכר.
עשיית ניסים זה הרמת דגליםובזה ממעטת ההשגחה כי טבע האדם היא לשחוק אט אט גם ניסים......

דווח על תגובה לא ראויה
11.05.2021

9. כופר!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (יהודי גאה)

דווח על תגובה לא ראויה
11.05.2021

10. ל7. מוזר וקצר זכרון. דוגמה? הקמת מדינת ישראל כוללת בתוכה 1000 'עמידות הקב''ה לימין מאמיניו'. (מד)

דווח על תגובה לא ראויה
11.05.2021

11. הנחות יסוד לא כ''כ נכונות .אבולוצי'ה בסיס לחשיבה המדעית המודרנית? להד''ם. רק דמוקרטי'ה מונעת שפיכות דמים? מה הקשר? ובכלל יותר מדי פעמים המילה 'מודרני' (דח)

דווח על תגובה לא ראויה
12.05.2021

12. אין קשר בין אמונה לאסון (ב.ד.צ)

יש כמובן הרבה מה להעיר על הכתבה אבל תקצר היריעה רק צריך לדקדק אסונות קרו במדינת ישראל (אסון ורסאי,אסון המסוקים ולצערנו עוד הרבה) בלי קשר לאמונה או דת או מאמינים ההפך תרבות הסמוך הישראלית של יהיה בסדר וכו.. שישנה בכול החוגים והזרמים

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר