סגור

גמזו עורך סיורים פומביים בשבתות - איפה מחאת המגזר הדתי-לאומי?

יעל לוין תוהה לגבי ביקוריו הפומביים של פרויקטור הקורונה במגזר הלא יהודי במהלך שתי שבתות רצופות, וכן בנוגע לשתיקתו של הציבור הדתי לאומי כלפיהם

ד"ר יעל לוין
כז בתשרי התשפא
,
15 באוקטובר, 2020 15:56
פרופ

פרופ' רוני גמזוצילום: Miriam Alster/Flash90

פרופ' רוני גמזו, המכהן בתפקיד הפרויקטור הלאומי למאבק בנגיף הקורונה, מונה ב-23 ביולי 2020 לכהונה בת שלושה וחצי חודשים. כפי שהודיע לאחרונה, קיבל החלטה לפרוש בתום מועד זה, ולשוב בחודש נובמבר למשרתו הקודמת כמנהל בית החולים איכילוב. 

והנה, ביומו הראשון של חג הסוכות שחל השנה בשבת, ה-3 באוקטובר 2020, בחר הפרויקטור לקיים פגישת עבודה בעיריית שפרעם עם ראש העיר עורסאן יאסין. במפגש זה נכח אף ראש מטה הקורונה בחברה הערבית איימן סייף. במהלך ביקורו צוטט גמזו כמי שאמר שהחתונות הן המוקד להתפשטות נגיף הקורונה וכי מי שמזמינים בני אדם לחתונה מעבר למכסה המותרת מסכנים את חייהם.

ראוי להזכיר כי למחרת הביקור אובחן עורסאן יאסין כחולה קורונה מאומת, ואולם החקירה האפידימולוגית שהתקיימה העלתה שפרופ' גמזו לא נזקק להיכנס לבידוד. לעומת זאת, יש לציין כי בראשית חודש ספטמבר התגלה איימן סייף כחולה בנגיף הקורונה, וגמזו ושורה של בכירים במשרד הבריאות, לרבות שר הבריאות יולי אדלשטיין, נאלצו אמנם להיכנס לבידוד.

עולה מאליה השאלה כיצד יכול היה ביקורו של פרופ' גמזו בשפרעם להתקיים בעיצומו של יום השבת. בהקשר זה חשוב לציין כי ביקור זה לא ממש הדריך את מנוחתו של הציבור הדתי לאומי ולא העסיקו, אלא חלף מעל ראשו בשקט ובשתיקה, מבלי ליצור תהודה כלשהי. כך המשכנו במסלול חיינו מבלי להניד עפעף, ועברנו על כך לסדר היום. לא שמעתי על מי שהתייחסו לחילול השבת שהיה כרוך בקיום מפגש זה, או למי מחברי הכנסת הנמנים עם הציבור הדתי לאומי או המסורתי אשר פנו בשאילתה לגורמים רשמיים כדי לברר כיצד יכול היה ביקור מעין זה לצאת כלל אל הפועל. גם אם פרופ' גמזו עצמו איננו חש קירבה מיוחדת למסורת, עדיין הוא נושא בתפקיד רשמי במדינת ישראל, ומפתיע משהו היה להיווכח שבחר להעסיק את עצמו בצורה זו ביום המנוחה הרשמי במדינת ישראל.

ואולם בכך לא תם ולא הסתיים העניין, אלא הפרויקטור הגדיל לעשות ואף בשבת שלאחר מכן, ה-10 באוקטובר, אשר חל בה שמחת תורה, בחר שוב להעביר את זמנו במפגש פומבי עם אזרחים מהמגזר הלא יהודי. וכך ביקר פעם נוספת בצפון הארץ, יחד עם איימן סייף, במועצה המקומית ג'וליס, שם אירח אותם השייח' מוואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית. טריף סקר בפניהם את הפעולות שהוועדה הרוחנית נקטה בהן מני פרוץ המגיפה. גמזו אף קיים שם מסיבת עיתונאים, ציין בין היתר כי ניכרת מגמת ירידה בתחלואה, וקרא במידת הצורך ללכת ולהיבדק.

אם כן, פרויקטור הקורונה בחר "לנצל" את חג הסוכות ואת שמחת תורה, חגים יהודים רשמיים במדינת ישראל, למפגשים עם קבוצות אוכלוסייה לא יהודיות. נעלה מעל לכל ספק כי מפגשים של הפרויקטור בשבת או במועד עם הציבור היהודי לא היו יכולים להתקיים והדבר לא היה עולה כלל על הדעת. ואולם קיום הפגישות המתוארות נחשב לכאורה להיות בגדר עביר וליגיטימי ולא בעייתי. ברם עולה השאלה אם אמנם מפגשים עם ציבור שאיננו יהודי הופכים את האירועים למותרים ולחמורים במידה פחותה. 

פרויקטור הקורונה יונק את סמכותו מכוח מינוי רשמי שקיבל מטעם ממשלת ישראל. ניצבת אפוא במלוא תוקפה וחומרתה הקושייה כיצד התאפשרו המפגשים הללו פעמיים ברציפות בעיצומם של שבת וחג. אמנם פרופ' גמזו איננו שר בממשלה, ואף על פי כן חילולי השבת הללו בפרהסיה היו בלתי ראויים בעליל. ברור שהמפגשים תואמו מבעוד מועד מול הרשויות הנוגעות בדבר. עם זאת, אין לי ידיעה אם גמזו וסייף תיאמו אותם על דעתם בלבד, או שמא גורמים נוספים היו אף הם מעורבים בתכנונם ובביצועם.

ואולם לא הייתה הצדקה לקיום האירועים הללו בשבת מבחינה כלשהי, בוודאי לא לאור השיפור במצב התחלואה שהוזכר. אין ספק שהיה צריך לתכנן פגישות אלו באופן שיתרחשו בימות החול, חרף העובדה שקרוב לשער כי לוח הזמנים של הפרויקטור עמוס למדי בימים הללו של הסגר, בזמן שקיים כל העת צורך להעריך מחדש את המצב ואף לתכנן מדיניות של יציאה מהסגר. 

והנה, בכל הכרוך בהימצאותו של פרופ' גמזו בג'וליס בשבת שחל בה שמחת תורה, בדומה לנסיעתו בשבת שקדמה לכך לשפרעם, לא נמצאו אנשי ציבור בחברה הדתית לאומית שקמו עוררין על הנעשה או שהביעו מחאה פומבית על שהתרחש. כך לא ידוע לי על חבר כנסת הנמנה עם הציבור הדתי לאומי אשר התייחס לנושא, וכן למרבה הצער לא הוגשה שאילתה לגבי חילול השבת שהתקיים במהלך שתי שבתות ברציפות.

מתברר כי סף הרגישות שלנו בציבור הדתי לאומי לחילול שבת התקהה, והחושים שלנו התעמעמו ככל הנראה, עד כי איננו חשים את כאבם של חילולי השבת הבלתי מוצדקים הללו. ביקורים אלו היו רחוקים מן העין, ומסתבר כי היו אף רחוקים מן הלב.

סיכומו של דבר, שתיקתו של הציבור הדתי לאומי בכל הנוגע לחילולי השבת שהיו כרוכים בשני מפגשיו של פרופ' גמזו עם המגזר הלא יהודי בסוכות ובשמחת תורה, הייתה רועמת וצורמת, וראוי שֶׁנְּפַתֵּחַ מידת רגישות מרובה יותר כלפי חילולי שבת במדינת ישראל שאינם בחזקת כורח המציאות. במפגשים הללו שקיים ממונה הקורונה הייתה טמונה בעייתיות מתוקף העובדה שהוא נושא במשרה רשמית במדינת ישראל, זאת באופן שנודעה וניכרה במעשיו זילות כלפי השבת ומועדי ישראל. יש לקוות כי מקרים מעין אלו לא יישנו, ובמיוחד ראוי לייחל שלא נשמע במוצאי השבת הקרובה על מסע נוסף שקיים הפרויקטור בו ביום.

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
15.10.2020

1. אכן כואבת קהות החושים של חלק מהציבור לנושאים החשובים ליהדות, לרבות שמירת השבת (משום מה רק ארץ ישראל מוציאה את הציבור לרחובות)

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2020

2. מה יש לך?! נגמר על מה לריב???? (פשוט הזוי)

קודם שהציבור הדתי לאומי ייצא נגד החילול ה' ההמוני והנושא שעושים החרדים, שמפלג ומשסע אץ העם, ואחר כך תנסי לצאת נגד מי שהוא שליח בניסיון להוציא את כולנו מעסק הביש הזה שאנו מתחפרים בו בזכות החרדים ונתניהו.

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2020

3. מגיב 2 צודק (מישהו)

מה אתה משווה בין הנזק החרדי לנזק הרוחני
ובכלל מה אתה משווה בין עוצמת השנאה לחרדי מאשר לחילוני
כחרדי - אני ממש גאה שככה אתה מדבר כי ככה כל הרופסים בנינו ירא ויתעתשו וככה אתה שומר עלינו מלהדרדר למצב שלכם
ואני אישית לא מפחד ממלחמת אזרחים (לא אחים)
רק אני מקווה שההנהגה שלנו תחפוץ בזה ואז אתם וכל הציונוצ שלכם תברחו מפה כי אתם תסתדרו אחלה עם הרפורמים והמתבוללים בחו"ל ואנחנו נישאר המיעוט היהוד השורד , וכמו שבכל ההיסטוריה נשארנו מתי מעט אבל מאוחדים חזקים ואחרי התורה ,
בעזרת השם כל אחד ימשיך בדרכו עד הבירור האחרון בנינו

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2020

4. גברת, זה נורא פשוט: ככל שמשתלטים יותר ערכים ליברליים ופמיניסטיים, נחלשים ערכים יהודיים תורניים. (אריאל)

במקום לחפש אשמים, תסתכלי קצת במראה ותחשבי אם אין לך חלק במצב הזה.
כדאי שתהי אמתית עם עצמך ותחשבי על זה קצת.

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2020

5. טעות גמורה בידך (לאריאל)

לא ממש הזדהית ואני מעדיפה לא לנחש.
אבל אתה מוכן לעבור על החוק במדינת ישראל ולהכפיש אותי על דברים שאין לי יד ורגל בהם.
הוצאת דיבה, וזה מנוגד להלכה ולחוק במדינת ישראל "המוציא שם רע אין לו מחילה עולמית".
חוץ מזה ובעיקר העלייה בתחלואה נובעת בעיקר מזלזול הציבור ואי שמירת ההנחיות. וכבר כתבתי כמה מחאות נגד המצב. וזה נכון לגבי כל הציבור - חילוני, דתי לאומי וחרדי.

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2020

6. 1. מדינת ישראל אינה מדינת הלכה. גם רוה"מ ושרים עובדים בשבת מדי פעם לפי הצורך, (מיכאלה)

הדברים ידועים ואפילו לא שמענו ציוץ מצד החרדים או הדתיים. 2. לשיטתך, הרי טיפול בקורונה הוא עניין של פיקוח נפש ממש, כך שהטיעון שלך בטל מעיקרו.

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2020

7. הוירוס מתפשט גם בשבתות. איפה מחאת הציבור הדתי לאומי נגד הוירוס? ( )

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2020

8. זה לא היה פיקוח נפש (יעל לוין)

הגורם הישיר להתפשטות הנגיף הוא זלזול הציבור בהנחיות. בכל המגזרים. הנסיעות שלו לא היו בגדר פיקוח נפש. הוא יכול היה לנסוע בשישי אח"צ, בראשון בבוקר, או לשלוח נציג אחר.

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2020

9. מדינה "יהודית" ?... (יוני)

בנט מכיר רשמית בנישואי תועבה רחמנא ליצלן

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2020

10. לחלוטין פיקוח נפש! עוד לא הבנת שהוירוס הזה הורג? פגישה יעילה של גמזו שמצילה אפילו (מיכאלה)

נפש אחת במורד שרשרת ההדבקות ( וסביר שהרבה יותר) שווה חילול שבת בכל קנה מידה הלכתי. את פשוט מיתממת - כמו דרעי שהוא רוצה 200 איש בחתונה לא חשוב כמה ימותו כתוצאה מהשטויות שלו. איזה מין אנשים דתיים את ודרעי ( ועוד, לצערנו) שמזלזלים כך בחיי אדם?

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2020

11. 9 יקר, מדינת ישראל אינה מדינה יהודית אלא מדינת היהודים. רוב העם היהודי מחלל שבת, אם לא שמת לב. (איש יהודי)

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2020

12. הביקורים בגדר פיקוח נפש מבחינה הלכתית (יהודי)

יש מקום לשער שבימי שישי לא נוח להם מחמת אמונתם, והם הרי עשו חתונות המוניות, ולא האמינו בתוקף המגיפה. אם גמזו כה חושש הוא יכול היה לנסוע בתחילת הסגר, אותו סגר שנגרם על ידי רשלנות הציבור. מיכאלה, לפני שאת כותבת, האם את יכולה לומר על עצמך כי מני תחילת ההוראות לעטות מסיכה הקפדת מאה אחוז מהפעמים להיות עם מסכה תיקנית על האף ועל הפה בכל מרחב ציבורי בכל פעם. אם לא, בוודאי שאין לך זכות לבקר איש, וחוץ מזה הסגנון שלך מאוד קשה ולכאורה בעייתי.

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2020

13. צ"ל הביקורים אינם[!] בגדר פיקוח נפש (יהודי - המשך)

דווח על תגובה לא ראויה
19.10.2020

14. שאלה מצוינת (מרא דאתרא)

בעוונותינו

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אילוסטרציה צילום: shutterstock

לקראת הסגר - הפחתה משמעותית בחיובים בטלפון הנייד

קרא עוד