גמזו עורך סיורים פומביים בשבתות - איפה מחאת המגזר הדתי-לאומי?

יעל לוין תוהה לגבי ביקוריו הפומביים של פרויקטור הקורונה במגזר הלא יהודי במהלך שתי שבתות רצופות, וכן בנוגע לשתיקתו של הציבור הדתי לאומי כלפיהם

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 15/10/20 15:56 כז בתשרי התשפא

גמזו עורך סיורים פומביים בשבתות - איפה מחאת המגזר הדתי-לאומי?
פרופ' רוני גמזו, צילום: Miriam Alster/Flash90

פרופ' רוני גמזו, המכהן בתפקיד הפרויקטור הלאומי למאבק בנגיף הקורונה, מונה ב-23 ביולי 2020 לכהונה בת שלושה וחצי חודשים. כפי שהודיע לאחרונה, קיבל החלטה לפרוש בתום מועד זה, ולשוב בחודש נובמבר למשרתו הקודמת כמנהל בית החולים איכילוב. 

והנה, ביומו הראשון של חג הסוכות שחל השנה בשבת, ה-3 באוקטובר 2020, בחר הפרויקטור לקיים פגישת עבודה בעיריית שפרעם עם ראש העיר עורסאן יאסין. במפגש זה נכח אף ראש מטה הקורונה בחברה הערבית איימן סייף. במהלך ביקורו צוטט גמזו כמי שאמר שהחתונות הן המוקד להתפשטות נגיף הקורונה וכי מי שמזמינים בני אדם לחתונה מעבר למכסה המותרת מסכנים את חייהם.

ראוי להזכיר כי למחרת הביקור אובחן עורסאן יאסין כחולה קורונה מאומת, ואולם החקירה האפידימולוגית שהתקיימה העלתה שפרופ' גמזו לא נזקק להיכנס לבידוד. לעומת זאת, יש לציין כי בראשית חודש ספטמבר התגלה איימן סייף כחולה בנגיף הקורונה, וגמזו ושורה של בכירים במשרד הבריאות, לרבות שר הבריאות יולי אדלשטיין, נאלצו אמנם להיכנס לבידוד.

עולה מאליה השאלה כיצד יכול היה ביקורו של פרופ' גמזו בשפרעם להתקיים בעיצומו של יום השבת. בהקשר זה חשוב לציין כי ביקור זה לא ממש הדריך את מנוחתו של הציבור הדתי לאומי ולא העסיקו, אלא חלף מעל ראשו בשקט ובשתיקה, מבלי ליצור תהודה כלשהי. כך המשכנו במסלול חיינו מבלי להניד עפעף, ועברנו על כך לסדר היום. לא שמעתי על מי שהתייחסו לחילול השבת שהיה כרוך בקיום מפגש זה, או למי מחברי הכנסת הנמנים עם הציבור הדתי לאומי או המסורתי אשר פנו בשאילתה לגורמים רשמיים כדי לברר כיצד יכול היה ביקור מעין זה לצאת כלל אל הפועל. גם אם פרופ' גמזו עצמו איננו חש קירבה מיוחדת למסורת, עדיין הוא נושא בתפקיד רשמי במדינת ישראל, ומפתיע משהו היה להיווכח שבחר להעסיק את עצמו בצורה זו ביום המנוחה הרשמי במדינת ישראל.

ואולם בכך לא תם ולא הסתיים העניין, אלא הפרויקטור הגדיל לעשות ואף בשבת שלאחר מכן, ה-10 באוקטובר, אשר חל בה שמחת תורה, בחר שוב להעביר את זמנו במפגש פומבי עם אזרחים מהמגזר הלא יהודי. וכך ביקר פעם נוספת בצפון הארץ, יחד עם איימן סייף, במועצה המקומית ג'וליס, שם אירח אותם השייח' מוואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית. טריף סקר בפניהם את הפעולות שהוועדה הרוחנית נקטה בהן מני פרוץ המגיפה. גמזו אף קיים שם מסיבת עיתונאים, ציין בין היתר כי ניכרת מגמת ירידה בתחלואה, וקרא במידת הצורך ללכת ולהיבדק.

אם כן, פרויקטור הקורונה בחר "לנצל" את חג הסוכות ואת שמחת תורה, חגים יהודים רשמיים במדינת ישראל, למפגשים עם קבוצות אוכלוסייה לא יהודיות. נעלה מעל לכל ספק כי מפגשים של הפרויקטור בשבת או במועד עם הציבור היהודי לא היו יכולים להתקיים והדבר לא היה עולה כלל על הדעת. ואולם קיום הפגישות המתוארות נחשב לכאורה להיות בגדר עביר וליגיטימי ולא בעייתי. ברם עולה השאלה אם אמנם מפגשים עם ציבור שאיננו יהודי הופכים את האירועים למותרים ולחמורים במידה פחותה. 

פרויקטור הקורונה יונק את סמכותו מכוח מינוי רשמי שקיבל מטעם ממשלת ישראל. ניצבת אפוא במלוא תוקפה וחומרתה הקושייה כיצד התאפשרו המפגשים הללו פעמיים ברציפות בעיצומם של שבת וחג. אמנם פרופ' גמזו איננו שר בממשלה, ואף על פי כן חילולי השבת הללו בפרהסיה היו בלתי ראויים בעליל. ברור שהמפגשים תואמו מבעוד מועד מול הרשויות הנוגעות בדבר. עם זאת, אין לי ידיעה אם גמזו וסייף תיאמו אותם על דעתם בלבד, או שמא גורמים נוספים היו אף הם מעורבים בתכנונם ובביצועם.

ואולם לא הייתה הצדקה לקיום האירועים הללו בשבת מבחינה כלשהי, בוודאי לא לאור השיפור במצב התחלואה שהוזכר. אין ספק שהיה צריך לתכנן פגישות אלו באופן שיתרחשו בימות החול, חרף העובדה שקרוב לשער כי לוח הזמנים של הפרויקטור עמוס למדי בימים הללו של הסגר, בזמן שקיים כל העת צורך להעריך מחדש את המצב ואף לתכנן מדיניות של יציאה מהסגר. 

והנה, בכל הכרוך בהימצאותו של פרופ' גמזו בג'וליס בשבת שחל בה שמחת תורה, בדומה לנסיעתו בשבת שקדמה לכך לשפרעם, לא נמצאו אנשי ציבור בחברה הדתית לאומית שקמו עוררין על הנעשה או שהביעו מחאה פומבית על שהתרחש. כך לא ידוע לי על חבר כנסת הנמנה עם הציבור הדתי לאומי אשר התייחס לנושא, וכן למרבה הצער לא הוגשה שאילתה לגבי חילול השבת שהתקיים במהלך שתי שבתות ברציפות.

מתברר כי סף הרגישות שלנו בציבור הדתי לאומי לחילול שבת התקהה, והחושים שלנו התעמעמו ככל הנראה, עד כי איננו חשים את כאבם של חילולי השבת הבלתי מוצדקים הללו. ביקורים אלו היו רחוקים מן העין, ומסתבר כי היו אף רחוקים מן הלב.

סיכומו של דבר, שתיקתו של הציבור הדתי לאומי בכל הנוגע לחילולי השבת שהיו כרוכים בשני מפגשיו של פרופ' גמזו עם המגזר הלא יהודי בסוכות ובשמחת תורה, הייתה רועמת וצורמת, וראוי שֶׁנְּפַתֵּחַ מידת רגישות מרובה יותר כלפי חילולי שבת במדינת ישראל שאינם בחזקת כורח המציאות. במפגשים הללו שקיים ממונה הקורונה הייתה טמונה בעייתיות מתוקף העובדה שהוא נושא במשרה רשמית במדינת ישראל, זאת באופן שנודעה וניכרה במעשיו זילות כלפי השבת ומועדי ישראל. יש לקוות כי מקרים מעין אלו לא יישנו, ובמיוחד ראוי לייחל שלא נשמע במוצאי השבת הקרובה על מסע נוסף שקיים הפרויקטור בו ביום.