כשהקורונה תיגמר: השבוע הזה יהיה בליבת ועדת החקירה

ועדת החקירה שתגיע בעקבות הטיפול הקלוקל במשבר הקורונה תתמקד בשבוע המטורף הזה. שרי הממשלה קיבלו החלטות קשות, שלא על סמך עצות מומחים, אלא רק משיקולים פוליטיים שטובים להם ולאלקטורט שלהם. כשכל מגזר דואג למה שקדוש בעיניו, זה אף פעם לא יגמר טוב

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 25/09/20 11:46 ז בתשרי התשפא

כשהקורונה תיגמר: השבוע הזה יהיה בליבת ועדת החקירה
בית כנסת באפרת. מניין מצומצם ברווחים גדולים, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בזמן שאתם קוראים את השורות הללו מדינת ישראל מצויהבסגר הדוק ודרקוני במיוחד שהיה אפשר למנוע. בשבוע האחרון דיוני קבינט הקורונה היו לא עניינים ולא מקצועיים, אלא פוליטיים למדי. הדיון על מתווה התפילות וההפגנות הפך לזירת התגוששות בין המגזרים השונים, אלו מעוניינים להמשיך את ההפגנות השבועיות נגד נתניהו מול מעון ראש הממשלה ואלו רוצים לקיים את תפילות ימים נוראיים כתיקונם בבתי הכנסת. כל צד רואה בשני האשם לתחלואה ולא מוכן לעשות שום הקרבה למען הכלל. והממשלה? לצערי, היא מלבה את הסכסוך במקום למצוא פשרה ולהתעסק בעיקר. 

חשוב להגיד, אי אפשר להגיד שהתפילות חשובות מההפגנות. ה'בלפוריסטים' מאמינים שהם מטיבים למדינה בהפגנות הללו, ובשבילם הן קריטיות בדיוק כמו שתפילות ימים נוראיים חשובות לנו ואנחנו לא יכולים לדמיין את יום כיפור בלי תפילה בבית הכנסת. צריך לכבד את זה כדי להמשיך לחיות כאן כעם אחד ומסוגל להכיל את התחושות של האחר. 

בליל המידע ממה שהתרחש במהלך ישיבות הממשלה הליליות הוא עצום. על פי הדיווחים, שרי הליכוד נלחמו שההפגנות יופסקו כאילו מדובר באובססיה של ממש, היועמ"ש מנדלבליט טוען שאי אפשר לאסור על אנשים להפגין, אלא אם סוגרים את כל המשק, שר המשפטים ניסנקורן דורש לאסור על תפילות גם במרחבים הפתוחים ביום כיפור, בדיוק כמו האיסור על ההפגנות. וראש הממשלה לא מקשיב לעצות של המומחים ומשתיק את הממונה על הטיפול בקורונה פרופסור גמזו. שר האוצר כץ ושר הכלכלה פרץ הצביעו נגד המתווה בגלל שהוא הרס עצום לכלכלה, שר התיירות זמיר הצביע נגד בגלל האיסור להפגנות, שר הפנים דרעי ושר המדע יזהר שי מאיימים בהתפטרות. ככה אי אפשר למגר מגפה ובטח לא לנהל מדינה. 

לאחר ששומעים את דרך קבלת ההחלטות, אפשר בהחלט להאמין שלא טובת המדינה עומדת מאחורי הפסקת ההפגנות וגם לא סגירת המשק כולו. הדילמה האם להקשיב לדיוני הממשלה או לא היא קריטית במיוחד, שהרי האזרחים לא מאמינים שמתקבלות החלטות טובות. מנגד, לצאת להפגנות או ללכת לתפילות נגד החוקים תוך סיכון בריאותי חמור זה מטופש. אנחנו לא נחצה באור אדום, לא בגלל שהממשלה חוקקה חוק שאסור ואנחנו נקנס על כך, אלא כי זה מסכן אותנו. בתוך המריבות האלו, לרגעים איבדנו את ההיגיון הבריא שמורה לכל אדם מה יזיק לו ומה יעשה לו טוב, ממה כדאי לו להתרחק ומה דווקא יעזור לו. 

יום אחד, אחרי שכולנו כבר נתחסן מהנגיף, תחל פה ועדת חקירה על כישלונות ניהול המשבר. החקירה, ככל הנראה, תתמקד בשבוע הזה ואיך קיבלו החלטה כל כך הרסנית רק כי אין כל צד צריך לספק את הרצונות של המגזר שלו. שרי כחול לבן לא ירדו מהעץ והתירו להפסיק את ההפגנות, ששברו את המשמעת האזרחית מול המשבר. אבל יותר ממה שמעניין את נתניהו בריאות הציבור, מעניין אותה שתפסיק התסיסה הציבורית כלפיו. ככה לא ממגרים מגפה, ככה שוברים את החברה.