דווקא כשלפיד הגיע לשיא, שלח החליט לרשת אותו

לפיד חיכה שמונה שנים להתמודד ראש בראש מול נתניהו, ודווקא כשהרגע הזה הגיע, יד ימינו וחברו הקרוב קורא עליו תיגר וטוען כי הגיע הזמן להחליף את הנהגת יש עתיד. מקורבי שלח מסבירים כי יש למפלגה חצי שנה להתארגן לקראת הבחירות הפנימיות וקובעים: "המספרים מוכיחים שאין ללפיד אפשרות לנצח את נתניהו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 04/09/20 09:38 טו באלול התשפ

דווקא כשלפיד הגיע לשיא, שלח החליט לרשת אותו
לא משנים את עמדתם. שלח ולפיד, צילום: פלאש 90

לפני שמונה שנים ב-2012, יאיר לפיד הקים את מפלגת יש עתיד, אז עיתונאי בחדשות 2 וכותב טור קבוע בידיעות אחרונות. אבל לפיד לא היה שם לבד, לצידו יד ביד הלך עופר שלח, גם הוא עיתונאי ידוע. מאז הלכו השנים האלו כתף אל כתף, כאשר הם חברים מעבר לעבודה ועובדים בתיאום מושלם כשלפיד הוא השליט הבלעדי ואין עוררין על סמכותו והחלטותיו. ואז, כאף אחד לא היה מוכן ואף אחד לא צפה את זה, ח"כ שלח הוציא הודעה ביום רביעי בה הוא קורא לפריימריז במפלגה: "בימים האחרונים הצגתי ליאיר לפיד את הצורך הדחוף בחידוש פניה של יש עתיד, עוד לפני הבחירות הבאות. זה חייב להתחיל מבחירות מקדימות מיידיות ופתוחות לתפקיד יו"ר המפלגה. אני אתמודד, ואשמח אם יהיו אחרים. בלי זה, לא נהיה אלטרנטיבה ולא ננצח".

כשעושים זום אין על הקשר בין שלח ללפיד, רואים שהדרישה של שלח לא הגיעה משום מקום. שלח מרגיש כי גם לו יש מניות על יש עתיד וכועס מאוד על ההחלטה של לפיד להאריך את כהונתו עד לכנסת ה-25. לפיד הודיע לחבריו למפלגה על החלטתו ללא דיון וללא התייעצות מוקדמת, אלא כעובדה מוגמרת תוך כדי מערכת בחירות. שלח רתם מזעם, אך החליט ליישר קו עם רוח המפקד ולא ביטא את כעסו באופן פומבי. 

בסביבת שלח הסבירו לי כי ח"כ שלח מתבשל עם ההחלטה בשנה וחצי האחרונות, ולאחר שראה את מצב יש עתיד בסקרים הוא החליט להוציא את הודעתו. לטענתם, המספרים מוכיחים שאין ללפיד אפשרות לנצח את נתניהו בקרב ראש מול ראש ביניהם, ויש לו תקרת זכוכית של מנדטים כשהוא נעמד על 20 מנדטים, לעומת ה-30 ויותר של ראש הממשלה. בנוסף הם הסבירו לי כי לפיד לא מסוגל להרכיב קואליציה כי הוא לא מוכן לדבר עם הערבים, אלא רק "להצבעה אחת על הקמת הממשלה", לדבריו. מהצד השני החרדים מחרימים את לפיד כבר שנים ולא יהיו מוכנים לשבת תחתיו גם תמורת סגירת כל המשק בשבת.

צמרת כחול לבן שלעבר. גנץ, לפיד ויעלון

צמרת כחול לבן שלעבר. גנץ, לפיד ויעלוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

הדרישה של שלח מגיעה בזמן הגרוע ביותר מבחינת לפיד. יו"ר יש עתיד חיכה כל השנים האלו להיות המועמד המרכזי להחלפת נתניהו של גוש המרכז שמאל. כבר ב-2014, כאשר נתניהו פיטר אותו לאחר שנה וחצי כשר אוצר בממשלתו, הוא בנה את עצמו כאלטרנטיבה, אך נזרק למקום השני פעם אחר פעם. ב-2015 קמה מפלגת המחנה הדמוקרטי על חורבותיה של מפלגת העבודה בראשות יצחק הרצוג והתנועה של ציפי לבני וטרפה את כל הקלפים. לפיד סירב להצטרף אליהם והתדרדר מ-19 מנדטים ל-11 בלבד ונותר כעוד חבר באופוזיציה, ולא העומד בראשה. ב-2019 הזירה הפוליטית התארגנה מחדש כאשר בני גנץ נכנס לתמונה. למרות הניסיון שלפיד רכש, בסקרים הפנימים שנערכו לפני החיבור בין חוסן לישראל ליש עתיד התגלה כי כשגנץ עומד בראש הרשימה הם מקבלים יותר מנדטים מאשר לפיד, וכך הוכרע, בצער גדול ללפיד, כי הוא יהיה במקום השני וגנץ יכהן כיושב ראש ברוטציה. לפני שלושה חודשים גנץ ולפיד הפרידו כוחות כשיו"ר כחול לבן החליט לחבור לממשלת האחדות עם נתניהו, ולפיד קיבל את התפקיד הנכסף - יו"ר האופוזיציה. מאז הוא מקבע את מעמדו כמועמד לראשות הממשלה ומכריז על כך השכם וערב, נתניהו שמח שלפיד עומד מולו כי חושב הוא מועמד חלש יחסית, ומקדם זאת בעצמו. 

הבעיה של לפיד כל השנים היא הצורך להתמרכז והתשובות המעומעמות עד קלישאתיות שלו. לעומתו שלח מאוד נחרץ לגבי עמדתו על הרשימה המשותפת ויש לו דעות מוצקות לגבי כעל נושא ועניין, בנוסף הוא חבר טוב של כל חברי המשכן ומשתף איתם פעולה, כולל בכירי הציונות הדתית. ובכל זאת כדי להגיע לפופולריות ולכוח הרב של לפיד, על שלח לעבוד הרבה יותר קשה. ביש עתיד עדיין מעקלים את הבשורה של שלח והרבה מח"כים ירדו מתחת לרדאד. אולם, באופן מפתיע, לא היתה הצהרת נאמנות למנהיג והסברה שחברי כנסת רבים יתמכו בדרישת שלח. ביש עתיד מבינים כי כדי להיות אלטרנטיבה שלטונית הם צריכים לשנות את הגישה ולאפשר לאנשים מבחוץ להיבחר ולציבור להשפיע. כרגע, אין ללפיד אפשרות לסרב לבקשת שלח ולכן סביר להניח שתהיה כלשהי פרשה, אולם בכל מקרה שלח הצהיר כי יישאר ביש עתיד בין אם יש ובין אם אין פריימריז.

חשוב להגיד, גם אם יהיו פריימריז ולפיד ינצח, הנזק הגדול ליש עתיד כבר נעשה. בליכוד לקקו את השפתיים מעונג כשראו את הראיונות שהעניק שלח לערוצי התקשורת, בהם תקף את לפיד חזיתית, ויעשו בהם שימוש נרחב לאורך כל קמפיין הבחירות הבא. יש לי אפילו הצעה לסלוגן: "אם אפילו שלח לא סומך לפיד, איך אתם תסמכו עליו?".