המשבר הפוליטי נפתר: מי המנצחים, המפסידים ואלו שכבר לא נזכור

נתניהו אומנם ניצח בקרב כשקיבל נקודות יציאה נוספת מההסכם הקואליציוני, אבל במערכה של הימים האחרונים אין ספק שידו של גנץ על העליונה, כאשר כחול לבן לא מתפשרת על רוב העקרונות שהציבה לעצמה. תגלית הסערה הוא ח"כ פינדרוס שקיבע עצמו כיורש של יו"ר ועדת הכספים משה גפני

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 25/08/20 09:40 ה באלול התשפ

המשבר הפוליטי נפתר: מי המנצחים, המפסידים ואלו שכבר לא נזכור
נתניהו וגנץ במליאה, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ביום ראשון בשעה 20:30נתניהו יצא בהצהרה מיוחדת, בה הודיע כי הוא מקבל את 'פשרת האוזר'. המשמעות - לא הולכים לבחירות. אולם ב- 24 שעות לאחר מכן הליכוד וכחול לבן החליפו מהלומות עד שלא היה ברור איך נגמור את היום הזה. חצי שעה לפני ההצבעות גנץ יצא בעצמו בהצהרה לוחמנית במיוחד, אולם רגע לפניו נתניהו הודיע שהנחה את חברי הליכוד להצביע בעד הפשרה. אז אחרי שהסערה נרגעה ויש לפנינו עוד ארבעה חודשים של ממשלת אחדות מקרטעת, אפשר לבחון מי ניצח ומי הפסיד מהמערכה האחרונה. 

הליכוד - לנתניהו יש דוברים נהדרים שיודעים להשמיע קולות ניצחון גם כשיש הפסד צורם ולהראות שגנץ התקפל פעם נוספת, ולכן תנסו להוריד את רעשי הרקע ולשאול - מה נתניהו השיג בסיבוב הזה? היו שתי מטרות לכל הסערה הזאת: הראשונה - לפזר את הממשלה בעזרת אליבי טוב של חוסר תפקוד - לא הצליח, להסדיר את מעמדו המשפטי כך שכשהוא יהפוך לראש הממשלה החליפי בג"ץ לא יוכל לפסול אותו מהתמודדות - גם בזה הוא נכשל. גם בנושאים המשניים של הסערה הזו כמו התערבות במינוי בכירת לא ניתנה לו דריסת רגל אמתית. ולכן דווקא המפסיד הגדול הוא נתניהו, והוא זה ש'התקפל' ראשון.  

ובכל זאת מה יצא לו מזה? כחול לבן איפשרו לו, בעזרת 'פשרת האוזר' עוד נקודת יצאה מההסכם -בנובמבר. בעוד שלושה חודשים, כשלממשלה ימלאו שישה חודשים, הוא יוכל לחזור ולהגיד שהממשלה לא עובדת. כלומר כל הסערה הזו היא בנייה פירוק הממשלה בעוד  שלושה חודשים. בנוסף תקנון הממשלה שכחול לבן דרשו, בו למעשה יש את עיקרון הפריטטיות, לא השתנה וכחול לבן יש וטו אבל לא שוויון. 

כחול לבן - יחסי הציבור של גנץ הפוכים משל נתניהו, כך שגם שהוא מנצח נשמעים משם קולות נהי ובכי. אם נמדוד זאת באמת, ידה של כחול לבן היתה כביכול על התחתונה כאשר הסקרים מנבאים לה מספר חד ספרתי ואיום הבחירות יכול להיות הרסני בשבילה. ובכל זאת כחול לבן לא וויתרה על שום עיקרון שלה, שכולל בעיקר את מינויי הבכירים על ידי נתניהו והסדרת מעמדו המשפטי של נתניהו. כך שראש הממשלה נשאר עם התקציב החד שנתי, שכולם כבר הבינו שלא סביבו פרצה הסערה. אמש, גנץ יצא לראשונה בחייו הפוליטיים בהצהרה טובה ולוחמנית שממצבת אותו מול נתניהו. אומנם ראש הממשלה הוא שחקן שח מט מעולה, אך הפעם הוא הפסיד לשחקנים בתחילת דרכם. 

סדר היום נשלט על ידי נתניהו ופעמים רבות כחול לבן צריכה ללכת אחריו, אך היא מצליחה למנוע ולבלום יוזמות רבות ורק בגלל זה נתניהו כל כך רצה לפרק את הממשלה. בליכוד טוענים שהאמריקאים ביקשו לא לבצע את החלת הריבונות כעת, אולם בין השורות ברור שמי שייעץ להם על כך הוא שר החוץ אשכנזי. כלומר האם ייתכן שלאשכנזי יש קשר טוב יותר עם הממשל האמריקאי מנתניהו? הליכוד ימנעו מלהזכיר זאת, אך זה הצלחה גדולה של כחול לבן. 

ימינה - התקווה הגדולה של ימינה היתה שתתקיימנה בחירות וכך למנף את הסחף הגדול של המנדטים שהגיעו אליהם בזכות העיסוק בקורונה, אך בעיקר בגלל האכזבה ממשלת האחדות. עכשיו יש להם עוד ארבעה חודשים במדבר האופוזיציוני כאשר הם מביטים בנתניהו מרעיף כספים על מפעלי הציונות הדתית, עושה הסכמי שלום עם העולם הערבי ומחזיר לעצמו את המנדטים האבודים. סיכוי טוב שהרגע הגדול של ימינה חלף ולא ישוב יותר, כך שבסקרים הבאים כך נתחיל להרגיש ירידה. 

ש"ס - כששר הפנים דרעי הפר את הערבות שלו לגנץ הוא לא חשב שזה ישפיע על המנדטים שלו, אולם לאחרונה הסקרים מראים שש"ס נפגעת והופכת למפלגה קטנה יותר מיהדות התורה. נראה שהבוחרים התאכזבו מההתנהלות של יו"ר המפלגה, אך דרעי יכול עוד להפוך את  הכף ולהראות כאילו בזכותו מדינת ישראל לא התדרדרה לבחירות. אך לא סתם שר הפנים עבר למאחורי הקלעים, הוא לא יצא יותר בהצהרות בומבסטיות, בטח בכל מה שקשור בנתניהו. לש"ס יש בייס רחב, אך כרגע בנט מכרסם בו והם יצטרכו להתאמץ מאוד להחזיר אותו חזרה 

ח"כ פינדרוס - חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה מילא את מקומו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני כשהיה חולה בשבוע האחרון, והתגלה כפוליטיקאי מנוסה שיודע להנהיג את הספינה הזו ליעד שלה, גם אם זה לתת לשתי המפלגות הגדולות דד ליין מחייב להתיישר לפיו. ללא ניצוחו על ועדת הספים בחוזק יד אך ברגישות המתבקשת החוק לדחיית התקציב לא היה עובר. פינדרוס מייצב את עצמו כיורש של גפני וזה משהו שהרבה מאוד פוליטיקאים לא הצליחו לעשות לפניו. 

דרך ארץ - פעם נוספת שני חברי כנסת, השר יועז הנדל וח"כ צביקה האוזר, מצליחים להוביל את הספינה לחוף מבטיחים שאליו הם שאפו, פעם הראשונה בהקמת ממשלת האחדות ובפעם השנייה אמש שמנעו את פירוקה. אין ספק שהשניים האלו מצליחים לבלוט יותר מכל 120 חברי הכנסת בגלל הכוח שלהם להטות את הכף והם משתמשים בו תמיד בממלכתיות. אך ההתנהלות שלהם יכולה להיות חרב פיפיות לטווח ארוך כאשר הם לא אומרים עמדה נחרדת כדי למצוא חן ולבסוף כועסים עליהם גם מימין וגם משמאל. האוזר והנדל מקיימים ישיבות סיעה נפרדות, אך ליום הגיבוש של כחול לבן כן הגיעו. כך שאף פעם לא ברור לאיזה צד ילכו. יש לזה יתרונות, אך בקלפי יש בזה בעיקר חסרונות 

עם ישראל - אחרי שעברנו על האינטרסים של הפוליטיקאים והמפלגות, ניתן להגיד שעם ישראל הוא המפסיד הגדול ביותר מההתנהלות הפוליטית. בתקופת משבר כל כך חמורה לחיות עם ממשל לא יציב זה נורא למשק, לקרע בעם שהולך ומתרחב, ובעיקר לטיפול במגפת הקורונה שעדיין מאיימת על כולנו. צפויים לנו עכשיו ארבעה חודשים של עימותים בתוך הממשלה, שיהפכו את עבודתה לבלתי אפשרית, ולאחריהם כמעט בוודאות צפויות לנו בחירות נוספות.