תשובתו של שמשון

עמיחי גורדין נשאל על הצדק בעולם, על רקע רציחתם של שלושת הנערים החטופים. במקום לענות הביא את תשובתו של תלמידו שמשון שנפטר לאחר מלחמה בסרטן, את תשובת רבו וגם את תשובתה של הסבתא ז"ל

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 02/07/14 10:58 ד בתמוז התשעד

תשובתו של שמשון
פרטי, צילום: פרטי

שאלה

שלום הרב עמיחי,

ברשותך, אשתף אותך במה שאני מרגיש.בקיצור נמרץ, אני מרגיש מפורק לגמרי - נפשית ורגשית - אחרי כל הסיפור הנורא הזה.

למה ה' מרשה לדבר כזה לקרות? ועוד אחרי התאחדות ותפילות, צער ובכיות...אני מרגיש בהסתר פנים כ"כ גדול...אני... אני חושב על הנערים האלו (הי"ד). הם היו בגילי - גיל 16...

למה הם נלקחו? הם שווים הרבה יותר ממני לפי מה שהבנתי...למה הם? ולמה בכלל?

שנזכה לבשורות טובות...

?

תשובה

בוקר טוב

שאלתך, שאלת הצדק בעולם, קשה מנשוא. מדוע נערים טהורים שכל פשעם ועוונם היה לנסוע מישיבתם הקדושה לביתם, סיימו את חייהם בצורה כל כך נבזית?

כשעלה משה להר סיני,הוא פנה אל היושב במרומים עם בקשה אחת בלבד. 'הודיעיני את דרכך'. מדוע צדיק ורע לו?מדוע אין צדק בעולם הזה?

'כי לא יראני האדם וחי', נענה משה. אין בכוחו של האדם להבין את דרכי הנהגת הבורא. אנחנו יצירי עפר שממנו באנו ואליו נשוב. אנחנו לא מסוגלים להבין את דרכי הנהגתו של מלכנו.

גם ספר איוב נחתם בצורה דומה. אחרי עשרות פרקים של דיונים מתגלה הבורא לאיוב. 'איפה היית ביסדי ארץ? הגד אם ידעת בינה! מי שם ממדיה כי תדע? או מי נטה עליה קו?... '

הקב"ה מסביר לאיוב,ודרכו גם לכולנו,כי כשם שהשלמנו עם זה שאיננו מבינים את יצירת העולם ודרכי בנייתו וסיבת יצירתו, (אלברט איינשטיין אמר פעם שככל שאנחנו מגלים יותר על העולם, מתברר לנו עד כמה אנחנו יודעים מעט) כך עלינו להשלים עם זה שאיננו מסוגלים להבין את דרכי הנהגת העולם.

* * *

לפני קצת יותר מחודש נפרדנו מתלמיד אהוב ויקר, שמשון יונגסטר ז"ל. שמשון היה בחור כארז. ישר, הגון, צדיק, אוהב בריות ואוהב תורה. שמשון סיים שנה שעברה את לימודיו התיכוניים והתעתד ללמוד אצלנו השנה.

מחלת סרטן תקפה אותו וטרפה את הקלפים. שמשון למד איתנו באותה שנה אבל ימי לימודיו שהיו חשובים מאוד,היו קצרים ומועטים. קצת לפני סוף השנה הכריעה אותו המחלה.

כשבאנו לנחם את משפחתו אצילת הנפש של שמשון שאלתי את אביו האם שמשון היה מוטרד מהשאלה למה זה קרה דווקא לו? למה כולם ממשיכים בחייהם ובונים את עצמם ורק הוא צריך להיאבק במחלה ההיא? להיאבק ולסיים את חייו.

בפעם הראשונה בשיחה הניד האב את ראשו בפסקנות. 'בשום פנים ואופן'. שמשון לא חשב לרגע על השאלה הזאת. קודם כל, שמשון לא ציפה לכלום, שמשון שמח על מה שקיבל. בנוסף ולא פחות חשוב מכך, שמשון לא חשב שמגיע לו משהו ממישהו. אף אחד לא חייב לו כלום, בטח לא בורא העולם.

* * *

וברשות שמשון ואביו היקר אוסיף את דבריו של מורי ורבי,הרב עמיטל זצ"ל. 'לא ניתן להבין את מה שקרה בשואה', הסביר לנו הרב עמיטל שוב ושוב. 'אין ביכולת בן אנוש להבין מפלצתיות שכזאת'. צריך לחיות עם שאלות. איננו יודעים למה בחר הבורא להסתיר פניו ולאפשר לנאצים לבצע את זממם בעם הבחירה. 'אין תשובות לשאלות האלו. אין תשובות'

הרב עמיטל היה אוד מוצל מאש. השואה הייתה נוכחת כל הזמן עמוק בליבו של הרב עמיטל. כל פעם שהתחיל לדבר על השואה היתה פורצת מליבו של הרב אנחה גדולה שהיתה משברת את כל העומד בדרכה.ולמרות כל זאת, ואולי בגלל כל זאת, הרב עמיטל לא שאל 'למה'.

כשנפתרה אימי ז"ל, קיבלתי מסבתא שלי (אמא של אמא שנאלצה ל"ע לקבור את בתה), שיעור חשוב באמונה. סבתא לא שאלה למה. סבתא הבינה שהעיסוק בשאלה הזאת לא יוביל אותה לשום מקום. אם מישהו היה מסביר לסבתא למה איבדה ל"ע את בתה הבכורה כלום זה היה עוזר לה במשהו. כלום ההסבר הזה היה מפחית את הכאב העמוק והיגון.

אנחנו שואלים למה כדי לנסות ולהחזיר את הגלגל אחורה. אבל הגלגל לא יחזור בחזרה. הלוך הלך ולא ישוב. גם אם היינו מקבלים תשובה לשאלת ה'למה',החסרון שנפער בנפשנו לא היה מתמלא.

* * *

וכבר קדמוני רבים שאמרו שבמקום לשאול לָמה?,בקמץ מתחת הלמד. צריך לשאול לְמה?בשווא מתחת הלמד. מה אנחנו יכולים לעשות עם מה שקרה. מה אנחנו יכולים לעשות עם הכאב הנורא. כל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו לאן הוא לוקח את הצער ואת החסרון. איזה טוב הוא מוסיף בעולם באמצעות ובגלל החלל שהותירו בליבנו אותם נערים טהורים.

את התשובה לשאלה הזאת - לְמה? - לא אתן לך. את התשובה הזאת תצטרך לגלות לבדך. גם אם נראה לך שאתה רק בחור צעיר בן שש עשרה,כחך רב וביכולתך להוסיף הרבה טוב בעולם. תאמין בעצמך ותמצא את הדרך לקחת את האבדן הנורא לטוב ולתיקון גדול. ודבר זה, דבר זה יוסיף טובה לעולם ולעמנו האהוב,ויהיה נר זכרון חי לעילוי נשמתם.

הרבה ברכה ואור

עמיחי גורדין