פוגרום או פיגוע, רוח נכאים או תקווה?

גבאים ברחבי המדינה קראו לומר בשבת האחרונה את תפילת ´אב הרחמים´ למרות שמדובר ב´שבת מברכין´, בעקבות הפיגוע בבית הכנסת בהר נוף. אביעד פרידמן יוצא נגד אמירת התפילה, ולא מאמין שמדובר בפוגרום

חדשות כיפה אביעד פרידמן 23/11/14 10:57 א בכסלו התשעה

פוגרום או פיגוע, רוח נכאים או תקווה?
אביעד פרידמן, צילום: אביעד פרידמן

תפילת אב הרחמים חוברה לאחר מסעי הצלב בשנת 1096 בהם נהרגו ונטבחו כ12 אלף יהודים בקהילות אשכנז בעיקר בשפייר מיינץ וורמיזא..

האירוע הוא אירוע מכונן בתולדות יהדות אשכנז ובתוך פוגרומים אלו התגלו מקרים נדירים של מסירות נפש וקידוש ה' של מבוגרים וילדים. בעקבות פוגרומים אלו נכתבה תפילה אב הרחמים- תפילה קשה ומזעזעת. שאביא ממנה מספר קטעים.

"אב הרחמים שוכן מרומים יפקוד ברחמים ...קהילות הקודש שמסרו נפשם על קדושת ה'... יזכרם אלהינו לטובה עם שאר צדיקי עולם וינקום נקמת דם עבדיו השפוך ככתוב הרנינו גוים עמו כי דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו..... ואומר כי דורש דמים אותם זכר לא שכח צעקת ענוים ואומר ידין בגויים מלא גוויות, מחץ ראש על ארץ רבה מנחל בדרך ישתה על כך ירים ראש".

אכן מילים קשות.

אב הרחמים היא אחת התפילות היחידות שלא ברור מי כתבה.

יש מסורת אשכנזית עתיקה הטוענת כי כותב תפילה זו כתבה והשאיר אותה על השולחן בבית המדרש בימי מסעי הצלב ומשם נלקחה. הנוסח הוכנס לסידורים האשכנזים הקדומים והופיע גם בסידורו של המהרי"ל שממנו נלקח חלק גדול מנוסח התפילה שלנו.

חלק מתוך התפילה צונזר (כנראה בפחד הכנסייה) והורידו ממנו את המילים "וינקום לעינינו ובזמננו נקמת דם עבדיו השפוך" וכך הפכו את התפילה מקריאת נקמה פרקטית לתפילה כללית יותר. יש אפילו חוקר אחד שמצאתי שטוען שהנוסח המקורי היה וינקום לעינינו ובזמננו ובידינו אולם לא מצאתי סימוכין בשום נוסח תפילה שמילים כאלו אכן נאמרו.

ביהדות אשכנז המנהג המקורי היה לאמרה רק בחודשי אייר וסיון (חודשי מסעי הצלב) ובשבת שלפני תשעה באב.

ברבות השנים החליטו יהודי פולין (מה אפשר לעשות בטח אלו הסבתות הפולניות) לומר תפילה זו בכל שבת. ומאותו רגע החלו המחלוקות והדיונים.

ברוב הסידורים נאמר שלא אומרים זאת בשבת מברכין, (חוץ מאייר וסיוון) לא כשיש ברית וסנדק, לא כשיש חתן, לא בארבעת השבתות של חודש אדר ובחלק מהנוסחים גם לא בחודש ניסן.

נראה כי המסרים הקשים של טקסט זה היו קשים למתפללים והיה נוח לצנזר תפילה זו ולהימנע מלאמרה.

עדות המזרח כלל לא אומרים תפילה זו ומי שהקפיד לומר תפילה זו בכל שבת (על פי עדותו של הרב בדיחי) היה הרב צבי יהודה הכהן קוק. (יש שיאמרו שחלק מתלמידיו לקחו את התפילה צעד אחד יותר מדי).

אני לא חובב גדול של תפילה זו. אני מתקשה לומר את המילים ולא מתחבר למסר הנקמה. אני לעומת זאת מתחבר מאד לתפילה לשלום המדינה ולשלום חיילי צה"ל הנאמרת לפני תפילה זו. (במקומות בהם היא נאמרת כמובן...).

ביום שישי הופצו בקבוצות ווטצאפ של גבאים בה אני חבר הצעות לחרוג מהמנהג הקבוע של אי אמירת אב הרחמים בשבת מברכין ולומר תפילה זו השבת בגלל הרצח הנורא והנתעב שאירע ביום שלישי בהר נוף. מכיוון שהרצח השבוע הזכיר לאנשים רבים את הפוגרומים באירופה במסעי הצלב.

אני מתקשה לקבל מסר זה. כשם שאני מתקשה לקבל את כל הדיבורים על פוגרום.

ביום שלישי היה פיגוע קשה, היה רצח נורא של ארבעה מתפללים שנרצחו בצורה שפלה באמצע תפילתם. ובנוסף רס"ר זידאן סייף, השוטר הגיבור, נפל בקרב והציל את יתר המתפללים במקום. הייתי במקום השבוע לאחר הרצח. ישבתי עם מנהל המנהל הקהילתי המקומי אוריאל אלבז וצוותו ראיתי את עבודתם המסורה ושמעתי את הכאב הנורא שבקולם.

ראיתי את תושבי השכונה נכנסים למנהל לדבר ולבקש עזרה ותמיכה. וראיתי גם את המנהל בשעתו הגדולה עומד לצידם ותומך בכל מי שזקוק לכך. במילה טובה, בהכנת סעודה, בביקור חולים ובכל דרך אחרת.

זה היה פיגוע נורא אבל זה לא פוגרום. בפוגרומים לא נכנסו שוטרים וחיילים והרגו את המחבלים. בפוגרומים נשפך עם היהודים כמים ומאות ואלפי אנשים נרצחו ונטבחו.

פוגרומים מתקיימים כאשר אין לנו מדינה, אין לנו צבא ומשטרה וכאשר אנשים לא אוחזים בנשק. השוטר שנלחם בגבורה נפל בקרב על משמרתו . לוחמי הצבא והמשטרה הגיעו בתוך דקות ספורות למקום והצילו את המצב ומנעו הרג רב יותר. זה לא פוגרום. זו מלחמה וקרב.

יצאנו מהגלות ובאנו למדינת ישראל, ואנו משרתים ולוחמים בצבא כאן כדי למנוע פוגרומים. במדינה ציונית וריבונית לא מתפללים על נקמה וודאי לא מבצעים את זה באופן אישי .

במדינה ציונית יש צבא ומשטרה שתפקידם להגן ולשמור עלינו. ואם צריך גם לפגוע ולהרוג באויבנו . ואכן אנו במלחמה ולעיתים צריך לפגוע ולהרוג ולעיתים גם להרתיע ולפגוע. אולם צבא ומדינה לא פועלים מתוך רצון לנקמה.

צבאנו נקרא צבא הגנה לישראל ולא צבא הנקמה לישראל. אנו אמרנו השבוע בכוונה מיוחדת את התפילה לשלום המדינה וברכנו את ראשינו שרינו ויועצנו שיצליחו לפעול כראוי ולעזור למציאות של "ונתת שלום בארץ ושמחת עולם ליושביה". והתפללנו וברכנו את חיילי צבא הגנה לישראל העומדים על משמר ארצנו וערי אלוהינו. התפללנו כי יתן ה' את אוייבנו נגפים לפניהם כי אנו מתפללים לניצחון בקרב אנו מתפללים לטוב לשלום , לבטחון לחיילנו למדינתנו וארצנו אבל אנו מתקשים להתפלל לנקמה.

הערב יתקיים במנהל הקהילתי בהר נוף ערב מיוחד ובו יוזמנו כל תושבי ותושבות השכונה לשוחח עם פסיכולוגים עובדים סוציאלים וסתם בינם לבין עצמם על כל העובר בלבם בשבוע קשה זה.

הקהילה נותנת כוח ועצמה לחבריה ובבניין ירושלים ננוחם.

אביעד פרידמן הוא איש עסקים המשמש בהתנדבות כיו"ר חברת המתנ"סים בישראל.