יש כרטיס מועדון?

"כל מי שמאמין במועדון בני האדם, במוצרים שהוא מספק לחבריו, בטוב שהוא גורם להם כשהם שם, מחוברים אל הנקודה האנושית שלהם, צריך לפעול לשמר את הלקוחות הפוטנציאלים שלו". שיבי פרומן על הרצון להגדיל עוד ועוד את מועדון הלקוחות של בני האדם

חדשות כיפה שיבי פרומן 14/09/16 11:06 יא באלול התשעו

יש כרטיס מועדון?

אני מרגיש לאחרונה תחת מתקפה מאורגנת. גורמים עלומים שכנעו באותות ובמופתים כל חנות רעננה להקים מועדון לקוחות, לתת כרטיסי מועדון, הנחות מיוחדות לחברי המועדון, זכויות ונקודות זיכוי שמגיעות רק להם. אין חנות רצינית שנכנסתי אליה לאחרונה ולא הועמדתי בדילמה. וגם נפלתי, כן כן נפלתי. חתמתי כמו גדול ונפלתי אל הפח המתוחכם של הרעיון. והא ראיה שאני מוצא את עצמי חוזר לשם שוב ושוב. כי כשמקבלים יחס של חבר מועדון, מרגישים חלק מהמועדון, אז חוזרים אליו שוב ושוב. אפילו אני, נון-קונפורמיסט שכמוני, שורף מועדונים ידוע, כשמתייחסים אלי כחבר מועדון, אני מוצא עצמי מתנהג ככזה.

כולנו חברים באין-ספור מועדונים בחיים שלנו, קטנים כגדולים. מעגלי מעגלים של שייכות לקבוצות ורעיונות שמרכיבים את החיים שלנו. אנחנו שם מבחירה ומתוך רצון להיות חלק, אבל גם בזכות זה שנותנים לנו שם מקום, שמתייחסים אלינו כחלק מהסיפור, שיש לנו שם הטבות וזכויות. זאת נקודת משיכה אנושית ובריאה ששומרת אותנו חלק ממעגלים וקבוצות כאלו ואחרים.

יש מועדון חברים הכי גדול בעולם, מועדון החברים של בני האדם. אפשר לרכוש שם אנושיות, השתוקקות לחיות וליצור, שאיפה אל הטוב והשמח, אהבה ויופי. יש צדיקי עולם שלא יוצאים ממנו ויש שנכנסים ויוצאים ממנו בכל פעם שצריך. אבל יש כאלה שכמעט לא מבקרים בו, מעת לעת מגניבים מבט ונבהלים מהמחיר של הדברים. יש מהם שאפילו מנסים לשרוף ת'מועדון.

כל מי שמאמין במועדון בני האדם, במוצרים שהוא מספק לחבריו, בטוב שהוא גורם להם כשהם שם, מחוברים אל הנקודה האנושית שלהם, צריך לפעול לשמר את הלקוחות הפוטנציאלים שלו. לגרום להם לחזור אליו שוב ושוב, לקנות עוד ועוד מהמוצרים שלו, גם אלו שמזמן לא ביקרו בו, גם אלו שנמשכים לפגוע בו. מי שחפץ בהגדלת החברים בו, צריך לחלק כרטיסי מועדון, עם זכויות והנחות, כמו בקסטרו וגולף, לכולם. לפעול בשיטתיות לתת את הזכויות הללו לכל אחד, גם כשקשה, גם כשמשלמים על זה מחיר, גם כשאפשר להרוויח מהם עכשיו משהו בלי זה. לרדוף אחריהם עם הזכויות הללו, אפילו כשהם לא מבינים מה הקטע, אפילו כשאצלם זה עובד אחרת. אני אומר לכם, ראיתי במו עיני במראה, איך כשנותנים לך זכויות של חבר מועדון, אתה מרגיש חלק ממנו וזה גורם לך לשוב אליו שוב ושוב.

אז נתכנס השבוע בכפר עציון, לדון בזכויות של חברי המועדון הזה, בזכויות אדם. נחשוב בקול על האופן שבו ראוי למתיישבים ביו"ש לעסוק בהם, מה היה והווה ומה עוד צריך להיות. יש הרבה מה להגיד על החובה המוסרית, יש הרבה מה לצעוק על הפאתטיות שזה נהיה טריטוריה של "שמאלנים", יש המון מה לצטט על הציווי האלוקי שבדבר, אבל בחרתי לפתוח כאן בזה שזה פשוט משתלם. חוץ מחובה, חוץ מציווי, חוץ מזה שנעשה את זה טוב יותר מהשמאלנים, זה פשוט משתלם.

הכותב ינחה את כנס "זכויות אדם בגוש עציון" שיתקיים (15.9) בבית ספר שדה כפר עציון