הרב מוצפי פגע בתלמיד חכם - בעצמו

אינני מהמרבים למחות על ביזוי תלמידי חכמים אך הפעם נעשתה נבילה בישראל. תלמיד חכם גדול בישראל בוזה באופן חסר תקדים ויש למחות כדבעי ליה. שמו של הרז שבוזה: הרב בנציון מוצפי. דעה

חדשות כיפה שגיא מזוז 11/03/14 08:18 ט באדר ב'

[שבת קיט:] "א''ר יהודה לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה ת''ח"

[ב"מ פד:] "אמר רבי שמואל בר נחמני: אישתעיא לי אימיה דרבי יונתן, דאישתעיא לה דביתהו דרבי אלעזר ברבי שמעון: לא פחות מתמני סרי, ולא טפי מעשרין ותרין שנין אוגניתיה בעיליתא. כי הוה סליקנא מעיננא ליה במזייה, כי הוה משתמטא ביניתא מיניה הוה אתי דמא. יומא חד חזאי ריחשא דקא נפיק מאוניה, חלש דעתאי. איתחזי לי בחלמא, אמר לי: לא מידי הוא, יומא חד שמעי בזלותא דצורבא מרבנן ולא מחאי כדבעי לי".

נתחיל בסיפור שלא היה (אולי יהיה):

הרקע: פורים תשע"ד, בית חרדי קלאסי. אב המשפחה מכנס סביבו את בני המשפחה ומספר להם על מגילת אסתר. הוא מתאר את אחשוורוש, את ושתי את גזירת המן האגגי הרשע מזרע עמלק, להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער עד זקן נשים וטף. תוך כדי התיאור עוצר אותו אחד מבניו ושואלו: "אבא המן היה ראש ישיבה?". "מה פתאום?!", זועק האבא. "היה לו כיפה וזקן?", שאל בן אחר.

האבא לא מבין כיצד ייתכן שבניו חושבים שהמן הרשע מזרע עמלק הוא בעצם ראש הישיבה ושואל אותם בבעתה מניין צצו בראשם רעיונות כאלו. בתשובה הם ענו ששמעו את הרב מוצפי אומר שעמלק הרשע הוא ראש ישיבה עם זקן וכיפה (אפילו כיפה שחורה!).

אינני מהמרבים למחות על ביזוי תלמידי חכמים, אדרבה אני בנישה הדוגלת שצריך וחשוב לבקר רבנים, אך הפעם נעשתה נבילה בישראל. השבוע תלמיד חכם גדול בישראל בוזה באופן חסר תקדים ויש למחות כדבעי ליה. שמו של הרז שבוזה: הרב בנציון מוצפי.

איזה בזיון שתלמיד חכם שלא מסכים עם תלמיד חכם אחר מכנהו זרע עמלק? איזה ביזוי שתלמיד חכם נשמע כמו תגרן בשוק מחנה יהודה. איה "מנעימין זה לזה"? היכן ה"מרבים שלום בעולם"?

גם אם נניח שהרב אבינר טועה ואסור שהחרדים יתגייסו. איפה כתוב בתורה שמי שטועה בהלכה הוא עמלקי? הגמרא בסנהדרין מלאה דיונים בטעויות של בית דין, טעויות של דיין וכו'. עשיתי חיפוש בפרוייקט השו"ת (אפשרויות חיפוש- ש"ס בבלי, ירושלמי, ראשונים, אחרונים,ספרי שו"ת, ספרי הלכה ומנהגים ואפי' בכתבי עת) אין שום מקור שמי שטועה הוא הופך להיות עמלקי/המן הרשע!

הגמרא בברכות ד' טז: דנה כיצד מספידים עבדים- "עבדים ושפחות אין מספידין אותן; רבי יוסי אומר: אם עבד כשר הוא, אומרים עליו: הוי איש טוב ונאמן ונהנה מיגיעו! אמרו לו: אם כן, מה הנחת לכשרים ?! (דהיינו לאנשים שאינם עבדים וכשרים)" ואני שואל אם כן מה הנחת לרשעים? אם טועה בהלכה (שוב מנקודת מבטו של הרב מוצפי) הינו עמלקי מה דינו של מי שמדבר לשון הרע? ומה דינו של מחלל שבת בשוגג? ובמזיד?! שטן? ומה דינו של המבזה תלמיד חכם?

דווקא בתור אחד שמעריך את הרב מוצפי כתלמיד חכם גדול אני מוחה על הביזיון. לא על כבודו של הרב אבינר [שבגדלותו כשביקשתי ממנו (בהודעה) להגיב לדברי הרב מוצפי הוא ענה "שיהיה בריא"] אלא על כבודו של הרב מוצפי, אני עוד תקווה שהרב מוצפי יזכור שהוא מתפלל כל יום לבניית ירושלים ובמעשהו הנ"ל הוא מחריבה.