תככים, מזימות ובדיקת פוליגרף: מאחורי הקלעים של קמפיין ימינה

הפתקים עדיין נספרים, אך בימינה הסכינים כבר נשלפים. האיבה בצמרת המפלגה השתקפה דרך הקמפיין החלש והאצבע המאשימה מופנת לעבר שקד שנותרה מבודדת לחלוטין בצמרת. לאן פניה מועדות מכאן?

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 18/09/19 11:38 יח באלול התשעט

תככים, מזימות ובדיקת פוליגרף: מאחורי הקלעים של קמפיין ימינה
השרה איילת שקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום שני בערב במטה ימינה התפללו ל-7 מנדטים,מכיוון שמחקרי עומק שנעשו ימים ספורים לפני הבחירות הראו התדרדרות לחמישה מנדטים. לפי תוצאות האמת עד עתה זו באמת התוצאה, אז לא מדובר בניצחון גדול, אבל גם לא בכישלון מפואר. איך הגענו עד לכאן? 

על החריקות בקמפיין כבר כתבתי מספר פעמים, אבל הפעם החצים מופנים כלפי יושבת הראש. על פי בכירים במטה, לאורך כל המערכת הבחירות שקד לא הצליחה לקבל החלטות והיתה מהוססת. כשכבר התקבלה החלטה היא היתה פזיזה, יהירה ובניגוד לעמדת המנהלים. הזיגזג של ימינה בהחלטה לתקוף את נתניהו נבע בדיוק מכך. בתחילה שקד לא רצתה לתקוף אותו, לאחר מכן ברגע אחד וללא התייעצות היא החליטה אחרת, ואז שוב חזרה לאסטרטגיה הראשונית. לאט לאט הם פשוט חדלו מלהקשיב לה וכל אחד מהרביעייה התנהל על פי שיקול דעתו. 

מנהלי הקמפיין ניסו להסוות, די בהצלחה, את חוסר האמון בין הרביעייה הפותחת. למעט תדרוכים מקומיים לוואלה, שדיווחו על הקשיים של איילת שקד להנהיג את המפלגה מול השותפים שלה, לא שמענו על קולות נפץ. לאחר שיצאו ההשמצות שקלו בימינה לעשות בדיקת פוליגרף לכל עובדי המטה, אולם לבסוף זה לא קרה מחשש שגם זה ידלוף וישקף את כל המתחים שמתקיימים בצמרת המפלגה.

אם לא די בכך, הרב פרץ, שוויתר לשקד על המקום הראשון ומרגיש שיצא 'פראייר', לא הסכים שעל גבי שלטי החוצות יהיה רשום שמה, אך הוא גם לא הסכים שתמונתו תהיה צמודה לתמונתה, וזאת על פי בקשה מפורשת של הגברת פרץ. כך התנהל קמפיין שלם במאבקי כוח, חוסר אמון, חוסר הנהגה וניסיונות לשים מקלות בגלגלים. שקד הובילה כמעט בבלעדיות את הקמפיין והתרוצצה בין אולפן לאולפן כאשר גם את הרב פרץ וגם את נפתלי בנט היה קשה לגייס לראיונות טלוויזיוניים. יתר על כן, האיבה בין הרב פרץ לבנט היתה כל כך גדולה עד שלא הצליחו לשבת סביב אותו שולחן ולקבל החלטה. מה לגבי יתר המועמדים? את רוני ססובר ניסו להסתיר מפני חוסר הניסיון שלה, את שולי מועלם ניסו להעלים לאחר שהבינו כי כל ראיון איתה הסתכם בשאלת המיקום הנמוך שהציבו אותה. כך שלא נותרו הרבה מועמדים שמגויסים לקמפיין. 

הטעות הגדולה של שקד היא שבנט והרב פרץ 'וויתרו לה' על המקום הראשון. החל מהרגע הזה היא בהנהגה בחסד ולא בזכות, ובכל רגע אפשרי יחכו לשים לה מקלות בגלגלים. היא אומנם היתה האישה היחידה בראשות מפלגה, אבל לא היתה כלל רשימה לנהל. למרות שהחיבור היה טכני בלבד, את ההחלטה להביא לסוף השותפות,עוד לפי פרסום תוצאות האמת, קיבלו הגברים מאחורי גבה, ולכן היא איננה חתומה על המכתב. לאחר הפיצול הימין החדש נשאר עם שלושה מנדטים בלבד, כאשר שקד מבודדת מול בנט ומתן כהנא שלא באמת ייתנו לה להנהיג.

לאן פניה של שקד מועדות עכשיו? למרות הפרסומים על התפטרות צפויה של יושבת הראש, בסביבתה הקרובה אומרים לי שאין סיכוי כזה, ושהיא היחידה שיכולה להחזיר את ליברמן לגוש הימין, ובכך להציל את כל הרשימה שכרגע נראה שהולכת לאופוזיציה. 

הכוח של שקד הוא ביחידת המימון שלה. היא כרגע שליש סיעה מהימין החדש ויכולה להביא הרבה כסף חסר במידה ותחליט לפרוש מהם. לא די בכך הימין החדש וויתר, על פי ההסכם שנחתם ערב האיחוד, על יחידת מימון מפלגות לטובת האיחוד הלאומי בתמורה להצבתה של ססובר במקום ה-9. כלומר הימין החדש שקוע בחובות עוד מהבחירות הקודמות, צריך להתקיים עם שתי יחידות מימון בלבד, כך שבנט יהיה חייב להקשיב גם לשקד אם הוא לא רוצה שהיא תפרוש ממנו ותשאיר אותו בלי כלום. שקד מצידה יכולה לחבור לבית היהודי-איחוד לאומי, שם יש אומנם את הרב פרץ אך גם יש לה את סמוטריץ' שנאמן לה לאורך כל הדרך. גם הבית היהודי נמצא בבעיה תקציבית חמורה, כך שישמח לקבל את הכסף שהיא מביאה איתה. אולם נראה כי אף אחת מהאפשרויות לא נותנת לה מקום מבטחים בו היא תוכל לעבוד מבלי להסתכל מעבר מעבר לגב ולוודא שאף אחד לא תוקע לה סכין בגב.