בימינה חוזרים על כל הטעויות של הימין החדש

קמפיין שלא מצליח להתרומם, חוסר השקעה מספקת בסרוגים הליברלים והחבאת מועמדים - הטעויות שנעשו בחורף חוזרות על עצמן בגרסה קיצית, רק שהפעם זה עלול לכאוב הרבה יותר | דעה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 01/09/19 15:32 א באלול התשעט

בימינה חוזרים על כל הטעויות של הימין החדש
קבלו את -'ימינה', צילום: יח"צ

אחרי אינסוף ספינים והאשמות הדדיות החליטו שקד, בנט, סמוטירץ' והרב פרץ להתאחד, אך נראה כי הרביעייה לא למדה דבר מהבחירות הקודמות, וחוזרת על כל הטעויות שנעשו בחורף. רק שהפעם הטעויות של הימין החדש ואיחוד הימין מחוברות במפלגה אחת. 

הטעות הגדולה ביותר היא לזנוח את הציונות הדתית הליברלית, בדיוק כמו בפעם הקודמת. הקמפיין של ימינה יתמקד בשתי חזיתות, האחת בימין החילוני, עליו ינצחו בנט ושקד, והשני ממוען לציונות  הדתית אותו יוביל סמוטריץ' עם הבלחות קצרות של הרב רפי. הציבור שנחשב ל'ליברלי', מה שאוהבים לכנות 'דתיי גבעת שמואל וקטמון', נופל בין הכיסאות. הגישה החרד"לית-ארץ ישראל של סמוטריץ' את פרץ פחות מדברת אליו, ומצד שני גם הקמפיין הכלכלי-ביטחוני של בנט ושקד פחות מעסיק אותו. בראש העדיפויות שלו נמצאים נושאי דת ומדינה, ממנו מתחמקים ב'ימינה', כפי שעשו גם בימין החדש וגם באיחוד מפלגות הימין, בכל הכוח.

הטעות השנייה היא הרדיפה אחרי הקולות של עוצמה יהודית. לאחר בחירות מועד א' חזרו ואמרו בכירי איחוד מפלגות הימין כי לעוצמה היו בסך הכל 15 אלף קולות. אם כך, מדוע כל השקעת התקציבים והמסרים הבלתי פוסקים נגדם? אם הם לכל היותר חצי מנדט, אז על מה כל המהומה? בחורף, הימין החדש התנהלו באותה הדרך כלפי איחוד מפלגות הימין, ואת הסוף כולם יודעים. ימינה חייבת להפסיק להתעסק במצביעי עוצמה, שהרי דרך הקמפיין הנגטיבי הזה הם בעצם מגדילים אותם, הרבה מעבר לכוחם האמיתי. 

בבחירה בין הציונות הדתית הליברלית לבין מצביעי עוצמה, נראה כי בימינה בחרו באחרונים. החלטה תמוהה למידי לנוכח ההבנה כי הם מהווים כוח אלקטורלי שווה, אך הסרוגים הבורגנים ישוו למפלגת ימינה תדמית כביכול פחות קיצונית וניצית.  

הקמפיין של ימינה מבולגן ולא מצליח להכתיב סדר יום. תכנית הדיור ביו"ש לא הצליחה להתרומם לעמודים הראשיים בעיתונים, הניסיון להתחקות אחרי התכנית הכלכלית של פייגלין דווקא מחליש אותם מול מצביעים בעלי אג'נדה חברתית (המפד"ל המקורית היתה סוציאל-דמוקרטית לכל הפחות), אין אסטרטגיה ברורה, וכל מועמד מהרביעייה המובילה יוצא עם מסר שונה, שפשוט לא מצליח להתאחד לאמירה קוהרנטית אחת. בבחירות החורף, בימין החדש הובילו קמפיין חלש, שכל יום ניסה להמציא את עצמו מחדש על ידי סרטונים ריקים מתוכן. הפעם אין סרטונים - אבל גם אין באמת תוכן.  

בימינה לא מסתפקים רק בטעויות של הימין החדש, אלא ממשיכים גם את הטעויות שנעשו בחורף באיחוד מפלגות הימין. ההחלטה 'להחביא' את הרב רפי אז והיום היא מוטעית ביסודה. בהדרגה הוא הופך להיות שק האגרוף של כל הפוליטיקאים שמחפשים את הדתי 'הקיצוני' שהולך לכונן פה בעוד רגע מדינת הלכה. כל מי שמכיר, אפילו במעט, את שר החינוך, יודע שהוא אינו כזה, אבל ככל שמרחיקים אותו מהקהל הדימוי שמתקבע כלפיו הוא 'תלמידו של הרב טאו'. בימינה צריכים ללמוד לתווך את הרב פרץ לעם ולא להסתיר אותו. 

כשזה המצב, לא פלא שכל מפלגה יורה חיצים לעבר ימינה. אם הם ימשיכו ככה ניתן לומר כבר מעכשיו שזה עלול להיגמר רע מאוד. הסקרים האחרונים הראו האטה והמנדטים מתחילים לרדת. אם בימינה לא יחשבו מסלול מחדש, הם עלולים לסיים את המירוץ הנוכחי עם 7 מנדטים לכל היותר, רק שהפעם המכה הולכת לכאוב הרבה יותר.