שיא בגיוס דתיות לצה"ל? תעמולה עטופה בשקר וצביעות

הרב עמיחי אליהו לא התרשם מהנתונים על מספר הבנות הדתיות שבחרו להתגייס, וטוען כי מדובר במסע יחסי ציבור, שכמו בתקופת אוסלו והגירוש מגוש קטיף, לוקחים בו חלק מבני ובנות הציונות הדתית

עמיחי אליהו הרב עמיחי אליהו 03/10/18 10:21 כד בתשרי התשעט

שיא בגיוס דתיות לצה"ל? תעמולה עטופה בשקר וצביעות
חיילות דתיות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: נבו כץ

לא ירדתי לעומקם של נתוני גיוס השיא של בנות דתיות לצה"ל, אך לא אופתע לגלות שהמספרים, כפי שראינו בעבר, הוכתבו ע"י מי שהזמין את התוצאה מראש.

צר לי אבל לתחושתי, גם קולות הצהלה וקריאות השמחה הן חלק מהתעמולה. גם מי שצוהל מתוך הציונות הדתית יודע בעצמו שהוא שחקן קטן במסע תעמולה עולמי, שגם אם יש בו גרעיני אמת קטנים, הוא עטוף בקליפה עבה של שקר וצביעות.

די להתבונן בשנים האחרונות בהודעות של דובר צה"ל על מנת להבין שחיילי גולני, צנחנים ושאר היחידות הלוחמות נעלמו באחת, כשאת מקומם ברשתות החברתיות המתוחזקות על ידי הצבא, תפסו תמונות של "לוחמות קומנדו" מעוטרות בצבעי פנים. זה כנראה מצטלם טוב. (כמו המסע של לגיוס בנות דתיות), וזה נראה הרבה יותר טוב מסרטונים של חיילי צה"ל מותקפים בבקבוקי תבערה, אבנים וצמיגים בוערים.

הכותרת המאושרת "מספר שיא של מתגייסות לצה"ל" צועקת כאילו היא לקוחה מאיזה מסע יחסי ציבור של קמפיינר בינוני, שלקח נתוני עליה ברישום שדיווחו על ידי מדרשת לינדנבאום והפך אותה לנתון מוחלט "של עליה בגיוס בנות לצה"ל". אם הייתה הוגנות עיתונאית בסיסית, מישהו היה מייצר כותרת משנה, ובה מציין כי מדרשת לינדנבאום היא זו שמדווחת על עליה ברישום לשלוחותיה.

אבל אל תתבלבלו – קמפיין, כל קמפיין, משפיע על עמדות הציבור, בטח אם אין כנגדו מסרים שונים.  

אני מניח שכולם זוכרים היטב, כיצד אנשי השמאל מכרו לנו קמפיין של "שלום עכשיו". מדינה שלימה הזילה דמעה כשרבין חתם על הסכם הדמים עם הרוצח שברח לתוניס. אני מניח שאף אחד לא הספיק לשכוח איך אנשי הקמפיין של אריק שרון עמלו לצבוע את הגרוש האכזרי מגוש קטיף בצבעי "כחול ולבן" ובמילים מכובסות כמו "התנתקות". הכל טוב, כך מכרו לנו בתקשורת, כשהם דואגים לפזר הבטחות שאין בהם ממש.

גם אז, כמו היום, היו אנשים בציונות הדתית שלקחו חלק במסע המתוזמר הזה שקיבל רוח גבית מהתקשורת "האובייקטיבית" בישראל. לשקר אין רגלים ובטבע העולם "מסכת הדמיון" נקרעת בכאב גדול.

ובינתיים, במקום לרקוד לצלילי הקמפיין הזה, ראוי לעסוק ולתקן את הדרוש תיקון ולחזק את המנגנון בשירות הלאומי כמו גם ביצירת אלטרנטיבות אחרות. צריך לחשוב על מיתוג מחדש של מיזם ההתנדבות החשוב הזה, לבנות גב אמיתי ומקצועי לבנות שלנו שרוצות לתרום לעם ישראל את הנשמה שלהן, לאו דווקא עם מדי זית.  לתת להן את האפשרות להוציא את המירב שיש בהן למען מדינת ישראל.

אני בטוח שאם נדע לעשות זאת כמו שצריך, הקמפיין לגיוס בנות דתיות לצה"ל ישפיע, כמו מאות הפרסומות שעוברות לנו לידי האוזניים, מבלי שאנחנו אפילו מודעים וטורחים לבחון את התוכן שבהן.

ואם אחרי כל זה, אם עדיין יהיו בנות שיבחרו לתת מעצמן לצה"ל, אני בטוח שהן יעשו זאת מתוך החינוך שקיבלו בביתן ובציונות הדתית במשך שנים רבות. חינוך שמנתב את הכוחות כולם, לבנות את העם שלנו כמה שיותר.

הכותב הוא יו"ר איגוד רבני קהילות