רק לא בני: הסטיקר החדש של בנט לפיד וגבאי

הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, עוד לא פצה פה על כוונותיו הפוליטיות, אך החלטותיו עשויות לפגוע בחלומם הרטוב של חלק מראשי המפלגות. וגם: המהלך היחידי שיאפשר לאורי אריאל לגבור על בצלאל סמוטריץ

חדשות כיפה משה ויסטוך 30/11/18 06:53 כב בכסלו התשעט

רק לא בני: הסטיקר החדש של בנט לפיד וגבאי
החלטה אחת. הרבה מושפעים. בני גנץ, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

1. בני גנץ - הפוליטיקאי ש(כמעט) כולם חוששים ממנו

הממשלה אמנם עדיין לא התפרקה באופן רשמי, אבל מערכת הבחירות כבר כאן. אין כמעט שר, חבר כנסת או מי שמעוניין להיבחר לכנסת, שלא שכר יועצים, חידד מסרים ובפועל החל בניהול הקמפיין האישי שלו. כולל אגב, הנעלם הגדול של החגיגה הדמוקרטית לשנת 2019 -  בני גנץ.

סביר להניח שהרמטכ"ל לשעבר פועל מתחת לפני השטח במרץ רב כדי לבחון את מעמדו בעולם הפוליטי המקומי. הוא מקיים פגישות, שומע הצעות, אך רובנו לא מכירים את הדעות והתכניות שלו, ואף אחד לא יודע מה הוא שווה באמת מבחינה אלקטורלית. לכן, כל מה שנותר לנו זה להסתמך על סקרים ומהם ללמוד עד כמה משמעותי הוא עומד להיות. ולפי הנתונים האחרונים, לצערם של כמה דמויות מפתח, הוא בהחלט עשוי להשפיע רבות.

אחד הסקרים שנערכו בסוף השבוע האחרון, היה של חברת Panels Politics עבור אתר וואלה, שבחן את חלוקת המנדטים בשתי אפשרויות: זו שגנץ יקים מפלגה חדשה, וזו שהוא יעמוד בראש המחנה הציוני. הצעד שעליו יחליט הגנרל לשעבר עשוי להשליך, לטוב או לרע, על מספר שחקנים מרכזיים במגרש הפוליטי.

נתוני הסקר

נתוני הסקרצילום: צילום מסך מאתר וואלה

בשני המצבים הנפגע העיקרי והמשמעותי יהיה יאיר לפיד ומפלגתו יש עתיד, שמהמפלגה השנייה בגודלה אחרי הליכוד, עם קרוב ל-20 מנדטים, יתרסקו לכיוון 10 בלבד. הנפגעת השנייה תהיה מי שהייתה הכוכבת הגדולה עד לאחרונה בסקרים, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, שכניסתו של גנץ תנחית על מפלגתה, עוד לפני שהוקמה, מכת מוות ותוריד אותה מתחת לאחוז החסימה.

במחנה הציוני המצב מורכב מעט יותר. מפלגה עצמאית בראשותו של המצביא במבצע צוק איתן, תשלח את המפלגה למחוזות חד ספרתיים מבחינת מנדטים. עמידתו בראש המפלגה לעומת זאת, תספק לה הזדמנות להוות אתגר של ממש מול הליכוד על זהות הרשימה המובילה. מי שבכל מקרה ייפגע הוא אבי גבאי, שייאלץ לדשדש עם המפלגה כיו"ר, או לראות בפריחתה כשהוא נמצא מאחורי גבו של גנץ.

ומה לגבי נתניהו וגוש הימין? הם יכולים להמשיך לישון בשקט מאחר ובשני המצבים, במידה והסיעות החרדיות וכחלון אכן יעמדו בהצהרותיהם ולא יחברו לשמאל, גם אם הכוכב החדש של הסקרים יחליט לקפוץ לספינה, היא תמשיך לשוט במרכז וימינה ממנה.

השר נפתלי בנט

הצלחת גנץ תהווה עבורו כאב ראש גדול. השר נפתלי בנטצילום: Alex Kolomoisky. פלאש 90

2. חלום תיק הביטחון של בנט מתרחק

כדי שהספינה תשוט כמה שיותר ימינה, טוענים בבית היהודי, מצביעי הימין צריכים לשלשל בקלפי 'טב'. יהיה אפילו עוד יותר טוב, כך על פי קמפיין הבחירות החדש והלא רשמי של המפלגה הסרוגה, אם נפתלי בנט יקבל לידיו את תיק הביטחון.

אולם נראה שגם על השאיפה של שר החינוך, לשנות את דפוסי החשיבה של מערכת הביטחון, ישפיע במידה לא מבוטלת איש מערכת הביטחון ובשר מבשרה - מיודענו בני גנץ.

בתרחיש בו ירוץ מחבר נאום הכלניות באופן עצמאי בראש מפלגת מרכז, סביר להניח שנתניהו ישקול לצרפו לממשלה החדשה שאותה יקים. במצב כזה, קשה להאמין שראש הממשלה יעדיף את בנט, שגם כך הוא לא חפץ ביקרו, על פני זה שעמד בראש המערכת הצבאית עד לא מזמן. במידה וגנץ יצטרף במפתיע לליכוד, מהלך לא מופרך בכלל, הסיכוי שהוא יגבר על יו"ר הבית היהודי בקרב על תיק הביטחון יהיה גבוה אף יותר.

הדרך היחידה של בנט להישאר מועמד רלוונטי למשרד שבו הוא כל כך חפץ, ועליו הוא כמעט הפיל את הממשלה, היא להתחפש לרגע למשה קלוגהפט וללחוש על אוזנו של גנץ אחת משתיים: 'או שתצטרף לשמאל ותנהיג את המחנה הציוני, או שתישאר בבית'. האם הוא יקבל את עצתו? כנראה שלא.

3. רוץ בצלאל, רוץ. בע"מ

בשבוע שעבר הסברתי מדוע לדעתי רק בחירה בבצלאל סמוטריץ לראשות האיחוד הלאומי תוביל את המפלגה קדימה כשותפה (כמעט) שווה לבית היהודי. השבוע האחרון, על שלל קרבות הבוץ בין הצדדים, רק חיזק את מסקנתי ובכל זאת, תוספת קטנה וחשובה.

אם סמוטריץ רוצה לנצח את אורי אריאל ולכבוש את ראשות המפלגה, יהיה עליו לוודא שהבחירות ימשיכו להתנהל באופן חשאי. במידה, ובצורה זו או אחרת, ישונה לפתע אופי ההצבעה והיא תהפוך לגלויה, חבר הכנסת הצעיר והמבטיח ייאלץ לחכות בסבלנות עד שחברו הוותיק יחליט לפרוש.