רוץ בצלאל, רוץ

איום הקדמת הבחירות ירד אמנם מהפרק, אך למרות זאת, בצלאל סמוטריץ יצטרך בקרוב להחליט, האם הוא לוקח את המושכות מידיו של אורי אריאל, כדי שגם בנט ושקד יתחילו לקחת את האיחוד הלאומי קצת יותר ברצינות

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/11/18 07:02 טו בכסלו התשעט

רוץ בצלאל, רוץ
יתמודד מול אריאל? סמוטריץ, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

האיום המידי בהקדמת הבחירות הוסר השבוע, לאחר שנפתלי בנט ואיילת שקד משכו את האולטימטום שהציבו לנתניהו והחליטו להישאר בממשלה. מי שיכול להרגיש מעט מאוכזב מכך, הוא ח"כ בצלאל סמוטריץ שייאלץ לחכות עם כיבוש היעד הבא שלו - ראשות האיחוד הלאומי.

לפני כחודש פרסמנו לראשונה ב'כיפה' שסמוטריץ' אכן שוקל להתמודד מול אורי אריאל על ראשות המפלגה. הכרזה רשמית אמנם טרם יצאה, אך לדעתי טוב יעשה חבר הכנסת הפעלתן ומושך האש, לעתים בצדק ולעתים לא, אם יחליט לעשות את הצעד שבעיני רבים הוא מתבקש.

באיחוד הלאומי אוהבים להתהדר בכך שהם מפלגה אידאולוגית החפה ממאבקים פוליטיים פנימיים, המצויים לרוב במפלגות אחרות. יש בזה מן האמת, אך גוף שאין בו תחרות עלול למצוא את עצמו בסופו של דבר מנוון ולא רלוונטי, במיוחד במגרש הפוליטי המתחדש ומשתכלל כל הזמן.

 בנט ושקד

עם סמוטריץ בראש הם יקחו את האיחוד הלאומי ברצינות? בנט ושקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

מעמד המפלגה שהוקמה לפני כ-20 שנה, עם פרישתם של חנן פורת ז"ל וצבי הנדל יבדל"א מהמפד"ל ז"ל, עוצב בימי כהונתו של יושב הראש הנוכחי, השר אריאל, בצלמו ובדמותו. לצד התדמית הביצועיסטית, דבק בה גם הגוון האפרורי שלא מאפשר לה לפרוץ , להתפתח ולאתגר באמת את "המשהו חדש מתחיל" (או ממשיך) של הצמד בנט-שקד.

זה מה שגורם לאנשי המפלגה לעסוק בעיקר בזעקות שבר על התעלמות הבית היהודי מהם ועל המשא ומתן הבלתי נגמר (הוא בכלל התחיל?) לריצה משותפת. התחושה היא שבבית היהודי משוכנעים שחבריהם-יריביהם נמצאים עמוק בכיסם, ואיומי הפרישה שלהם נתפסים כאיומי סרק שאין מאחוריהם דבר מלבד פחד אמיתי שיום אחד יחליט בנט להנסות ולהסתדר בלעדיהם.

אז כיצד הופכים את המפלגה לגוף רלוונטי שבאמת יכול לאתגר את הבית היהודי, עד כדי איום אמיתי בהליכה עצמאית? מרעננים את השורות ובוחרים בבצלאל סמוטריץ לתפקיד היו"ר.

אריאל וסמוטריץ

אריאל וסמוטריץ'צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

למען האמת, אני חייב לומר שיש לי הערכה גדולה לדרכו ולעשייתו רבת השנים של השר אריאל ומנגד, אין לי כל נגיעה אישית או יחסים קרובים עם ח"כ סמוטריץ. אני גם לא חבר באיחוד הלאומי ועם זאת, במידה ואנשי מרכז המפלגה חפצי חיים פוליטיים בעלי השפעה אמיתית, עליהם ללכת נגד האינסטינקט ולבחור בפעם הראשונה במשהו מעט שונה מה שהם מכירים והתרגלו אליו.

חבר הכנסת הצעיר הוא פוליטיקאי, אגב כמו אריאל, שיודע לעבוד ולקדם חוקים ויוזמות. אך מעבר לזה, יש לו גם את מה שהציבור כל כך רוצה לראות במנהיגים שלו - כריזמה, יכולת ורבלית משובחת ולא מעט "אבק כוכבים". עם הארסנל הזה, הוא יצליח להפיח רוח חדשה ורעננה במפלגה, לגרום לבנט כאב ראש לא קטן ולקצור הישגים עבור קהל הבוחרים הדתי-שמרני.

כדי לצלוח את המבחן הזה, הוא יצטרך להתגבר על מכשול עיקרי אחד וקשה במיוחד. להחליט שלמרות תחושת אי הנעימות מחברו השר, ולמרות הלך הרוח במפלגה שעשוי להידמות לשיטת הסניוריטי הנהוגה בבית המשפט העליון (הוותיק הוא העומד בראש), הוא מתכוון לשים את טובת המפלגה מעל הכל ולהודיע כי יתמודד על ראשותה.

במידה וסמוטריץ אכן יעשה זאת, אין לי צל של ספק שמבין 120 חברי מרכז המפלגה, מרביתם המכריע יבחרו בו להיות זה שיצעיד אותם לדרך חדשה ולמשהו חדש שיתחיל גם במגזר החרד"לי.