השר אריאל ל'כיפה': "האיחוד הלאומי לבד שווה חמישה מנדטים"

יו"ר האיחוד הלאומי מגיב למבקריו בבית היהודי: "לא מתייחס לפחדנים", רוצה לשמור על האחדות: "לא צריך לשבור משהו כדי לתקן אותו אחר כך", אבל מזהיר: "אנחנו יודעים לעבוד לבד". ראיון כועס.

חדשות כיפה יהונתן קליין 26/11/18 20:37 יח בכסלו התשעט

השר אריאל ל'כיפה': "האיחוד הלאומי לבד שווה חמישה מנדטים"
אם ייאלצו אותנו - נפעל בהתאם. אורי אריאל, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

לאחר הדרישות שהציגה מפלגת האיחוד הלאומי במסגרת המשא ומתן על ריצה משותפת עם הבית היהודי, דרישות שאושרו אמש במרכז, ספג היום יו"ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל מתקפה חריפה מצד בכיר בבית היהודי. בשיחה עם 'כיפה' אומר שר החקלאות כי הוא "לא מתייחס לפחדנים שלא עומדים מאחורי הדברים שלהם. אני מתראיין אליך בקולי ובשמי, פחדנים זה לא בבית ספרנו. מי שרוצה להגיד משהו שיעמוד ויגיד. אנחנו יודעים להתמודד עם כל הטענות".

תרוצו ביחד עם הבית היהודי?

"אני אומר בצורה הכי ברורה ופשוטה: כמו שלא מפרקים ממשלה ימנית - לא מפרקים את הסיעה הכי ימנית. אין בזה טעם וזה יקשה על כולם, גם עלינו וגם על הימין בישראל. זה מיותר ואין בזה צורך. כמו שידענו למצוא תשובות בכנסת הזו אנחנו יודעים לעשות את זה גם הלאה".

ובכל זאת, יהיה מי שיטען שאתה זה שמפרק את הסיעה עם הדרישות החדשות, שיש שיגידו שהן מוגזמות.

"אנחנו ישבנו על זה בינינו, יחד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' ועם אופיר סופר (מזכ"ל האיחוד הלאומי, י.ק.) ואתמול זה עלה במרכז המפלגה, והמרכז אישר את זה. שום דבר לא מוגזם. מי שרוצה לדבר שיקום וידבר בשמו ויגיד דברים ונוכל להתמודד. אני לא מתמודד עם אנשים אנונימיים שמפחדים להזדהות מאחרי דבריהם.
אמרתי לנפתלי (בנט) ביום שהוא החליט לפרוש מהממשלה - שאני לא פורש. משתי סיבות: אחת, כי לא אני החלטתי על זה. שמעתי שהוא ושקד החליטו לפרוש, אבל אני לא החלטתי, ובוודאי שלא אפרוש כי הוא החליט לפרוש. והסיבה השנייה היא, שאני לא פורש בלי החלטה של מרכז האיחוד הלאומי. זה מתבקש ונדרש לא רק בגלל תקנון המפלגה, אלא גם כי החלטה כל כך דרמטית לא יכולה להתקבל על ידי אדם אחד, בעיניי בשום מפלגה, ובודאי שלא במפלגה שאני יושב בה. ואכן כך פעלנו וכינסנו את המרכז. בסוף הסתבר שלא צריך כי הם חזרו בהם ותיקנו את הטעות - וטוב שכך. זו המשמעות של שתי מפלגות".

אבל גם אם אתה מתעלם מהמתקפה עליך, הדרישות שאתם מביאים הן דרישות שלא היו בריצות הקודמות שלכם ביחד. אתה לא יושב בהנהלת ראשי הקואליציה, ולא היה לכם חופש הצבעה בנושאי דת ומדינה.

"בשני הדברים האלו אתה צודק. מתוך הניסיון בקואליציה הזו, ראינו שבענייני דת ומדינה יש פערים גדולים מדי בינינו, ובעיקר עם השרים בנט ושקד, והדברים האלה הם בנפשנו. אם יש מישהו שחושב שתחבורה ציבורית יכולה להתחיל קצת לפני צאת השבת, מבחינתי אין לזה שום היתכנות, ולא יכול להיות שזה יוכרע בסיעה בכנסת ובזה יסתיים העניין, ולכן הדרישה הזו.
גם הדרישה לשבת בפורום ראשי מפלגות הקואליציה. ראשי מפלגות זה ראשי מפלגות. גם גפני וגם ליצמן יושבים בפורום ראשי הקואליציה, למרות ששניהם באותה סיעה - יהדות התורה. יחד עם זאת אני אומר, הרי 98 אחוז מההחלטות יהיו במשותף עם השר בנט, ואנחנו נחזק אחד את השני. לא נחליש. בעיניי זו בכלל צריכה להיות דרישה של בנט. אנחנו דורשים לשבת בהנהלת ראשי מפלגות הקואליציה כי כשם הפורום - ראשי מפלגות - כך צריך להיות. אין סיבה שיו"ר האיחוד הלאומי לא יהיה שם כיו"ר סיעה בקואליציה". 

ולגבי הדרישה להציב 3 חברי האיחוד הלאומי בעשירייה הראשונה, עד כמה זה מתכתב עם המציאות? הרי היום אתם רבע מהסיעה.

"אני מתמקד במה היה בעבר. בבחירות 2009 כשרצנו בנפרד, גדולי הפרשנים הפוליטיים הסבירו לנו שאנחנו לא עוברים את אחוז החסימה והמפד"ל כן. ובסוף אנחנו קיבלנו 4 מנדטים והם קיבלו 3 מנדטים. גם פה אני אומר בצורה ברורה: לאיחוד הלאומי להערכתי יש כחמישה מנדטים. אני לא מתייהר עם כל מיני מספרים מופרכים שאנשים זורקים במפלגות אחרות. בעבר הבאנו ארבעה, מאז עברו כמה שנים אני מאמין שאנחנו על חמישה. והיות והיו לנו על זה קבלות אני חושב שזה נכון גם היום". 

ובהנחה שבבית היהודי לא יקבלו את הדרישות שלכם, חלקן או כולן?

"אז אנחנו נדבר עוד פעם. נעשה עוד ראיון. לא נגמור הכל בראיון אחד..."

ובכל זאת, אם הדרישות לא יתקבלו? 

"אנחנו רוצים להאמין שמה שעובד טוב היום - שתי מפלגות בסיעה אחת - יעבוד גם הלאה. אמרתי לשר בנט: לא צריך לשבור משהו כדי לתקן אותו אחר כך, אפשר סתם להשאיר אותו שלם ולעבוד. להשאיר שלם - עם שיפוצים מזעריים ומינוריים. אנחנו לא חושבים עכשיו מה יהיה אם. 
יחד עם זאת אני אומר, על סמך ניסיון העבר: אם מישהו חושב שהוא יביא אותנו לרגע האחרון, כשלא נהיה ערוכים, ובגלל זה נתמסר לדרישות שלהם, בשארית כוחותינו, אז הוא טועה. אנחנו יודעים לעבוד בענייני דת ומדינה ובענייני ארץ ישראל, ואם ייאלצו אותנו זה מה שנעשה".

כלומר לרוץ בנפרד?

"אמרתי. זה קרה בעבר. נכון לעכשיו אנחנו לא נערכנו לזה, אבל זה נכון לעכשיו. מה שאני אומר הוא,  שאף אחד לא ישלה את עצמו, שבגלל שלא נערכנו עכשיו, הוא יכול למשוך את זה עוד קצת, ואז כבר לא תהיה לנו ברירה. יש דעות שונות ואנחנו נפעל לפי האינטרסים שלנו".