קולולם – זה כשר?

זה היה רק עניין של זמן עד שהרב אבינר יחווה את דעתו על הטרנד החדש שהגיע אפילו לבית הכנסת. האם זו יוזמה מבורכת בעיניו?

הרב שלמה אבינר
ט בניסן התשעח
,
25 במרץ, 2018 10:03
קולולם לזכר הרב בלר

קולולם לזכר הרב בלרצילום: צילום מתוך הקליפ

ש: יש מיזם חברתי חדש של שירה המונית עם נגנים ומנצח .  זה כשר?
ת: ודאי לא.  יש שני איסורים הלכתיים: א. עירבוב גברים ונשים.  ב. שירה מעורבת.

ש: ואם זה בבית כנסת, כך שנפרדים?
ת: אז אין בעיה של עירבוב, אבל יש עדיין בעיה של שירה מעורבת.  אבל יש בעיה נוספת של פגיעה בקדושת בית כנסת, שהוא דבר חמור, עיין מאמר "למקדש מעט" של מרן הרב קוק (מאמרי הראיה 511). וכנראה שגם אלה רואים את אלו.

ש: ואם שרים שם שירי קודש?
ת: אז עוד יותר חמור.  כל עבירה שהיא בתוך הקודש, היא יותר חמורה,  כדברי מרן הרב קוק על שירה מעורבת בבית הכנסת (שם).

ש: כידוע, נפסק שאסור לאיש לשמוע אשה, ומה אם איש שומע נשים רבות או אנשים רבים שומעים נשים רבות?
ת: זה יותר חמור - מוכפל במספר האנשים.  זו גמרא מפורשת: "זמרי גברי ועני נשי (גברים שרים ונשים עונות) - פריצותא (פריצות).  זמרי נשי ועני גברי (נשים שרות וגברים עונים) - כאש בנעורת (הבערת היצר).  למאי נפקא מינה (מה יוצא לנו מהגדרות אלו, הרי שניהם אסורים)?  - לבטולי הא מקמי הא (לבטל זה לפני זה, אם אי אפשר לבטל את הכל, אז לבטל את הכי חמור)" (סוטה מח א).  רש"י: "אם אין שומעין לנו לבטל את שניהם, נקדים לבטל את זה שהוא כאש בנעורת" (ועי' במאירי).

ש: אני מבין שקולולם הוא גם פריצותא גם אש בנעורת.  אבל טוענים שיש בו מעלה שהוא מאחד בשירה אנשים מכל קשת החברה הישראלית?
ת: ודאי טוב להתאחד, אך לא על ידי עבירה.  עיין בספר אהבת חסד לחפץ חיים.

ש: אז איך להתאחד?
ת: קודם כל, אפשר לעשות קולולם לחוד לגברים ולחוד לנשים.  שנית, יש להבין ברצינות שאיחוד חוויתי חולף אינו איחוד אמיתי.  איחוד אמיתי הוא צה"ל, במסירות נפש אחד על השני ועל כלל ישראל.

ש: ובחיי יום יום?
ת: לעוזר לזולת, לעשות חסד לזולת.  זו אהבה אמיתית.

[ראיין: הרב מרדכי ציון]

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
25.03.2018

1. כואב שלומר דבר הלכה פשוט הופך להיות עניין שדורש מרב אומץ מיוחד (שי)

דווח על תגובה לא ראויה
26.03.2018

2. רעננה (אליהו)

רציתי רק להעיר על המשתמע מהכותרת, "היה רק עניין של זמן עד שהרב אבינר וכו' ", יש בניסוח הזה קצת זלזול ברב אבינר, כאילו הוא דוחף את עצמו לכל מיני עיניים שלא שאלו אותו. וגם ראוי להעיר שאכן הרב לא היה אמור להעיר אחרי שהדבר נעשה, אלא מן הראוי היה לאנשים לשאול קודם את הרב אם הדבר מותר, כיון שסו"ס מדובר בבית הכנסת וברור לכל אדם דתי שלפני שעושים חגיגה במקום קדוש בודקים אם הדבר מותר

דווח על תגובה לא ראויה
20.04.2018

3. אליהו צודק בכל מילה ומילה (ע)

דווח על תגובה לא ראויה
26.07.2018

4. כל הכבוד לרב! (חנה)

כל הכבוד לרב!

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

x
בקרוב בירושלים | קורקינטים שיתופיים צילום: פלאש 90, מרים אליסטר

הקורקינטים השיתופיים עולים לירושלים

קרא עוד