ליאור שליין ומרב מיכאלי זרקו את האידאולוגיה מהחלון וזה מהמם

בתוכנית התחקירים של קשת 12, ניסו, כמו רבים, להבין איך קרה שהאישה שהתנגדה לתהליך הפונדקאות חצתה את הגשר ועשתה זאת בעצמה, ניסו ולא ממש הצליחו. הפערים בין האמירות של פעם למעשים של היום לא קיבלו מענה, וזה בסדר

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/03/22 12:20 ח באדר ב'

ליאור שליין ומרב מיכאלי זרקו את האידאולוגיה מהחלון וזה מהמם
צילום: צילומסך קשת 12

אני מקנאה בבן שני.

הראיון ששודר בתוכנית "עובדה" ביום חמישי האחרון הוא החלום אליו כוסף כל יוצר דוקומנטרי: אדם, מצלמה, סיפור. הפעם, מדובר היה בסיפור מסקרן במיוחד. ליאור שליין, בן זוגה של שרת התחבורה מרב מיכאלי, הפך לראשונה בחייו לאבא בקיץ האחרון, כאשר בנו הבכור אורי נולד באמצעות אם פונדקאית בארצות הברית.

רבות דובר על בת זוגו, שלא פעם הייתה אחראית על ציטוטים מטרידים למדי: "המשפחה הגרעינית, כפי שאנחנו מכירים אותה, היא המקום הכי פחות בטוח לילדים. זהו המקום שבו בזכויות ההוריות והמשמרות המוחלטת, עדיין מעניקה לגברים שליטה מוחלטת על ילדיהם ולעתים על נשותיהם, היא חלק מהכאב המתמשך בקרב ילדים", כך אמרה בעבר בראיון לטלוויזיה האוסטרלית.

בתוכנית התחקירים של קשת 12 ניסו, כמו רבים, להבין איך קרה שהאישה שהתנגדה לתהליך הפונדקאות חצתה את הגשר ועשתה זאת בעצמה. ניסו ולא ממש הצליחו. הראיון התקיים עם שליין בלבד, בזמן שאת הצד של מיכאלי הביאו באמצעות קטעי ארכיון וצילומי וידאו ישנים מהתוכנית ששודרה בבחירות מרס 2021 (חשבתם שלא נשים לב?). 

במשך חודשים ארוכים צילם הצוות של "עובדה" את שליין. הם הגיעו איתו להופעות סטנדאפ ותיעדו אותו משחק עם אורי התינוק על השטיח. בין לבין, הקומיקאי הקפיד שיתפלקו לו בדיחות טובות, כי איך אפשר בלי. כשהילד ממלמל בשפתו התינוקית, שליין מיתמם, "אורי, אתה מדבר איתי או שולח לי פקס? אני לא מבין". 

עוד הוא מתאר כיצד במשך שנים ניסו להיכנס להריון, ללא הצלחה. "אתם לא שמעתם על זה, המשפחות הקרובות שלנו לא ידעו על זה. ניסינו, ניסינו לעשות את זה בלי עזרים טקטיים חיצוניים, לא הצלחנו". זו לא הפעם היחידה בה שליין נחשף כך מול המצלמות. כך למשל, הוא מספר גם על המחשבה הראשונה שקפצה לו לראש כאשר גילה כי ההריון הפך להיות בסיכון גבוה, והפונדקאית מאושפזת בגלל סיבוך רפואי. "מה יהיה הגובה שלו? רק שלא יהיה קטנצ'יק, שלא יאכל מכות בבית הספר". אחרי הכל, אורי נולד בריא אבל בילה חמישה שבועות בפגייה. 

את עניין ניצול האישה לכאורה בתהליך הפונדקאות שליין מסביר כך: "מאיך שעשינו תבין איך נמנענו מהדברים הבעייתים. עשינו כל מה שאפשר, ולדעתי הצלחנו כדי שיהיה בזה אפס ניצול, אפס תלות". הבחירה בארצות הברית, הפגישה עם הפונדקאית קלסי ומשפחתה וההבנה כי לא מדובר במצוקה כלכלית שהביאה אותה ללדת תינוק עבור זרים, "למדתי במהלך המסע הזה על אלטרואיזם, שיש את זה בכמויות מטורפות". 

ברית מילה אכן התקיימה, למקרה שתהיתם, ותהיתם. שליין מספר כי גם בתור חילוני ואתאיסט, לא הייתה לו דילמה, אבל למרב כן הייתה. "לא עשינו טקס עם רב, דג מלוח ונשיקה", הוא חושף, "יכול להיות ששרה מסוימת בממשלת ישראל הלכה לשבת על איזה כיסא כי היא כבר לא יכולה הייתה לעמוד באירוע". את ההחלטה על הברית הוא מסביר בטענה כי "השונות הפיזית לא טובה". 

על השאלה הגדולה, כיצד קרה שמרב מיכאלי, אם כל הפמיניסטיות, הפכה לאם באמצעות התהליך שאליו התנגדה, לא הצליחו ב"עובדה" לענות. וזה גם לא משנה. הפערים בין האמירות של פעם למעשים של היום לא קיבלו הסבר, וזה בסדר. את הדרכים הנסתרות של הלב קשה להעביר בתוכנית דוקו של 50 דקות בטלוויזיה, ולכי תביני. 

לטעמי, יש יופי מהמם בגמישות הזו. אולי בסוף, אפשר להניח את כל התורות הגדולות בצד, ואת האידיאולוגיה הנוקשה, בכל תחום שהוא, שמנחה את חיינו בקפדנות מתישה, מומלץ לזרוק מהחלון. כי בסוף, יש חיים לחיות.