משגיחות כשרות חילוניות? לא אפשרי

"עקרונית ייתכן שתהיה אישה יראת שמיים במובן של אחראית קפדנית ונאמנה גם אם היא מקלה בדבר שנראה בעיניה קל ואומרת מותר. אבל במסגרת צבאית גדולה הריח של זה לא טוב". הרב אייל משה, ר"מ בישיבת הר ברכה, סבור כי נשים שאינן שומרות הלכה - לא יכולות לשמש משגיחות כשרות

חדשות כיפה הרב אייל משה 24/01/19 18:39 יח בשבט התשעט

משגיחות כשרות חילוניות? לא אפשרי
חיילות בצה"ל. אילוסטרציה, צילום: מארק ניימן, GPO, פלאש 90

השבוע פורסם כי קורס משגיחי הכשרות החדש בצה"ל מתקיים במעורב, חיילים וחיילות, וכן עלתה מחאה נגד העובדה כי חלק מהחיילות אינן שומרות תורה ומצוות.

במכנסי נשים אין איסור לא ילבש, ומצד הצניעות הדין תלוי האם הן רחבות או צמודות ובמנהג ישראל. גם אם חיילת לובשת מכנסים ועוברת על הלכות צניעות נראה שהיא לא פסולה מלשמש כמשגיחת כשרות מפני שמומר לדבר אחד לא נחשב למומר לכל התורה והוא נאמן להעיד על דברים אחרים. (חולין ה.; שו"ת הרשב"א תל, תרפז; שו"ע יו"ד קיט, ז) ואומרת הגמ' שבת (לב, א): "הלכות הקדש תרומות ומעשרות הן הן גופי תורה ונמסרו לעמי הארץ" ופירש"י: "שלא מסרו לב"ד למנות שומרים לדבר והאמינה תורה את כל אדם עליהן וכו' ואע"ג דתקון רבנן דמאי מ"מ תורה האמינתו". וכ"כ בשו"ת הר"ן סי' כה: "עוד שאלת: אם כל בן ישראל ואפילו בעל עברות הוא נאמן?. תשובה: לאותו דבר שאינו חשוד בו אין ספק שהוא נאמן אלא א"כ הוא משומד לע"ז או לחלל שבתות בפרהסיא שהוא כמשומד לכל התורה כולה" וכך כתב ערו"הש שכדי להיות מוחזק בכשרות אין צורך באדם ירא אלוקים מרבים אלא שנוהג בדת שראל תפילות תפילין וכו' גם אם הוא חשוד להקל בפרט מסוים שנראה בעניו כקל. 

לכן מבחינת הרף ההלכתי המינימלי הדבר אפשרי. ועקרונית ייתכן שתהיה אישה יראת שמיים במובן של אחראית קפדנית ונאמנה גם אם היא מקלה בדבר שנראה בעיניה קל ואומרת מותר. ורמז לדבר "כי אין יראת אלוהים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי" משמע שבמקומות אחרים יש יראי אלוהים גם אם הם גויים.

אבל במסגרת צבאית גדולה הריח של זה לא טוב. כמו שאמר הנביא "הקריבהו נא לפחתך הירצך או הישא פניך" כלומר הצבא הוא גוף רציני שבוחן התאמות לתפקידים ולא מסתפק בהתאמה מינימלית. למשל חבר שהוריו עלו מאיראן סיפר שיש לו בעיית סיווג בטחוני בשירות במודיעין בגלל ארץ מוצא ההורים. כלומר הרקע התרבותי משמעותי ביחס להתאמה לתפקיד. וכך בתחומים אחרים נעשים מבדקי אישיות והתאמה. 

מבחן התאמה בסיסי לתפקיד משגיח כשרות הוא מידת יראת השמים ומחויבות גבוהה להלכה, שכן המשגיח עלול להגיע לעימותים עם טבחים ונגדים גויים או שאינם שומרי מצוות. במסגרת מערכת צבאית גדולה יש קושי לרדת לרזולוציות אישיות ולכן עורכים מבדקי התאמה כלליים, ומי שלא מזדהה בלבושה כשומרת הלכה לא מתאימה לתפקיד. 

מסתבר שמה שעומד מאחרי ההוראות החדשות הוא הניסיון לעצב את אורח החיים הדתי בצבא על פי הדעות המינימליות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן