חוששים שרפורמים יהפכו למשגיחי כשרות? הכל תלוי ברבנות

הרב מאיר נהוראי לא חושש מנבואות הזעם שליוו את הקמת מערך הכשרות החדש של צהר. לדעתו, הכל ייפתר בקלות אם רק תואיל הרבנות הראשית להרים את הכפפה, בדיוק כפי שעשתה עם מיזם הנישואין של הארגון

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 04/03/18 09:56 יז באדר התשעח

חוששים שרפורמים יהפכו למשגיחי כשרות? הכל תלוי ברבנות
משגיחת כשרות בפעולה, צילום: השגחה פרטית

לאחר בירור מעמיק  אודות סוגית הכשרות הגיע ארגון צהר למסקנה שנושא  זה טעון שפור רב. מתוך 12000 מסעדות במדינת ישראל רק לכשליש יש תעודת כשרות. חלק גדול מהמסעדות מביע חוסר אמון במערך הכשרות של הרבנות הראשית.

בבדיקה מקדימה של צהר התברר שקיימת היתכנות שחלק מאותם עסקים, שאינם מעוניינים בהשגחה מטעם הרבנות, יהיו מעוניינים בהשגחה מטעמם.

המהפכה לכאורה שהתרחשה בשבוע שעבר כבר נעשתה בעבר בתחום הנישואין. מאז הקמתו של צהר משימתו המרכזית  הייתה לשכלל את טקסי הנישואין על מנת שיותר זוגות יתחתנו כדת משה וישראל.

בשנים הראשונות היו קשיים והיה חוסר אמון בין הרבנות לארגון. אולם לאחר שמיזם הנישואין הוטמע בחברה הישראלית ורבים, שלולא כניסתה של צוהר היו הולכים ומתחתנים בטקסים אזרחיים נרשמו לנישואין בצהר, הבינו  הצדדים ששיתוף פעולה ביניהם הוא הכרחי.

כיום הפרויקט ממשיך בתיאום מלא עם הרבנות הראשית לישראל וכעת עלה הצורך להעתיק מודל זה גם בענף הכשרות. חשוב להדגיש שענף זה הוא בעל דימוי שלילי ועל כן יש לפעול בצורה אחראית ורצינית על מנת לתקנו . אסור לנו להשאיר את הסוגיה הזו פתוחה כאבן שאין לה הופכים מכיוון שהכשרות היא מאבני היסוד של האומה היהודית.

לאחר התלבטויות רבות הגיע הארגון למסקנה שיש ליצור אלטרנטיבה. הארגון אינו מבקש להילחם ברבנות. להיפך. השאיפה היא שהרבנות תהיה הרגולטור שתכוון את נותני הכשרות. כך נרוויח יותר אנשים  שיאכלו כשר, תהיה יותר שקיפות ולבסוף כולם יצאו נשכרים.

מערך הכשרות יפעל באופן מקצועי. על טענת המתנגדים, כאילו נפרצו גבולות בכך שקם מערך כשרות חדש, נית לשאול: "מדוע אין קול צעקה כנגד מערכי כשרות אחרים כמו הבד"ץ ואגודת ישראל?". ואם ימשיכו המתנגדים לטעון שפתיחת הערוץ של צהר תגרום לארגונים שאינם הלכתיים לפעול, הרי שכאן הכפפה מונחת בידי הרבנות הראשית.

הארגון שהקים את מערך הכשרות החדש, תומך בכך שהרבנות תהיה הרגולטור ותנצח על המלאכה בדיוק כמו במיזם הנישואין. לאחר דו"ח המבקר המדינה שביקר את מערך הכשרות של הרבנות הראשית, לאחר שהדימוי הציבורי של ענף הכשרות נמצא בשפל ולאור העובדה שישנם עסקים רבים שאינם מושגחים, לדעתי נפתח צוהר לרבנות והכפפה היא בידיה.

יש ללמוד את לקחי העבר ולא להיאבק במיזמים שמרבים קדוש השם . מיזם הנישואין של צהר, שתחילת דרכו הייתה רצופה קשיים ומלווה במחלוקות, מוכיח היום שבשילוב הידיים עם הרבנות הוא עובד בצורה מצויינת.

טוב שנדלג על שלב ההשמצות ונגיע היישר למטרה החשובה והיא חיזוק הכשרות במדינת ישראל . טוב שנכיר בעובדה שנכנס כוח חדש לעולם הכשרות ורק טוב יכול לצמוח מכך. כך זה בעולם העסקים, כך זה בעולם החינוך, ריבוי כוחות יוצר תחרות בריאה ובתנאי שישמרו על רמת כשרות מתוך שקיפות מלאה.

אם אכן הרבנות היא ממלכתית, נכון יהיה שהיא תוביל את המערכה ותהיה רגולטור של המערכת כולה ובכך תיסגר הכניסה לגופים שאינם פועלים על פי ההלכה.  

הכותב הוא יו"ר רבני ורבניות בית הלל ורב מושב משואות יצחק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן