הפיקחות של בנט ושקד: חפרו בור והצליחו להיחלץ ממנו ברגע האחרון

ראשי הבית היהודי דילגו, בצורה מעוררת כבוד, מעל המכשול שהציבו לעצמם במחי האולטימטום לנתניהו. הם עשו זאת בעזרת פרשנות מקילה של בנט לדברי ראש הממשלה, שאולי עוד תסלול בעתיד את דרכו לכס שר הביטחון

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/11/18 12:58 יא בכסלו התשעט

הפיקחות של בנט ושקד: חפרו בור והצליחו להיחלץ ממנו ברגע האחרון
בנט ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מהלך מבריק ומתוכנן או שינוי כיוון ברגע האחרון, שרי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד, החליטו היום (שני) לא להפיל את הממשלה. בכך, הם בחרו בצעד פיקח, נכון וחשוב, שמנע את קריסת המפלגה עמוק לתוך תהום בדמות מספר מנדטים חד ספרתי בבחירות הקרובות.

יו"ר הבית היהודי טען בנאומו המשותף עם שותפתו להנהגה, כי מעולם לא הציב אולטימטום לראש הממשלה בנוגע למינויו לתפקיד שר הביטחון. הוא צודק, אבל חלקית.

שר החינוך אמנם לא קרא בקולו להצבת התנאי - החלפת ליברמן או הפלת הממשלה - אך המפלגה עצמה עשתה את העבודה עבורו בהצהרה ברורה ובשיגור מסרים חדים כפי שאמרה רק אתמול שרת המשפטים כי "ההצדקה היחידה להמשך קיומה של הממשלה עד נובמבר 2019 היא שבנט יבצע מהפכה בביטחון ויחזיר לישראל את ההרתעה שאבדה תחת ליברמן בשנתיים האחרונות ויסייע להיחלץ ממשבר האמון הביטחוני הקשה".

אז איך בכל זאת הצליחו בנט ושקד להיחלץ ממשבר אמון מצד ציבור הימין, שהיה נוצר כתוצאה מפרישה טרגית מהממשלה? פשוט מאוד. פרגנו לנתניהו ולצד זה הטילו עליו את מלא האחריות שהוא ביקש לזרוק על האחרים.

רה"מ בנימין נתניהו

רה"מ בנימין נתניהוצילום: פלאש 90

שר החינוך טען לכל אורך הדרך שעניין הביטחון ושינוי החשיבה הביטחונית של ישראל, הם אלה שהנחה אותו מרגע שנכנס לחיים הפוליטיים. רצונו הגדול לאחוז בהגה הביטחוני של המדינה, כמעט והוביל אותו ללכת עד הסוף ולפרק את הממשלה שנחשבת לימנית ביותר בהיסטוריה המקומית.

את הסולם שבאמצעותו ירדו בבית היהודי מעץ האיומים, הוא בנה בעזרת פרשנות מעניינת, אם כי לא נכונה לטעמי, לנאום ראש הממשלה אמש. שימו לב לדברים שאמר היום שר החינוך בהצהרתו: "בנאומו, הבטיח ראש הממשלה לציבור הישראלי לשנות נתיב, להוביל למהפך בביטחון. לשנות נתיב של עשר שנים לכיוון של עוצמה. אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, ואני רוצה להאמין למילים שלו אמש, הרי שאני אומר כאן לראש הממשלה: אנחנו מסירים ברגע זה את כל דרישותינו הפוליטיות ונתייצב לסייע לך במשימה אדירה זו: שישראל תחזור לנצח".

עכשיו קראו את דברי נתניהו, שהתייחסו לסוגיה הביטחונית, ותנסו לאתר את המקור שממנו שאב בנט את האופטימיות שלו, ואשר עליה הוא ביסס את החלטתו להסיר את איומיו הפוליטיים.

"אני רוצה לומר לכם אזרחי ישראל", אמר ראש הממשלה, "אני מבין ללבכם. חלק גדול מהביקורת נובע מכך שמסיבות מובנות לא ניתן להציג בפניכם את הדברים המלאים שרואים הרמטכ"ל, אלופי צה"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד וגם אני - פשוט לא ניתן להציג זאת. ולכן אתם רואים רק תמונה חלקית של מערכה רחבת היקף שאנחנו עדיין בעיצומה ושאני מחוייב להשלימה כדי להביא ביטחון מלא לתושבי הדרום ולכל תושבי ישראל. אני לא אגיד כאן הערב מתי נפעל ואיך נפעל. יש לי תוכנית ברורה, אני יודע מה לעשות ומתי לעשות - ואנו נעשה זאת".

בהמשך הוא הוסיף, "אנחנו נגבר על אויבנו. אני אומר זאת, ידידיי, מבלי להמעיט כהוא זה מן האתגר שלפנינו, ואני מראש אומר לכם, הדבר יהיה כרוך בהקרבה, אבל אין לי שום ספק שבעוז רוחנו, בעוז רוחם של חיילינו, בחוסן של אזרחינו, אנחנו נגבר על אויבינו".

בנט וחברי הבית היהודי

בנט וחברי הבית היהודיצילום: דוברות הבית היהודי

מעבר לאמירות הקבועות על המציאות הביטחונית הסבוכה ועל הניצחון המובטח על אויבנו, ומעבר לתירוצים שסיפק נתניהו לכך שישראל לא הנחיתה על חמאס מהלומה כבדה יותר, לא זיהיתי התבטאות, או אפילו רמיזה, על שינוי במדיניות הביטחונית של ישראל, שיכולה לנסוך תקווה שבסבבים הבאים מול ארגון הטרור מעזה נחזה במשהו שלא ראינו קודם.

אך כל זה לא אמור לעניין את בנט. מבחינתו, וגם מבחינת מרבית ציבור בוחריו הקבועים והפוטנציאלים, הוא הצליח גם לשמור על ממלכתיות ואחריות וגם לספק את הרושם שאיומיו לא שוגרו מן הפה ולחוץ, אלא שלעת עתה הוא אפסן אותם בטענה שזיהה אפשרות לשינוי במציאות הביטחונית בישראל.

במהלכו זה, חישק בנט את נתניהו מבחינה ציבורית והכשיר עבורו את הקרקע למסור לו את תיק הביטחון לאחר הבחירות הקרובות (שלהערכתי בכל מקרה יוקדמו). כל מה שיו"ר הבית היהודי יצטרך לשם כך, ומדובר במשימה לא קלה בכלל, זה מספר מנדטים דו ספרתי.

והערה קטנה לסיום: בנט ושקד התנהלו במשבר שנקלעו אליו בפקחות, אך לצד זה חשוב להדגיש כי את הבור שממנו נחלצו בנזקים מינימליים, הם כרו בעצמם ובכך קיימו את המשל, שפקחים מצליחים להיחלץ מבעיות שחכמים כלל לא נכנסים אליהן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן