האם אנחנו לא תוקעות "גול עצמי" לעצמנו?

ד"ר ויזל מוטרדת מהמחיר שיש לקמפיין "Me Too". האם המחיר לא כבד מידי? ואיך אפשר לשמור על כללי משחק אלמנטריים של חברה מתוקנת?

חדשות כיפה ד"ר לאה ויזל 22/10/18 09:18 יג בחשון התשעט

האם אנחנו לא תוקעות "גול עצמי" לעצמנו?
לאה ויזל, צילום: באדיבות המצלם

אתמול פורסם כי עם התמנותו לתפקיד, פיטר הממונה הטרי על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, את הנהגת האישית של קודמו בתפקיד, כדי לא להכניס 'ראש בריא למיטה חולה' ולהסתבך בדיווחים עתידיים על הטרדה מינית.

התגובות לא איחרו לבוא. חברת הכנסת מירב מיכאלי מיהרה לכנות את פעולתו כ"צעד אלים" וארגוני הנשים נכנסו לפעולה. ידיעה זו לא מפתיעה, מלבד הכנות , או הטיפשות, שבאמירה המפורשת. בטוחה שאכתוב דברים שיעוררו התנגדות ואולי הפעם אפתח יותר סימני שאלה, ופחות סימני קריאה וקביעות נחרצות.

כשותפה למאבק אקטיבי לניקוי האווירה מהטרדות, אני מוטרדת.

מוטרדת מהמחיר שיש לקמפיין "me too", המעלה סיפורי עבר והופך את הרשת לגוף חוקר, שופט ומעניש. אני מבינה את הרווח שיש בהוצאת סיפורים קשים לאור השמש, אך כשם שכל מערכת דמוקרטית מעדיפה שיסתובב רוצח חופשי על פני הרשעה של חפים מפשע, כך צריך להיות גם כאן. יש לשמור על כללי משחק אלמנטריים של חברה מתוקנת שיש בה מערכת שיפוט פעילה.

לא לקבל ו/או לפטר אישה רק בגלל שהיא אישה זה כנגד החוק ולפיכך בעייתי. אולם, אנחנו חייבות לחשוב מה מוביל לכך והאם אנחנו לא תוקעות "גול עצמי" לקידום הנשים בלהט הרצון לקדם את העולם במהירות.

אישית, אני כבר רגילה להשיב למעסיקים סביבי שטוענים שלא כדאי להעסיק נשים מסיבות שונות, לרבות: חופשות ממושכות, חשש מהכפשות ועוד. אני יודעת היטב את התשובות. אני גם מאמינה שרוב הסיפורים מבוססים על אמת ויודעת שלא בנקל אישה תמציא סיפור. אולם, אני מעדיפה לא לעשות מהפכות שרומסות כל כלל דמוקרטי שמקדש את חזקת החפות . אני מבכרת התקדמות איטית במשעול של טיהור האווירה בין המינים תחת מהפכות הסותרות את כללי המשחק.

אני גם פונה לחברותי הנשים לנהוג באחריות ולא לגרום למאן דהוא לחוש מנוצל על ידי חוקי המגן הנשיים. בסופו של דבר, אין די בחקיקה מתקדמת ויש לוודא שבפועל יהיה שוויון בתעסוקה ובהזדמנויות, ולמרבה הצער אנחנו עדיין לא שם.

ושלא תהיה טעות: אני בעד נקיטת צעדים ליצירת אוירה עניינית במקומות העבודה ושמירת גבולות. כאישה דתית אני מעריצה את "דיני הייחוד" ואשמח שיאומצו בכל החברה. מאמינה ששמירה על גבולות תסייע להעסקה של נשים ולתחושתן הבטוחה במקומות העבודה. ודאי שפיטורי נשים איננו פתרון לבעיית ההטרדות המיניות, גם אם יוכח כפתרון יעיל. אולם, עלינו לשמור על כללי זהירות בטיפול בתלונות כדי להבטיח שילוב אמיתי של נשים.

לסיכום, אני שמחה על חשיפת מקרי פגיעה ומתפללת לעליית אחוזי הדיווח על עוולות והטרדות. אולם, המגרש הראוי איננו הרשת החברתית. בעיני ההפסד שבכך עולה על התועלת, והמקרה האחרון יוכיח.


ד"ר לאה ויזל, דיקנית במכללת אורות ישראל. מרצה למשפטים וליהדות