"גבורת החיל" של נטע ברזילי

הרב אברהם סתיו אמנם לא חסיד גדול של האירוויזיון או מעריץ מושבע של נטע ברזילי, אך זה לא מונע ממנו להביט גם על זכיית ישראל בתחרות השירים מזווית תורנית. ומה ר' אברום שפירא היה אומר על זה?

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 13/05/18 12:37 כח באייר התשעח

"גבורת החיל" של נטע ברזילי
חוגגים את זכייתה של ישראל באירוויזיון, צילום: פלאש 90

"אבא, אתה חושב שזה בכוונה שזכינו באירוויזיון דווקא ביום ירושלים?"

השאלה של בתי הקטנה גרמה לי בתחילה לחיוך, ואחר כך להרהורים ממושכים. אודה על האמת: לא צפיתי ב'טוי', שירה המנצח של נטע ברזילי. מן המעט שראיתי ושמעתי פה ושם, איני בטוח שהייתי מחבב אותו.

אך המילים שעלו בראשי הבוקר, כששמעתי על הזכייה, היו מילותיו של שלמה המלך: "כָּנַסְתִּי לִי גַּם כֶּסֶף וְזָהָב וּסְגֻלַּת מְלָכִים וְהַמְּדִינוֹת, עָשִׂיתִי לִי שָׁרִים וְשָׁרוֹת וְתַעֲנוּגֹת בְּנֵי הָאָדָם".

אין מי שמזוהה יותר עם קדושתה של ירושלים, עיר הקודש והמקדש, מן המלך שלמה. אין מי שתרם יותר ממנו לעיצובה של ירושלים של מטה כצינור ישיר לירושלים של מעלה, כמקור של גילוי השכינה עלי אדמות.

אך אין גם, ממלכי ישראל, מי שהתאמץ יותר להגדיל את כבודה של ירושלים בהיבטים חומריים ותרבותיים יותר משלמה המלך. מתוך הבנה שירושלים איננה רק המקום שממנו יוצאת תורה לעולם, אלא גם מקור להזדהות ולתחושת שייכות וגאווה לעם ישראל ולעולם כולו.

ירושלים אסור לה שתחסר בה "סגולת מלכים והמדינות" – לא מרוצי אופניים בינלאומיים, ולא "שָׁרִים וְשָׁרוֹת", דהיינו "זמרים וזמרות" (אף שאנו מקווים שיום יבוא והמירוצים ותחרויות הזמר גם יחד ייערכו על פי ההלכה).

עם חורבן הבית איבדנו את "שתי המתנות הטובות" שהופיעו בירושלים, כלשונו של הרב קוק: את "גאון הקודש" שהופיע בבית המקדש, ואת "גבורת החיל" שהופיעה בארמונו של שלמה. ועם חזרתנו לארצנו אנו שמחים על כל מתנה שחוזרת אלינו, ומתפללים שיום יבוא ותתאחדנה בהרמוניה שלימה. כפי שכתב הרב קוק באיגרת למקימי בית הספר 'בצלאל': כאשר ילדה גוססת קמה לתחייה ומתחילה להבריא ממחלתה, אנו שמחים על כל שלב ושלב בתהליך השיקום, גם על השלב שבו היא מבקשת בובות ומשחקים, כי אנו רואים כיצד כל שלב כזה הוא צעד בדרך לבריאות השלימה.

לכן אנחנו יכולים להתחבר לקריאתה של נטע ברזילי לאחר הזכייה, "לשנה הבאה בירושלים", ולהוסיף: "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו". עיר שמחברת ירושלים של מעלה עם ירושלים של מטה, ועיר שעושה את כל ישראל חברים.

וגם אם איננו מתחברים, וניצחון באירוויזיון ממש לא עושה לנו את זה, נשים לנגד עינינו את תשובתו של ר' אברום שפירא זצ"ל לתלמידיו, כאשר שאלו אותו אם ראוי לשמוח על ניצחונה של מכבי תל-אביב בכדורסל: "אתם רואים יהודים שמחים? אז תשמחו יחד איתם!".

הכותב לומד ומלמד בישיבת הר עציון וחוקר בארגון רבני צהר