בן גביר ובן ארי מייצגים את תורת הגזע? אתם השתגעתם?

החיבור הפוליטי עם עוצמה יהודית, עורר השבוע קבס דווקא בקרב רבנים מהציונות הדתית. האם ממשיכי דרכו של הרב כהנא אכן מלאי שנאה וגזענות? מצע מפלגתם מלמד שלזעקות השבר של הרב לאו וחבריו אין אחיזה במציאות

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 01/03/19 07:24 כד באדר א'

בן גביר ובן ארי מייצגים את תורת הגזע? אתם השתגעתם?
פרובוקטורים? כן. גזעניים? מישהו פה התבלבל. בן ארי ובן גביר, צילום: Hadas Parush/Flash90

1. "מפלגת "עוצמה יהודית" היא גלגול חדש של מפלגת 'כך'. יש ניסיונות לרכך את דמותה של 'כך' ולהכשיר בכך את כניסתה של 'עוצמה יהודית' דרך הדלת של מפד"ל ההיסטורית (מצביעי ב') אבל אני ביקשתי בדרשה להרים את מסך העמימות הזו ולהצביע במלוא החריפות על מטרותיה של המפלגה המקורית, מפלגת האם, שתלמידיה הם המועמדים להיכנס לבית המחוקקים הישראלי".

את הדברים האלה כתב הרב בני לאו, ראש קהילת הרמב"ן בירושלים, בתגובה לסערה שחוללה הדרשה השבועית שנשא בליל שבת האחרון. הרב לאו נמנה עם חוג הרבנים היותר ליברלים שיצאו מבית מדרשה של ישיבת הר עציון הנחשבת ליברלית גם כך (וסליחה מראש לקורא הרב אמנון בזק). לכן ניתן להבין את הסלידה הגדולה שלו מהחיבור עם תלמידי הרב כהנא, שאת סלון ביתם מעטרת תמונתו של ברוך גולדשטיין שרצח 29 מתפללים ערבים במערכת המכפלה.

ראש ישיבת מעלה גלבוע שהיא תוצר נוסף של הזרם הליברלי בציונות הדתית, הרב יהודה גלעד, ביקש להסתייג מההשוואה של אנשי עוצמה יהודית למוטיבי השואה והנאצים, אך בדף הפייסבוק של ישיבתו פורסמו דברים חריפים ביותר על החיבור הפוליטי בימין הדתי. "כמה עצוב ומדכא", כתב, "שראשי הבית היהודי והאיחוד הלאומי, הרואים את עצמם תלמידי תלמידיו של הרב קוק זצ"ל, כורתים ברית – גם אם פוליטית בלבד – עם תלמידיו של כהנא האמונים על תורותיו הגזעניות ומלאות השנאה".

הרב בני לאו

הרב בני לאוצילום: אביטל ליסקר

עוד הוסיף הרב גלעד כי "כמי שרואה את עצמו חלק מבית המדרש של הציונות הדתית, אני בוש ונכלם מכך שאנשים המפארים ומעריצים את שמו של הרוצח גולדשטיין, זוכים ללגיטימציה ממי שרואים את עצמם תלמידי תלמידיו של הרב קוק זצ"ל".

ומה עם הקולות מישיבת הר עציון עצמה? זכורים דברי ראש הישיבה, הרב יעקב מדן, שתקף בחריפות את החבירה לעוצמה יהודית וביקש למנוע אותה. השבוע, הצטרף לקולות הרבנים המבקרים גם הרב משה ליכטנשטיין, בנו של הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל שהיה ממקימי הישיבה ועמד בראשה עד פטירתו.

במכתב שכתב לתלמידיו הביע הרב ליכטנשטיין את מורת רוחו מהמלך הפוליטי. לדבריו, "צירוף אנשי עוצמה יהודית לרשימת הבית היהודי לכנסת איננו עניין פוליטי אלא דתי ומוסרי. כל הנותן יד במישרין או בעקיפין לצירוף חבורה הסוגדת לכוח, אדישה לאלימות, מכבדת רוצח המונים ומלאה שטנה כלפי הרבה יהודים ושאינם יהודים, יישא באחריות לחילול השם שייגרם על ידיהם בשבתם בכנסת כנציגים דתיים". ומה לגבי הסכנה שלא לעבור את אחוז החסימה? אז לשיטתו, "עדיף לאחוז בעמדה פוליטית חלשה אך ערכית ונאמנת לעקרונותיה מאשר להשיג רווחים פוליטיים הכרוכים בחבירה לאנשים הללו".

 הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציוןצילום: פלאש 90. אורן נחשון

2. בניגוד לרבים שתקפו את אותם רבנים, שנגד חלקם נטען כי הם כלל לא נמנים עם תומכי הבית היהודי ולכן אל להם להתערב, אני דווקא מאוד מכבד את הקול הזה בציונות הדתית, גם אם לא תמיד מסכים לו (כפי שאני יכול לומר על כל זרם בציבור הדתי לאומי. כן גם של בן גביר וחבריו). בנוסף, אני חושב שזו זכותם להביע את דעתם וגם את שאט הנפש שלהם, במיוחד לאור העובדה שגם בימין "העמוק" הקפידו לציין תחת כל עץ רענן שמדובר בבלוק טכני בלבד ולא בחיבור אידאולוגי.

לכן, החלטתי לא לנבור בהעדפות הפוליטיות של הרבנים המוזכרים למעלה, אלא לחפש סימנים לאותן האשמות קשות כנגד אנשי עוצמה יהודית. חלון הראווה של כל מפלגה הוא המצע שלה והעקרונות שעל פיהם היא מצהירה שתפעל. תלמידי הרב כהנא חילקו את מטרותיהם ל-13 סעיפים והרי הם לפניכם עם הערות שלי בסוגריים:

- מדינת ישראל היא מדינה יהודית, באופייה, בסמליה הלאומיים וערכיה המשפטיים. עברית היא שפתה הרשמית היחידה (לא משהו שנשיא המדינה, רובי רבלין, לא אמר בעבר).

- חינוך יהודי: ילדי ישראל יחונכו לאהבת הארץ, ערבות הדדית בתוך העם היהודי, הכרת ההיסטוריה והמורשת של העם היהודי ואוצר היהדות (ותיקי המפד"ל יחתמו על כל מילה).

-. המשפט העברי: נפעל להטמעת המשפט העברי במערכת המשפטית של מדינת ישראל. נמגר את עיוותי הדין שמנחה את פרקליטות המדינה החותרת להרשעות של חלשים וחפים מפשע, ונשיב את הצדק והאמת להיכלי המשפט (הסגנון קצת מאשים ותוקפני, אך מעבר לזה, לשם מכוונת גם איילת שקד).

-. התיישבות: ההתיישבות היהודית בכל חלקי הארץ, תשוב לעמוד כאחד מהערכים עליהם מושתתת מדינת ישראל, כמדינת העם היהודי השב מן הגלות אל כל מרחבי ארצו (שימו גוגל על ציפי חוטובלי ותמצאו התבטאויות כאלה כמעט בכל ראיון).

- עליה: פעולת חירום נמרצת לעליית יהודי התפוצות וקליטתם. כדי לייצב את הרוב היהודי במדינה וכדי להילחם בנגע ההתבוללות (כמעט כל שר קליטה היה מציב את המשפט הזה כיעד משרדי).

- הר הבית: נשיב את הריבונות והבעלות היהודית אל הר הבית. המקום אותו רכש דוד המלך, עליו בנה שלמה את הבית הראשון ועולי שיבת ציון את הבית שני. לבניינו ייחלו יהודים בקצווי עולם באלפיים שנות גלות (נראה כאילו יהודה גליק ואורי אריאל כתבו את הסעיף הזה..).

יש עוד דרך מלבד מה ששניהם מייצגים. שקד וסמוטריץ

היו חותמים על המצע של עוצמה יהודית? שקד וסמוטריץצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

- אויבי ישראל: המלחמה באויבי ישראל, תהיה טוטלית, ללא משא ומתן, ללא ויתורים וללא פשרות, אלו שהביאו עד כה רק מלחמות נוספות, דם אש ושכול. החלת ריבונות על כל חלקי ארץ ישראל ששוחררו במלחמת ששת הימים והסדרת מעמדם של אויבי ישראל בארצות ערב המקיפות את ארצנו (טוב, זה כבר מורכב יותר. עם החלק הראשון יזדהו כל אנשי הימין האידאולוגי, כך גם בנושא הריבונות. לגבי "הסדרת מעמדם של אויבי ישראל"? עמום משהו אבל הפירוט מופיע בסעיף הבא).

- הגירה של אוייבי ישראל: מתוך חתירה לשלום אמת, עוצמה יהודית תפעל להוצאת אויבי ישראל מארצנו. תוקם רשות לאומית לעידוד הגירה. עם ישראל שב לציון ואויבי ישראל שבים לארצות המוצא. כדי לשמור על אופייה היהודי של המדינה, נפעל למיגור תופעות של הסתננות, הן של גנבי גבול, הן של אזרוח על רקע של 'איחוד משפחות' (עידוד הגירה? לא מציאותי ואולי גם לא פוליטיקלי קורקט, אבל גזעני? אם כן, אז גם בצלאל סמוטריץ וחבר הכנסת לשעבר מיכאל קליינר הם גזעניים).

- צה"ל: השבת הביטחון וההרתעה לחיילי צה"ל. עוברים ממגננה להתקפה, ממדיניות 'הכלת האויב' לחיסולו והשמדתו. מחזירים לצה"ל את ערך הניצחון (בימין החדש כתבו על זה פרק שלם).

- חברה: מצוות 'וחי אחיך עימך', תעמוד לנגד עיננו בכל המהלכים הכלכליים, בתעסוקה ובדיור. ביצור ועידוד מעמדה של המשפחה היהודית, עידוד ילודה ומאבק בתופעת ההפלות (כשמשה כחלון ואגודת אפרת חברו יחדיו).

- משטר ומוסר: ערכי המדינה היהודית יהיו על פי המוסר היהודי, והמשטר יהיה: דמוקרטיה יהודית, השומרת על האינטרסים של מדינת הלאום היהודי, כערך הדוחה כל ערך אוניברסאלי. מתוך הכלל: איננו רוצים לאבד את המדינה היהודית לא במלחמה, לא בשלום וגם לא באמצעות הדמוקרטיה המערבית (בקיצור, מדינת הלכה. אבל הם לא מחדשים כלום. תשאלו את שולי מועלם).

- אדמות הלאום: שמירה נחושה על אדמות הלאום, בחקיקה מסודרת ומלחמה ללא פשרות בשוד האדמות, בנגב, בגליל ובמרכז הארץ. חידוש מפעל גאולת קרקעות המולדת, ברוח הקרן הקיימת לישראל (לא משהו שארגון השומר הצעיר לא דגל בו בעבר ותנועת רגבים לא מקדמת בהווה).

- כלכלה וחברה: אנחנו נפתח את הכלכלה לפי השיטה של 'קפיטליזם יהודי'. מיליארדי שקלים יכנסו מצמצום תקציב הביטחון בעקבות הוצאת האויבים מתוכנו, וחלקם יופנה לפיתוח התשתיות, חיזוק התעשייה ומתן סיוע לעסקים קטנים, חיזוק הבניה ויצירת מקומות עבודה בפריפריה. כמו-כן יצומצמו הרגולציות והבירוקרטייה ויופנו משאבים לחיזוק אוכלוסיות חלשות, שילובם בתעסוקה וסיוע לקשישים ולנכים (זה כבר נתון לפרשנות הכלכלנים ולא לחוקרי חוקי נירנברג).

עוצמה לישראל רצים לכנסת

גם הוא גזעני? אריה אלדד עם חברי מפלגתו לשעברצילום: Miriam Alster/FLASH90

3. אריה אלדד נחשב לאחד מאנשי הימין המוערכים גם בקרב אנשי המרכז והשמאל. עוד כשכיהן כחבר כנסת, חברי המליאה משמאל נהגו בו בכבוד, וכשפרש מהחיים הפוליטיים קיבל מקום נרחב בתקשורת הישראלית להפליא בה את הגיגיו ודעותיו.

בשנת 2009 נבחר אותו אלדד לכנסת ה-18 וכיהן בה עם אחד, מיכאל בן ארי שמו, באותה סיעה. לקראת סוף אותה קדנציה, פרש יחד עם בן ארי מהאיחוד הלאומי-מולדת והקים עמו את מפלגת עוצמה לישראל, שהיוותה את גרעין היסוד למפלגת עוצמה יהודית.

השבוע, הוא התייחס בטור במעריב לסערה בציונות הדתית סביב החבירה למי שבעבר שיתף איתם פעולה. בסיום אותו מאמר תקף בחריפות את התוקפים "מבית ואמר כי "זעם השמאל גאה בעיקר כי קטנו סיכוייו להחליף את השלטון. אבל קצף האגף הליברלי של הציונות הדתית, על מה יצא? הם רואים את עצמם כנקיי הדעת שבירושלים שהקפידו עם מי הם נכנסים לסעודה. כל כך הקפידו עד שהלבינו פני יהודים בכינוי 'נאצים'. בימי קמצא ובר קמצא ישבו שם חכמים, לא מחו על העלבון, וגרמו לחורבן. אינני חכם ואינני שותק". מעניין אם גם בו ימצאו פגם ערכי ומוסרי על שהסכים לשתף פעולה עם תלמידים של הרב כהנא.

"כניסת תורת הגזע לכנסת היא חורבן הבית", כתב הרב לאו באותו פוסט על כניסתם המסתמנת לבית המחוקקים הישראלי של עוצמה יהודית באמצעות הבלוק הטכני שלה עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי.

האמת? ניתן להדביק למיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר הרבה מאוד כינויים. "הזויים", רודפי גימיקים", "פרובוקטורים", "ימניים קיצוניים". אבל עיון בעקרונות מפלגתם מעלה מסקנה אחת: אם הם, אליבא דהרב לאו, נחשבים גזעניים, אז גם את מרבית בני ובנות הציונות הדתית, ובכלל אנשי הימין, צריך להאשים כמייצגי תורת הגזע הגרסה היהודית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן