הרב לאו בתגובה ראשונה: "חוקי עצמה יהודית דומים לחוקי נירנברג של התנועה הנאצית"

לאחר שקשר בין תורת הגזע הנאצית לבין אמונותיהם של ראשי עצמה יהודית, מסביר הרב בני לאו כי הוא מודאג מכניסתם לפוליטיקה דרך דלתה של המפד"ל: "אני זועק על אובדן דרך ועל עלבונה של תורת ישראל שמתפרשת כתורת גזע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/02/19 08:23 יט באדר א'

הרב לאו בתגובה ראשונה: "חוקי עצמה יהודית דומים לחוקי נירנברג של התנועה הנאצית"
הרב בני לאו, צילום: דפנה טלמון

אחרי שדבריו על כניסתם של מפלגת עצמה יהודית עוררו סערה, החליט הרב בני לאו להבהיר את דבריו, אך ממשיך לדבוק בדבריו ומקשר בין תורת המפלגה בימנית לבין חוקי נירנברג שהיו אקורד הפתיחה להשתלחות הנאצים ביהודים: 

"הדברים שאני כותב כאן מיועדים, בראש וראשונה, לציבור המאמין בערכי תורה ומדינה, המרגיש שותף לחזון שיבת ציון ומהלך הגאולה של התנועה הציונית. זה הבית שבתוכו גדלתי וזה הבית שבתוכו אני פועל מאז לידתי ועד היום. אין לי בית אינטימי אחר ואיני מחפש כזה. זה בית שלא מוכן לוותר על התורה במלוא האחריות ושלא מוכן לוותר על שותפות מלאה במימוש החזון הציוני. אל יושבי הבית הזה אני כותב כעת". 

הרב לאו הסביר את השתלשלות העניינים שהובילה לסערה: "בשבת בבוקר עמדתי לדרשה לפני הקהילה שלי (בית כנסת הרמב"ן בירושלים). בדברי ביקשתי לעמוד על התפקיד של רב בישראל שבדרך כלל צריך להיות "מתלמידיו של אהרן – אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". אבל יש רגעים בחיי אדם בכלל ומנהיג רוחני בפרט שבהם הוא מוכרח לצאת מעמדת אהרן ולעמוד כמשה בפרץ. העמידה הזו שנושאת בתוכה את זעקת "מי לה' אלי" בוערת בתוכי בימים האחרונים מאז שמפלגת הציונות הדתית החליטה לסייע למפלגת עוצמה לישראל (המגדירים עצמם תלמידי הרב מאיר כהנא) להיכנס לכנסת ב"בלוק טכני"". 

"עמדו איתי בדרשה שניים, מימיני ומשמאלי: אבי מורי נפתלי לאו – לביא ורבי ומורי הרב יהודה עמיטל. שניהם ז"ל. שניהם העניקו לי את הכוח לקיים את מצוות "לא תגורו מפני איש". שניהם גידלו אותי על תורה שבמרכזה עומדת התודעה היסודית ש"בצלם אלוהים עשה את האדם". שניהם חינכו אותי לסולם ערכים שבהם הפוליטיקה אינה מעל הכול. יש ערכים שעבורם אתה מוכן להפסיד הרבה ובלבד שלא תבגוד בהם".

על אף שבית המשפט העליון הכשיר את מפלגת "עוצמה יהודית" והתיר לה להיכנס לכנסת, הרב מתנגד לכניסתם: "איני מתווכח על הסעיף הזה בחוק. השאלה היא מאיזו דלת היא תיכנס או לא תיכנס היא שאלה נכבדה. מפלגת "עוצמה יהודית" היא גלגול חדש של מפלגת "כך". יש ניסיונות לרכך את דמותה של "כך" ולהכשיר בכך את כניסתה של "עוצמה יהודית" דרך הדלת של מפד"ל ההיסטורית (מצביעי "ב") אבל אני ביקשתי בדרשה להרים את מסך העמימות הזו ולהצביע במלוא החריפות על מטרותיה של המפלגה המקורית, מפלגת האם, שתלמידיה הם המועמדים להיכנס לבית המחוקקים הישראלי". 

הרב לאו הוסיף: "'כך' הייתה תנועת ימין קיצוני גזענית, בעלת סממנים פשיסטיים. היא קראה לגירוש האזרחים הערבים משטח ישראל, ובחקיקה גזענית נגדם, וכן דגלה בהפיכת ישראל למדינת הלכה ולסיפוח כל חלקי ארץ ישראל. חבר כנסת מטעם הליכוד ערך בעבר השוואה בין החקיקות שביקש כהנא לחוקק לבין חוקי נירנברג (שהיו אקורד הפתיחה לנאציזם בגרמניה). שתי מערכות החוקים עוסקות במעמד היהודים/לא יהודים, הגבלות מגורים, איסור על נישואי תערובת, יחסים מחוץ לנישואים, הפרדת תלמידים, מניעת מפגשים בין בני נוער, הפרדה בחופי רחצה".

"הנושא הזה של "תורת הגזע" היהודית מעסיק אותי במשך שנים ואיננו קל לי. יש מקורות רבים שכאילו מאפשרים לגזענות להרים ראש בשם "תורת ישראל" ואפילו בשם תורת הרב קוק. אבל כל מי שרואה עצמו שותף לחלום הגדול של "התקווה", של שיבת ציון, של קיבוץ גלויות ושל מדינה ריבונית של העם היהודי – יודע שאנחנו מצווים על פרשנות התורה שתעלה בקנה אחד ומלא עם ערך השוויון של בני האדם ובעיקר אחריות של נתינת זכויות שוות לכל יושבי הארץ מצדו של הריבון. 
גאולה כהן (שאינה חשודה על היותה "שמאלנית") התייחסה לחוקי כהנא: "..באחד מימי נובמבר 1984 ביקרה בבית ספר בנהריה ואחד התלמידים שאל אותה מה דעתה על כהנא. עוד בטרם פתחה את פיה לתשובה פרצו מחיאות כפיים סוערות. אחר כך קראה ח"כ כהן את ההשוואה (שהבאתי כאן) שערך ח"כ איתן בין הצעות החוק של כהנא לחקיקה הנאצית. נשתררה תדהמה מוחלטת בכיתה". 

בבית הכנסת רמב"ן הזדעזעו למשמע דבריו של רב הקהילה, אך כך בדיוק הוא רצה שירגישו: "את התדהמה הזו של תלמידי התיכון בנהריה ביקשתי לעורר בבית הכנסת. לא לעשות לעצמנו שום הנחה ש"זה לא כל כך נורא". זה נורא, זו תורה שספוגה בגזענות ואנחנו, בני המשפחה של אותם נרצחים בשם חוקי נירנברג, חייבים לשמור את מדינתנו האחת והחד פעמית מכל משמר הרחק מחוץ לאקלים הגזעני הזה". 

הרב סייג את דבריו: "לא אמרתי בדרשה שהמפלגה היא נאצית. כן אמרתי שהיא גזענית וחוקיה דומים לחוקי נירנברג של התנועה הנאצית. ביקשתי ועודני מבקש להרעיד את ידי חברי לציונות הדתית שבהצבעה עבור מפלגת הבית היהודי יהיו הם המכניסים את תורת הגזע לשערי בית המחוקקים". 

בסיום דבריו אומר הרב לאו: :"אינני איש פוליטי. איני עושה שיקולים מתמטיים של מפלגות ושל אחוזי חסימה. כאיש שעוסק בתורה ובחינוך אני עומד וקורא ובוכה וזועק על אובדן דרך ועל עלבונה של תורת ישראל שמתפרשת שוב ושוב כתורת גזע. הרב רפי פרץ לא צריך את ה"הסכמה" שלי לגדלותו ולאנושיותו אבל הוא, כראש הבית היהודי, ישא באחריות לכתם הרע הזה לכל"