דברים שלא ידעתם על תפקיד המזכיר הצבאי לנשיא המדינה

לראשונה מונתה אישה לתפקיד המזכירה הצבאית לנשיא המדינה יצחק הרצוג. אבל מדוע הנשיא בכלל צריך אחת כזאת? בעבר כונה התפקיד בשם "השליש הצבאי לנשיא המדינה" ומילאו אותו עד היום 13 אנשים. ומי היה הראשון בתפקיד?

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 21/12/21 20:14 יז בטבת התשפב

דברים שלא ידעתם על תפקיד המזכיר הצבאי לנשיא המדינה
הנשיא ריבלין עם מצטייני הנשיא, צילום: Flash90

הנשיא במדינת ישראל הוא ראש המדינה. אלא שישראל היא דמוקרטיה פרלמנטרית ותפקידו של הנשיא ייצוגי וסמלי בעיקרו, והוא נותן ביטוי לאחדות העם. סמכויותיו ומעמדו של הנשיא מוגדרים בחוק יסוד נשיא המדינה. לצד הנשיא ישנם בעלי תפקידים שעוזרים לו בתפקידו החשוב. אחד התפקידים הוא המזכיר הצבאי לנשיא המדינה.

עד עתה כיהנו בתפקיד המזכיר הצבאי לנשיא המדינה 13 אנשים, החל משנת 1949 אז כיהן בתפקיד משה ארנון שהיה "השליש" של הנשיא הראשון חיים ויצמן. היום נקרא התפקיד "המזכיר הצבאי", אך בקום המדינה שמו של התפקיד היה "השלישי הצבאי". 

תפקידו של המזכיר ושיאני הכהונה

תפקידו של המזכיר הצבאי לנשיא המדינה הוא להוות החוט המקשר בין הנשיא למערכות הביטחוניות: צה"ל, מוסד, שב"כ, משטרה וגופים נוספים. עוד הוא אמור לנהל את הקשר עם משפחות שכולות ומשפחות השבויים והנעדרים, ביקורים מטעם הנשיא ביחידות צה"ל ומערכת הביטחון וביצוע שליחויות מדיניות שהנשיא דורש גלויות ושאינן גלויות.

שיאני הכהונה בתפקיד החזיקו בתפקיד במשך 15 שנה: יוסף כרמל שהיה מזכירם של הנשיאים יצחק בן צבי וזלמן שזר, ושמעון חפץ שהיה מזכירם של הנשיאים עזר ויצמן, משה קצב ושמעון פרס. "להחזיק מעמד בתפקיד כמו מזכיר צבאי לנשיא במשך 15 שנים זה דבר לא פשוט הדורש מקסימום אמינות, אמון, רגישות ודייקנות בהבנת מפת הקרב", אמר פרס על חפץ בטקס החילופים של חפץ בו הוא סיים את תפקידו.

מי שכיהן בזמן הקצר ביותר כמזכיר הצבאי הוא נתנאל לורך, שעם פטירת הנשיא ויצמן כיהן כשלישו של הנשיא הנכנס יצחק בן צבי עד למינוי של יוסף כרמל.

הנשיא פרס עם בועז הרשקוביץ

הנשיא פרס עם בועז הרשקוביץ, מזכירו של ריבלין צילום: Mark Neyman/Flash90

"בית הנשיא הפך לצומת": מה הוא עושה בפועל?

המזכיר היוצא, תא"ל עלא אבו רוקון, אמר לאחר החפיפה ועם כניסתו לתפקיד: "הבנתי את רוחב היריעה ועוצמת ההשפעה בתפקיד הנכסף. על אף שיעורי הבית שהכנתי, בזמן הקצר הופתעתי לגלות את מעורבותו הגדולה ותרומתו היומיומית של מוסד הנשיאות".

תא"ל חסון חסון, הלא-יהודי הראשון שכיהן בתפקיד, מילא אותו במשך שמונה שנים תחת פרס וריבלין. "עשיתי עם שני הנשיאים האלה לא פחות משימות חשאיות מהיקף הפעילות שלי באמ"ן", סיפר חסון בראיון למעריב. "אתה יודע איזו תרומה הייתה להם בעולם הערבי? למשל עומר סולימאן היה בן בית בבית הנשיא. הוא פגש אצלנו את כולם, מעמוס גלעד צפונה. נוצרו יחסי אמון מיוחדים. בית הנשיא הפך לצומת. כשהיה צריך לשחרר אופנוען שחצה במקרה את הגבול בסיני, הטלפון בא מאיתנו וסולימאן סיפק את הסחורה".

חסון שיתף כי הוא חשש מהתפקיד בהתחלה: "חששתי מאוד שאני מגיע לתפקיד של טקסים וכיבודים. לא הייתי עומד בזה", אבל לבסוף חששותיו התבדו. "מוסד הנשיאות הפך למשהו פרקטי, משפיע, אופרטיבי, שמעורב בעיצוב אסטרטגיה והשגת יעדים מדיניים" הוא סיפר על תקופתו.

אתמול (ב') מונתה לראשונה אישה לתפקיד: תא"ל נ' המשרתת בתפקיד קצינת המודיעין של פיקוד המרכז מזה כשנה וחצי. "תקרות זכוכית מתנפצות בכל יום בישראל, ואני גאה שבתקופת כהונתי בבית הנשיא מתנפצת עוד אחת כזו", אמר הרצוג על מינויה ובירך אותה על הצטרפותה לצוותו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן