בשל בעיות זיהום סביבתי: כנס חירום בשומרון

תושבי האזור העלו טענות על בעיות סביבתיות שונות שפוגעות בבריאותם, ודרשו מהרשויות לפעול בהקדם למציאת פתרונות. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הודה: "נכשלתי במניעת שריפות הפסולת, אפעל לשינוי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/04/18 11:29 י באייר התשעח

בשל בעיות זיהום סביבתי: כנס חירום בשומרון
כנס החירום באורנית, צילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון

כנס חרום של תושבים שעסק בבעיות סביבתיות הפוגעות בבריאותם נערך השבוע ביישוב אורנית שבשומרון. במהלך הכנס הועלו טענות בפני נציגי המשרד להגנת הסביבה בהם ישראל דנציגר מנכ"ל המשרד, נציגי המנהל האזרחי, משרד הבריאות והמשטרה. 

איצ

איצ' מאיר בכנס החירום באורניתצילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון

את הכנס יזם ראש המועצה שלומי לנגר, והשתתפו בו ראשי רשויות נוספים ובהם ראש מועצת כוכב יאיר שימי אליאל, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, ראש מועצת קרני שומרון יגאל להב מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון.

הנושא הראשון שהועלה היה שריפות הפסולת המתקיימות בשני צדי הקו הירוק שגורמות לפליטת מזהמים ולפגיעה באיכות האוויר. בתשובתו לתושבים הודה מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כי הוא נכשל עד כה במניעת שריפות הפסולת המזהמות ומסכנות את בריאות התושבים, אך הבטיח לפעול ללא ליאות למציאת פתרונות. הוא פנה לתושבים לפעול בשיתוף פעולה כדי להביא לפעולות להסרת המפגעים.

הנושא השני שהועלה היה התפשטות מחלת הלישמניה (שושנת יריחו), עלייה במספר הנדבקים במחלה ביישובי מערב השומרון וגידול באוכלוסיית שפני הסלע - להם חלק משמעותי בהפצת המחלה בהיותם חיית המאגר של הלישמניה. 

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, בכנס

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, בכנסצילום: איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון, איצ'ה מאיר, הציג לנוכחים מיפוי של עשרות אתרי פסולת לא חוקיים שבוערים במרחב. לטענתו ניתן לחסל את המפגע על ידי החלת החקיקה הסביבתית ביו"ש והכנת תכנית אכיפה יחד עם הצבא.

בעניין הלישמניה טען מאיר כי היו הישגים מעטים במניעתה, ועתה עם התרחבות אזורי הנגיעות חייבים להגדיל את התקציב לביצוע הפעולות הפיזיות להרחקת שפני הסלע. עוד הוא טען כי יחד עם זאת יש לבחון את שינוי מעמדם של שפני הסלע כערכי טבע מוגנים, בכדי לאפשר דילול נרחב במקומות בהם קיימת התפרצות המחלה.