ישראל הראשונה בעולם: אושר בשר בקר מתורבת - זה מה שיגיע לסופר

לאור הביקוש ההולך וגובר למוצרי חלבון, במשרד הבריאות אישרו פיילוט ל"בשר מתורבת" מבוסס בקר. בכך, הפכה ישראל למדינה הראשונה בעולם שמאשרת שימוש שכזה. בשר מתורבת מוגדר כ"מזון חדש" ולכן הדבר דורש תהליך אישור מורכב ופרטני

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 17/01/24 11:32 ז בשבט התשפד

ישראל הראשונה בעולם: אושר בשר בקר מתורבת - זה מה שיגיע לסופר
בשר מתורבת, בקרוב בסופרים?, צילום: Firn,Shutterstock

משרד הבריאות אישר שיווק של "בשר מתורבת" מבוסס בקר, זאת במסגרת פיילוט שערך המשרד ובכך הפכה ישאל למדינה הראשונה בעולם שמאשרת שימוש שכזה. במשרד הבריאות אומרים לאחר האישור כי הביקוש העולמי הגובר לחלבונים והחשיבות לייצור מוצרים שמקורם אינו בחי, הם שהביאו את המשרד לאשר מקורות מזון חלופיים.

במסגרת תוכנית פיילוט לבחינה של חלבון אלטרנטיבי, שנעשה במחלקה לניהול סיכונים במזון, בשירות המזון הארצי במשרד הבריאות, אושר לראשונה בעולם מוצר "מזון חדש" הכולל תרבית תאים שמקורם מבקר, ולא תאי עוף, המוכר גם כ"בשר מתורבת". יחד עם זאת, במשרד מקיימים שיח עם עוד מספר חברות שעשויות לקבל גם הן אישור להפצת מוצרים מבוססים בקר.

זו החברה שתשווק מוצרי בשר מתורבת מבוסס בקר

בשר מתורבת מוגדר כ"מזון חדש" ולכן הדבר דורש תהליך אישור מורכב ופרטני, בדומה לנעשה בעולם, זאת על מנת לשמור על בריאות הציבור. במסגרת זו, כל מזון חדש נבחן לגופו, כיוון שלכל חברה טכנולוגיה, תהליכי ייצור ומוצר שונים. צוות המחלקה לניהול סיכונים במזון, ביצע הערכה יסודית של היבטי הבטיחות הקשורים לצריכת מזון חדש זה של חברת "אלף פארמס", לאחר שעבר את כל ההערכות ניתן האישור לשיווק המוצר לכלל הציבור בישראל.

הקרב על הדיאטה

המבורגר, בקרוב גם מבשר מתורבת?, צילום: ViChizh,Shutterstock

ד"ר זיוה חממא, מנהלת המחלקה לניהול סיכונים במזון: "אישור זה הופך את ישראל למדינה הראשונה בעולם שמאשרת תרבית תאי בקר כמזון ומובילה עולמית בתחום תוך שמירה על בריאות הציבור. האישור מגיע לאחר שנבחנו מגוון גורמים קריטיים, ביניהם טוקסיקולוגיה, אלרגניות, הרכב תזונתי, בטיחות מיקרוביולוגית וכימית של המזון החדש ותהליך הייצור שלו על כלל היבטיו, החל מבידוד התאים הראשוני וכלה בעיבוד ואריזת מוצר המזון המוגמר".