"זה חוק מיותר ואני אומר את זה בשם חברי הכנסת שהגישו את החוק"

למרות שחוק החמץ עבר בקריאה ראשונה בכנסת, אחד מיוזמי החוק, חבר הכנסת משה גפני מסביר מדוע נחקק למרות שמדובר בחוק מיותר: "קפצה עלינו רוגזם של בג"ץ". לפיד תקף: "ב-86 עבר חוק החמץ ואחרי שנה אנשים כבר עשו מנגלים בים, אחרי שנתיים בכל פארק אכלו חמץ"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/23 08:19 יג באדר התשפג

"זה חוק מיותר ואני אומר את זה בשם חברי הכנסת שהגישו את החוק"
משה גפני, "חוק מיותר", צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סערת חוק החמץ: הלילה אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את חוק החמץ. החוק קובע כי בניגוד לנהלים שהיו עד עתה, מנהלי בתי החולים יוכלו להטיל הגבלות ואיסורים בכל הנוגע לחמץ בפסח. החוק מקבל ביקורות רבות הטוענות לכפיה דתית. מי שסיפק אמירה מסקרנת לפני שהחוק עבר בקריאה ראשונה, הוא אחד מיוזמי החוק, משה גפני שטען כי "החוק מיותר".

  

"בשביל מה הכניסו את המדינה לסחרחורת הזו?"

גפני הציג את ההצעה בכנסת ואמר: "זה חוק מיותר ואני אומר את זה בשם חברי הכנסת שהגישו את החוק. אחרי למעלה מ70 שנה שהתנהלו כאן במדינה בתי חולים בפסח בשקט ובשלווה, קפצה עלינו רוגזם של בג"ץ" הסביר גפני מדוע בכל זאת נחקק החוק.

חברי הכנסת של הקואליציה חוגגים לאחר העברת החוק

חברי הכנסת של הקואליציה חוגגים לאחר העברת החוק צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"בא בית המשפט ואמר שלמנהל בית החולים אין סמכות להתערב בעניין" הוא הוסיף, "בשביל מה הכניסו את המדינה לסחרחורת הזו? לאיזה צורך התערב בית המשפט בעניין? בית המשפט אמר שאם רוצים לתת סמכות למנהל בית החולים אתם צריכים לעשות חוק בחקיקה ראשית. ההתערבות החצופה הזו היא רק בנושאים נגד הדת".

" כשאני הייתי ילד איש מעולם לא חשב אפילו לאכול חמץ בפרהסיה בחג הפסח"

מי שתקף את החוק הוא יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שהסביר מדוע הוא יגרום דווקא ליותר חמץ בפס השנה: "אנחנו לא צריכים לשאול את עצמנו מה יקרה אם החוק הזה יעבור, אנחנו יודעים כי זה כבר קרה כשעבר חוק החמץ המקורי בשנת 1986. כשאני הייתי ילד איש מעולם לא חשב אפילו לאכול חמץ בפרהסיה בחג הפסח גם חילונים גמורים שלא ששמרו כשרות, מתוך כבוד למסורת, מתוך הבנה שאתה לא רוצה לפגוע בשכניך שהם שומרי מסורת" הוא אמר.

חברי הכנסת של האופוזיציה במהלך הדיון

חברי הכנסת של האופוזיציה במהלך הדיון צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"אנשים לא אוהבים שמנסים לכפות עליהם את הדת"

"ואז ב-86 עבר חוק החמץ ואחרי שנה אנשים כבר עשו מנגלים בים, אחרי שנתיים בכל פארק אכלו חמץ, אחרי 3 שנים מסעדות נשארו פתוחות. כי אנשים לא אוהבים שמנסים לכפות עליהם את הדת. כשאתה כופה, האפקט המיידי הוא הפוך, אם אתם תעבירו את החוק הזה יהיה הרבה יותר חמץ בבית החולים. מה שיקרה זה שבגלל החקיקה הזאת יהיה פה חילול השם הרבה יותר גדול".

"עכשיו ישאל כל חבר כנסת שהוא חובש כיפה" סיים לפיד, "שהוא מאמין שהוא מסורתי שהוא דתי ושהוא יהודי ישאל את עצמו לפני שהוא לוחץ היום על כפתור ההצבעה או מצביע בהצבעה השמית האם הוא מוכן להצביע על חוק שאין שום ספק לאף אדם שהוא הולך לגרום לחילול חג הפסח במדינת ישראל".