חוק החמץ עבר בקריאה ראשונה: בתי החולים יוכלו לקבוע איסורים והגבלות

הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 51 תומכים מול 46 מתנגדים ותועבר לוועדת הבריאות לצורך הכנה לקריאות שניה ושלישית. החוק מציע כי מנהלי בתי החולים יהיו רשאים לקבוע הסדרים מיוחדים הנדרשים לשם שמירת כשרות בפסח | באופוזיציה תוקפים

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/23 07:39 יג באדר התשפג

חוק החמץ עבר בקריאה ראשונה: בתי החולים יוכלו לקבוע איסורים והגבלות
חברי הכנסת של הקואליציה חוגגים לאחר העברת החוק, צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק החמץ מתקדם: מליאת הכנסת אישרה אמש (א') , בקריאה ראשונה את הצעת חוק החמץ שהגישו, חברי הכנסת יוסף טייב, אוריאל בוסו, ינון אזולאי, משה גפני, ישראל אייכלר וקבוצת חברי כנסת. החוק יאפשר למנהלי בתי חולים לקבוע איסורים והגבלות בכל הנוגע להכנסת חמץ בפסח לבתי החולים.

בהצעת החוק נכתב כי "בניגוד לדיני כשרות בכל השנה, איסור אכילת חמץ בחג הפסח הוא חמור ביותר ואף דיני הכשרות בפסח מחמירים ביותר, כאשר חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה מאוד, עלול לגרום  לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה. בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'" נכתב.

חברי הכנסת של האופוזיציה במהלך הדיון

חברי הכנסת של האופוזיציה במהלך הדיון צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

עוד הוסיפו מציעי החוק: "בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים" מה שלטענתם גרם עתה לחוקק חוק מיוחד, למרות התקפות המתנגדים לחוק. "משמעותה של פסיקה זו היא שרוב אזרחי מדינת ישראל ששומרים על כשרות בפסח, לא יוכלו לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בחג הפסח בבתי חולים" הוסיפו.

"ממלא מקומו של שר הבריאות עשה הכל כדי שחוות הדעת לא תצא"

ח"כ זאב אלקין שהתנגד לחוק תקף ואמר: "הערב פורסם בתקשורת שאף אחד לא קיבל חוות דעת מקצועית ממשרד הבריאות לגבי החוק ושרוב בכירי משרד הבריאות נגד החוק. ממלא מקומו של שר הבריאות עשה הכל כדי שחוות הדעת לא תצא, מקדמים את החוק בלי בכלל לשמוע מה חושב המשרד שאחראי על בתי החולים".

ח"כ אוריאל בוסו, ממציעי החוק

ח"כ אוריאל בוסו, ממציעי החוק צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ח"כ אוריאל בוסו, יו"ר ועדת הבריאות, השיב לטענה ואמר: "אנשי משרד הבריאות היו בכל דיוני הוועדה והביעו את דעתם והם יביעו את עמדתם גם בדיונים לפני הקריאות השנייה והשלישית". בתום הדיון סיכם בוסו ואמר: "אין כפייה בחוק, אין החמרה של הרבנות או סמכות של רב בית החולים. יש דבר אחד בחוק הזה- שמירה על הסטאטוס קוו שהיה נהוג עשרות שנים בבתי החולים. תפסיקו להפחיד את האנשים.