בנט במתקפה חריפה על נתניהו: "ההצהרה המשותפת עם פולין רוויות שקרים"

שר החינוך יצא נגד ההצהרה של ראש הממשלה ומקבילו הפולני בנושא חוק השואה, "חרפה ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים. אני דורש מראש הממשלה לבטלה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/07/18 14:29 כב בתמוז התשעח

בנט במתקפה חריפה על נתניהו: "ההצהרה המשותפת עם פולין רוויות שקרים"
בנט ונתניהו בכנסת, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

שר החינוך נפתלי בנט תקף היום (חמישי) בחריפות את ההצהרה המשותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקבילו הפולני, בשבוע שעבר, על התיקון בחוק השואה וסיום המשבר בין שתי המדינות.

"ההצהרה המשותפת בין ראש ממשלת ישראל לבין ראש ממשלת פולין בעניין אחריות פולנים בשואה". טען יו"ר הבית היהודי, "היא חרפה, רוויית שקרים ועיוותים ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים".

לדבריו, "כשר החינוך, האמון על הנחלת מורשת השואה, אני דוחה אותה לחלוטין. היא נטולת תוקף עובדתי והיסטורי ולא תילמד במערכת החינוך. אני דורש מראש הממשלה לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה".

בשבוע שעבר הודיעו נתניהו וראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, כי עונש המאסר הוסר מחוק השואה הפולני ובכך הכריזו השניים על סיום המתיחות בין 2 המדינות. "עמדנו על משמר האמת", אמר ראש הממשלה, "וקיימנו את חובתנו העליונה להבטיח את האמת ההיסטורית על השואה. כך נמשיך לפעול".

הפרלמנט הפולני

הפרלמנט הפולניצילום: Fotokon / Shutterstock.com

בנט לא אהב את הדברים וטען כי ההצהרה תיארה את העם הפולני כמי שסייעו ועזרו ליהודים בשואה, "תיאור זה אינו תואם את המציאות. הפעולות היו מועטות ולא מרכזיות". עוד אמר שר החינוך כי "ההצהרה גם מגמדת את חלקם של פולנים רבים שביצעו הלשנה, הסגרה ואף רצח יהודים, לעומת האדרה מספרית של חסידי אומות העולם, שהיו מופלאים, אך לא רבים. כלומר, הופכים את אנשי החסד הנדירים לתופעה נפוצה כביכול, ואת אירועי ההסגרה והרצח הנפוצים לנדירים". 

"המציאות ההיסטורית היא שסיוע של פולנים ליהודים היה תופעה נדירה יחסית, ואילו פגיעה של פולנים ביהודים הייתה רווחת. הניגודיות זועקת לשמיים". 

בהמשך הוא התייחס להחלטתו שלא לאפשר לתכני ההצהרה לקבל תוקף רשמי, "אני מכבד ומוקיר את הידידות בין המדינות כיום, אך כשר החינוך של מדינת ישראל, אשר אמון על הנחלת זיכרון השואה, לא אתן את ידי בשום אופן לעיוות אירועי השואה. לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע המוסמכים, אני קובע באופן חד משמעי שלהצהרה זו אין כל תוקף היסטורי ועובדתי".

"ישנו הבדל תהומי בין חוק פולני פסול, לבין גושפנקא רשמית של ממשלת ישראל לעיוותים ולשקרים. מוטב שלא תהיה שום הצהרה מאשר הצהרה שקרית עם חתימת ממשלת ישראל. הצהרה זו לא הובאה בפני הממשלה, אינה על דעת שרי הממשלה, אינה מקובלת עליי כשר החינוך ואני דורש מראש הממשלה לשנותה או לבטלה לאלתר, ולחלופין להביאה להצבעה בממשלה, שם בטוחני שתידחה".