בית הלל בהתנגדות מפתיעה ליוזמות החתונות הפרטיות

הארגון שתמך במיזמי הכשרות הפרטיים טען כי הפעם המצב שונה, "אנו רואים במהלך זה סיכונים רבים וקוראים לציבור הרחב לא להתחתן ללא רישום ברבנות". השגחה פרטית: "בנושא הכשרות לקח לבית הלל 4 שנים לתמוך בנו. מקווים שהפעם זה ייקח פחות זמן מבעבר"

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/07/18 14:36 יח בתמוז התשעח

בית הלל בהתנגדות מפתיעה ליוזמות החתונות הפרטיות
תומכים בנישואין דרך הרבנות, צילום: Serge Attal/Flash90

בשבוע שעבר פורסמו 2 יוזמות חדשות לחתונות פרטיות שאינן דרך הרבנות הראשית. ארגון רבני ורבניות בית הלל הביע היום (ראשון) את התנגדותו לנושא וקרא לציבור להתחתן רק באמצעות הרבנות הראשית

בארגון, שתמך בעבר במערך הכשרות הפרטי של צהר והשגחה פרטית, הסבירו כי נושא זה אינו דומה לעולם הנישואין והגירושין. "ישנם נושאים שבהם יוזמה פרטית המאתגרת את המערכת הרבנית הממלכתית היא רצויה ויש בה כדי לשפר את השירות הניתן לציבור", אמרו.

עם זאת, ציינו כי "תחום הנישואין והגירושין אינו דומה לתחום הכשרות, בהשלכות ההלכתיות והחברתיות על האחדות הלאומית ובצורך המהותי במערך אחד מרכזי". עוד נאמר בהודעת הארגון כי הם "רואים במהלך זה סיכונים רבים. על אף מאמציהם הכנים של מובילי היוזמות הפרטיות למנוע מצבים של עיגון, ממזרות וסירוב גט, אנו מלאי חששות שלא יוכל להינתן למצבים אלה מענה חוקי ומשפטי הולם בהעדר כח כפיה של המדינה, ושהפתרונות ההלכתיים בהם הם משתמשים לא יתקבלו באופן נרחב מספיק, כפי שראוי בנושאים רגישים מעין אלו".

בשבוע שעבר פורסם לראשונה ב'כיפה' כי ארגון 'מבוי סתום' השיק מערך נישואין פרטיים חדשים שלא דרך הרבנות הראשית. בהמשך גם ב'השגחה פרטית' פרסמו את מיזם דומה שאף הצהיר כי יפעל לחתן זוגות שנדחו על ידי הרבנות

משרדי הרבנות הראשית

משרדי הרבנות הראשיתצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

בבית הלל טענו כי אכן ישנן בעיות במערך הנישואין והגירושין של הרבנות הראשית, "שלוקה לעיתים בכשלים ובגישה הלכתית צרה, המתעלמת מדעות הלכתיות שונות, שלא נותנת מענה מספק לבעיות ולאתגרים המאפיינים את החברה הישראלית לגווניה". אך לצד זה ציינו כי "בשנים האחרונות חל שיפור בתחום זה, וזאת במידה רבה אודות למיזם הנישואין המבורך של ארגון צהר, שתרם רבות באופן ישיר ועקיף לשיפור מערך הנישואין הממלכתי במדינת ישראל". 

לסיום כתבו רבני ורבניות בית הלל כי הם "חוששים שפיצול מערך הנישואין והגירושין במדינה עלול לגרום לסדקים שיפגעו באחדות עם ישראל. על כן, עם כל הערכתנו למובילי יוזמות פרטיות בתחום הנישואין הפועלים לשם שמים, ארגון בית הלל מתנגד למהלכים אלו וקורא לציבור הרחב לא להתחתן ללא רישום ברבנות".

בארגון 'השגחה פרטית' לא הסכימו עם טענות בית הלל ואמרו כי למרות שהם מדברים "על הצורך באחדות לאומית", הודעת הארגון, "מתעלמת לחלוטין מהאוכלוסייה המרכזית לה מערך החופות של 'השגחה פרטית' ייתן מענה - יהודים לכל דבר ועניין שהרבנות מסרבת להכיר ביהדותם, או שמעבירה אותם שבעה מדורי גהינום של בירורי יהדות משפילים ומיותרים בדרך לחופה".

לדבריהם, "מה שמונע כרגע את אחדות ישראל בתחום הנישואין - זה היחס של הרבנות כלפי הזוגות. היחס הזה נובע משיקולי מדיניות הבאים על חשבון שיקולים הלכתיים, ומוביל לצניחה של 4% בשנה בכמות הנרשמים לנישואין ברבנות. מערך החופות שלנו ייתן מענה הלכתי ואחראי לזוגות, לרבות הסכמים מחייבים שימנעו מקרים של סרבנות גט, ביגמיה, ממזרות ועגינות".

בהמשך התגובה עקצו אנשי 'השגחה פרטית' את 'בית הלל' ואמרו כי "בנושא הכשרות לקח לפורום 'בית הלל' ארבע שנים להגיע למצב של תמיכה בפעילות של 'השגחה פרטית'. אין לנו ספק שגם בנושא החופות הפורום המכובד עוד יפרסם הודעת תמיכה בפעילות שלנו, ואנחנו רק מקווים שהפעם זה ייקח פחות זמן מבעבר. אסור להפקיר את אלפי הזוגות שהרבנות מרחיקה מהיהדות ומותירה ללא מענה הלכתי. רק מערך שמאתגר את הרבנות מבחוץ - מצליח להביא גם לשינוי פנימי אמיתי".