מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

"ניתן היה למנוע את הפגיעה - לא התקיים זדון": פורסם תחקיר הירי בחטופים

צה"ל פירסם את תחקיר הירי שהוביל למותם של שלושה חטופים ברצועת עזה. הרמטכ"ל קבע: ניתן היה למנוע את הפגיעה, הצבא כשל במשימת חילוץ החטופים באירוע זה. עם זאת הובהר: "הירי בוצע בנסיבות מורכבות, ובתנאי לחימה עצימים תחת איום ממושך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/12/23 19:46 טז בטבת התשפד

"ניתן היה למנוע את הפגיעה - לא התקיים זדון": פורסם תחקיר הירי בחטופים
הכתובת שהשאירו החטופים, צילום: דובר צה"ל

צה"ל מפרסם הערב (ה') את ממצאי תחקיר מותם של שלושת החטופים, יותם חיים, סאמר פואד אל-טלאלקה ואלון שמריז שנהרגו בשוגג מירי חיילי צה"ל. יותם חיים, סאמר פואד אל-טלאלקה ואלון שמריז נורו במהלך הלחימה בעזה. מסקנות התחקיר הוצגו השבוע לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, על ידי מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן. הממצאים הוצגו למשפחותיהם של החטופים.

תחקיר הירי בחטופים

תחקיר הירי בחטופים צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל: "ניתן היה למנוע את הפגיעה בחטופים"

הרמטכ"ל, הרצי הלוי סיכם את התחקיר וקבע כי מדובר בתוצאות קשות מאוד וכי צה"ל כשל במשימת חילוץ החטופים באירוע זה. הרמטכ"ל קבע שניתן היה למנוע את הפגיעה בחטופים. אך לצד זאת הבהיר כי לא התקיים זדון באירוע, והלוחמים ביצוע את הפעולה הנכונה למיטב הבנתם באותו הרגע. הרמטכ"ל קבע כי ישנה חשיבות עליונה לעמידה בהוראות הפתיחה באש. במצב בו אין איום מידי והזיהוי אינו זיהוי אויב במובהק, ישנו צורך בקיומה של בחינה רגע לפני ביצוע הירי, בהינתן הזדמנות לכך.

"היה נכון לוודא את הזיהוי בטרם ביצוע הירי"

בצה"ל מסבירים כי מילוי הוראות הפתיחה באש הכרחי על מנת למנוע בין היתר אירועי ירי דו צדדי. "במקרה זה, שלושת החטופים לא נעו בצורה מאיימת ואחזו בדגל לבן, לכן היה נכון לוודא את הזיהוי בטרם ביצוע הירי" נכתב בהודעת צה"ל. עם זאת, צוין בהודה כי "תנאי הלחץ וסביבת הפעולה הקשו על הלוחמים במימוש דגשים אלה".

תחקיר הירי

תחקיר הירי צילום: דובר צה"ל

"הוראות הפתיחה באש הן עניין הכרחי - גם בכדי שלא נהרוג את עצמנו"

הרמטכ"ל סיכם ואמר כי "הירי בחטופים לא היה צריך להתבצע, הוא לא תאם את הסיכון ואת המצב". עם זאת, הרמטכ"ל הסביר כי "הירי בוצע בנסיבות מורכבות, ובתנאי לחימה עצימים תחת איום ממושך". הלוי הוסיף: "הוראות הפתיחה באש הן עניין הכרחי, והן נועדו לשמור עלינו, גם בכדי שלא נהרוג את עצמנו. הן קובעות ומשפיעות על החלטות גורליות, כפי שקרה באירוע הזה".

כלל המפקדים ילמדו את לקחי האירוע

הרמטכ"ל עמד על הלקחים הנדרשים בקשר שבין המפקדה המודיעינית-מבצעית להשבת החטופים של אלוף במיל' ניצן אלון לפיקוד הדרום והאוגדות בשטח, בדגש על טיוב הקשר, העברת מידע מהמפקדה לכוחות ודיווח על סימנים חשודים להימצאות חטופים מהשטח למפקדה. הלוי הנחה את כלל המפקדים ללמוד את לקחי האירוע, ולהעבירם לכוחות הלוחמים באופן מידי, על מנת למנוע הישנות מקרים דומים ככל שניתן.

הכוחות יקבלו מידע עדכני על החטופים

בנוסף, הנחה הרמטכ"ל להעלות את מודעות הכוחות בשטח לנוכחות חטופים במרחב הלחימה, לרבות מיקומיהם, תמונותיהם וממצאים שונים אודותיהם. הרמטכ"ל ציין כי התחקיר מעמיק ויסודי, ובוצע תוך כדי לחימה בשל התוצאות הקשות והחובה להפיק לקחים באופן מידי, לקראת המשך הלחימה.

תחקיר הירי

תחקיר הירי צילום: דובר צה"ל

סיכום התחקיר: לא היה מודיעין אודות כל אחד מהמבנים בהם שהו החטופים

מהתחקיר עלה כי לדרג הפיקודי היה מידע על הימצאותם של חטופים במרחב שג'עייה, ואף נעשו פעולות למניעת תקיפת איתורים, אשר היה לגביהם חשד בדבר הימצאות חטופים. במקרה הזה, לא היה מודיעין אודות כל אחד מהמבנים בהם שהו החטופים. במסגרת היערכות למצב בו יתקלו הלוחמים בחטופים, צה"ל הכין בכל מרחב לחימה אוגדתי כוחות מיוחדים הזמינים באופן מידי להתערבות במקרה בו כוח מזהה מבנה ובו חטופים.

לצד זאת, בצה"ל מסבירים כי במקרה זה לא הייתה מודעות מספקת של הכוחות בשטח למקרה בו חטופים יגיעו לכוחות צה"ל, או שיווצר מפגש של הכוחות עם חטופים בעת טיהור מבנים במסגרת הלחימה ושלא כחלק ממבצע מיוחד לשחרור חטופים. לוחמי צה"ל המעורבים באירוע חוו בימים שקדמו לו, מצבי לחימה מורכבים, והיו מצויים במצב תודעתי של דריכות ומודעות גבוהה לאיום. במהלך הקרבות נתקלו בהטעיות מצד האויב, ובניסיונות למשוך אותם לפירים ובניינים ממולכדים.

כתובות שהשאירו החטופים

כתובות שהשאירו החטופים צילום: דובר צה"ל

התחקיר המלא

1. ב-15 בדצמבר 2023, במהלך ימי לחימה עצימים בשג'עייה, לוחם צה"ל ירה לעבר שלוש דמויות, אותן זיהה כאיום, ופגע בשניים מהחטופים שנהרגו. הדמות השלישית ברחה.
2. המפקדים הכריזו "חדל אש" במטרה לזהות את הדמות השלישית. לאחר כ-15 דקות, המג"ד שמע קריאות בעברית, "הצילו" ו"יורים עליי", והורה על פקודת חדל אש נוספת, וקרא בעברית "צא לכיווני". הדמות יצאה ממבנה לכיוון הכוח. שני לוחמים מהכוח, שלא שמעו את הפקודה בשל רעש מטנק סמוך, ירו לעברה והרגו את החטוף השלישי.
3. מתחקור וניתוח הממצאים ותיעוד אווירי של מרחב האירוע, עלה כי החטופים צעדו ללא חולצות, וכי אחד מהם נופף בדגל לבן. החייל היורה עמד בעמדה עם ראייה מוגבלת למיקום החטופים.
4. בסיום האירוע, לאחר טיהור וסריקות, עלה החשד כי מדובר בחטופים. הגופות הועברו לבדיקה בשטח ישראל, שלאחריה התברר כי מדובר בשלושה חטופים ישראליים.
5. קודם לאירוע, ב-10 בדצמבר 2023, אותר פתק ובו הכיתוב בעברית "הצילו" ביציאה מפיר מנהרה במרחב שג'עייה. לצד הפתק נמצאה תעודה מזהה של פעיל חמאס. הפתק הועבר לבדיקה, אך לא עלה מידע הקושר אותו להימצאות חטופים במרחב. הערכת הכוחות בשטח הייתה כי מדובר בניסיון של חמאס לבצע הטעיה ולמשוך את הכוחות למארב.
6. ב-10 בדצמבר 2023, כוחות של סיירת גולני פעלו במרחב שכונת שג'עייה ופשטו על מספר מבנים, לאיתור מחבלים ואמצעי לחימה. הכוחות פרצו לתוך מבנה, ושילחו לתוכו כלב של יחידת "עוקץ" לטובת איתור חומרי נפץ. התפתחה במקום לחימה, במהלכה המחבלים ירו בכלב ולעבר הכוחות מתוך המבנה. הכוחות השיבו באש למקורות הירי וחיסלו מחבל במרחב.
7. במהלך הקרב של סיירת גולני, מפקדי הכוח שמעו מתוך המבנה קריאות לעזרה בשפה העברית, "הצילו" ו"חטופים". הערכת הכוח הייתה שמדובר בניסיון הטעייה של מחבלים. חוליית ההנדסה שפעלה עם הכוח, הצביעה על המבנה כחשוד במלכוד, ולכן הכוח נמנע מכניסה למבנה. חלק מהכוח שמע את הקריאות, אך חשד כי מדובר בניסיון של המחבלים למשוך את הכוחות פנימה לתוך המבנה ולפגוע בהם, דבר שקרה בעבר.
8. על בסיס חשדות אלו, הכוחות יצאו מהמבנה והכווינו ירי של מסוקי קרב וטנקים לעבר המבנה והמרחב. בתקיפות אלו ככל הנראה חוסלו חמישה מחבלים שניסו להימלט מהמקום.
9. מסריקות שבוצעו במבנה, לאחר אירוע הירי בחטופים ב-15 בדצמבר 2023, אותרה מצלמה שהייתה על גבי הכלב שנהרג. הממצאים העלו כי החטופים שהו במבנה שבו פעל הכוח, וכי המחבלים שחוסלו היו אלו שהחזיקו בחטופים. בתיעוד שנמצא על הכלב החטופים לא נראים, אך קולם נשמע כשהם זועקים לעזרה. בסיום הקרב, ולאחר שחוסלו המחבלים שהחזיקו בחטופים, החטופים ככל הנראה יצאו מהמבנה במסע מילוט.
10. ב-14 בדצמבר 2023, זוהו על ידי צילום רחפן בשעות הבוקר, שלטים ועליהם כיתוב "SOS" ו"הצילו, 3 חטופים" על מבנה במרחק 200 מטר מהנקודה בה נהרגו החטופים. בסמוך למבנה זוהו חביות כחולות, המאפיינות איתורים ממולכדים, שהכוחות פגשו במרחב שג'עייה ועל כן הוא נחשד במלכוד.