מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

דקה אחר דקה: הרגעים הדרמטיים בתקרית הקשה שבה נפלו תשעה לוחמים

תשעה לוחמים נפלו בקרב הממושך שהתנהל בזירה ממולכדת בשכונת ס'געייה. פרטים חדשים על התקרית מגלים את גבורתם של הלוחמים והפעולה המהירה של חטיבת גולני מחשש לחטיפת קצין

חדשות כיפה חיים ג'רבי, חדשות כיפה 13/12/23 11:48 א בטבת התשפד

דקה אחר דקה: הרגעים הדרמטיים בתקרית הקשה שבה נפלו תשעה לוחמים
תיעוד מהקרב, צילום: דובר צהל

האירוע הקשה אמש (ג') בסג'עייה גבה את חייהם של תשעה לוחמים שנלחמו בקרב הירואי בזירה עמוסת מלכודות שטמנו להם מחבלי חמאס. הבוקר נחשפים פרטים חדשים מהתקרית שנמשכה שעתיים וחצי ובה נהרגו לוחמי גולני ו-669, ובהם מג"ד 13 סגן אלוף תומר גרינברג.

דקה אחר דקה - כך החלה התקרית הקשה

1. 16:30 - צוות קרב של גדוד שריון 53 מבצע סריקות בצפון מערב סג'עייה במסגרת טיהור המרחב מאמצעי לחימה ומחבלים. כוח צה"לי נכנס למתחם של שלושה מבנים צמודים וחצר ומאתר פיר מנהרה בתוך המתחם. הלוחמים נתקלים במארב של מחבלים שיורים מרובי M-16, משליכים רימונים ומפעילים מטען כנגד הלוחמים.

2. ארבעה לוחמים מנהלים קרב עם המחבלים בתוך המבנה, הכוח שבחוץ מנסה לחתור למגע עם המחבלים וליצור קשר עם הלוחמים אך הקשר עם אחד הקצינים מנותק ועולה החשש שהוא ייחטף לפיר המנהרה במתחם על ידי מחבלי החמאס.

3. מג"ד 13, סא"ל תומר גרינברג שנמצא בזירה חותר למגע עם המחבלים, מאגף את מתחם הלחימה מצפון ומשגר רקטה מסוג מטאדור לעבר מבנה סמוך - שעלה באש והתפוצץ בגלל מטענים רבים שהיו בו. תומר נופל במהלך החילוץ שנעשה תחת ירי והשלכת מטענים של מחבלים במתחם. שני קציני 669 חותרים אל אחד הפתחים ואחד מהם, רס"ן בן שלי, נופל בקרב.

4. מפקדיה הבכירים של חטיבת גולני מעודכנים על החשש לחטיפת קצין ועושים את דרכם במהירות לזירה. מח"ט גולני, אל"מ יאיר פלאי מחלק את הזירה לגזרות וכלל המפקדים מוקפצים: מג"ד סיירת גולני סא"ל דוד מגיע מגזרה סמוכה ומאגף את מתחם הלחימה מדרום, מג"ד 53, סא"ל רועי מפנה את הכוח שנפגע ובודק את מצב הלוחמים, סמח"ט גולני מגיע גם הוא לזירה לוודא שאין תקריות ירי דו צדדי.

5. הקרב עם המחבלים נמשך שעתיים וחצי, במהלך הקרב סגן מפקד חטיבת גולני מגיע לזירה, כדי לוודא שאין תקריות ירי דו צדדי. הוא מקפיץ כוחות נוספים לזירה ולאחר החשיכה דואג להארת המרחב על ידי לוחמי חיל התותחנים ומטוסי קרב שמשגרים נורים לעבר הזירה.

תשעת הלוחמים שנפלו בקרב

  • אל"מ יצחק בן בשט - מפקד חפ"ק מח"ט גולני
  • ‏סא"ל תומר גרינברג - מפקד גדוד 13, חטיבת גולני
  • ‏רס"ן רועי מלדסי - מפקד פלוגה בגדוד 13, חטיבת גולני
  • ‏רס"ן משה אברהם בר-און - מפקד פלוגה בגדוד 51, חטיבת גולני
  • ‏רס"ן בן שלי - מפקד פלגת לוחמים ביחידת 669
  • ‏סרן ליאל חיו - מפקד מחלקה בגדוד 51, חטיבת גולני
  • ‏רס"ל רום הכט - לוחם ביחידת 669
  • ‏סמל אחיה דסקל - לוחם בגדוד 51, חטיבת גולני
  • סמל ערן אלוני - לוחם בגדוד 51, חטיבת גולני

תיעוד: לוחמי גולני פועלים בשכונת סג'עייה