מפקד טייסת הקרב משחזר את התקיפה הדרמטית בג'נין: "כל רגע קובע"

שבוע אחרי התקרית בג'נין, במהלכה לראשונה מזה 21 שנה מסוקי קרב תקפו בשמי יו"ש - מפקד טייסת 113 וטייס הקרב משחזרים את האירוע: "הבנתי שאנחנו צריכים לעשות משהו חריג, שזה להוציא אש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/23 22:41 ו בתמוז התשפג

מפקד טייסת הקרב משחזר את התקיפה הדרמטית בג'נין: "כל רגע קובע"
מסוק קרב חיל האוויר, צילום: עמית אגרונוב חיל האוויר

שבוע אחרי התקרית בג'נין, במהלכה כלי רכב צה"לי עלה על מטען שפצע 7 חיילים בדרגות חומרה שונות וסיבך משמעותית פעילות מעצר שגרתית, סא"ל ע', מפקד טייסת 113 ("הצרעה"), ורסן ו' טייס שהשתתף באירוע, התראיינו ליעל קוצ'רגין וסיפרו לה על סדר התרחשות האירועים, ועל ההחלטה - לראשונה מזה 21 שנה - לתקוף באמצעות מסוק קרב משמי יהודה ושומרון.

"כל רגע קובע. הרכב שבו נמצאים הפצועים נמצא תחת אש"

"קיבלנו הזנקה ויצאנו. הפרטים הראשונים שמקבלים בטייסת הם שזה אירוע של כוח שעלה על מטען ושיש פצועים, שהכוח הזה מנהל לחימה, ושזה באזור ג'נין", פתח וסיפר מפקד טייסת 13, סא"ל ע'. "ממריאים יחסית מהר, תוך כמה דקות. מגיעים לאזור וחוברים לכוח, מבינים שיש לנו פצועים במצב יחסית חמור, לא מבינים עדיין עד כמה קשה. כל רגע קובע. הרכב שבו נמצאים הפצועים נמצא תחת אש יחסית קיצונית". עוד סיפר: "אנחנו חוברים לקשר של הכוחות, אותו קיבלנו מתא השליטה בחיל-האוויר, ומבינים נתונים מהשטח. היינו שם כדי לאפשר הפסקת ירי על הכוח בקרקע, על מנת שמסע"ר (מסוקי הסער) יוכל לבצע חילוץ".

מסוק קרב חיל האוויר

מסוק קרב חיל האוויר צילום: עמית אגרונוב חיל האוויר

רסן ע' פרגן למפקד החטיבה על התנהלותו בשטח: "מפקד החטיבה התנהל בקור רוח מרשים. אחרי שני הביצועים הראשונים, הוא אמר באופן ישיר: 'הטילים שלכם זה הדבר היחיד שעוזר ללוחמים לחלץ את הפצועים'". הייתרון של מסוקי הקרב ברור: "אין עוד פלטפורמות שיודעות להפעיל אש כל כך קרוב לכוחותינו, והמרחקים שם היו קצרים בין כוחותינו לאויב. המסוק עבד בסיוע ישיר עם מפקד הכוח שניהל אותו, מפקד חטיבת מנשה".

"הבנתי שאנחנו צריכים לעשות משהו חריג, שזה להוציא אש"

"התחושה באוויר הייתה שחברינו הלוחמים, השומרים על הבית ועל תושבי מדינת ישראל, לכודים על הקרקע ועלינו לעזור להם בכל מה אפשר, על מנת להציל את חייהם", מספר בגאווה סא"ל ע'.

רס"ן ו', טייס שהשתתף באירוע, שיתף גם הוא ברגעים הדרמטיים: "ההזנקות הקודמות שלנו הסתיימו בלהיות עוד זוג עיניים בשטח, לא היה מישהו שחשב על ירי" פתח ואמר. "הפעם, הייתה תחושה של המראה למשהו לא סטנדרטי. אני גם הבנתי שאנחנו צריכים לעשות משהו חריג, שזה להוציא אש".