מקומם: הסיבה שהחיילים שתמכו במחבלים קיבלו עונש קל

חמשת חיילי צה"ל שהביעו תמיכה במחבלים בג'נין נשפטו לעונשים של 21 ו-30 ימי מחבוש. בצה"ל החליטו לסיים את ההליך בתוך היחידה ולא לפנות לבית דין צבאי שם יכלו לקבל עונשים של עד שנת מאסר | בחודש שעבר נשפטו שלושה לוחמים שערכו מטווח בעירום ל-21 ימים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/23 21:18 ב בתמוז התשפג

מקומם: הסיבה שהחיילים שתמכו במחבלים קיבלו עונש קל
כלא צבאי, צה"ל נמנע מהגעה למשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חמשת חייל צה"ל שצילמו סרטון תמיכה במחבלי ג'נין בזמן שכוחות צה"ל עדיין נלחמו בעיר קיבלו היום (ד') עונשי מחבוש קלים יחסית למעשה שעשו - 30  ימים ו-21 ימים.

הסיבה: הרצון לסגור את הסיפור בתוך היחידה וההחלטה בתום קבלת הממצאים לשפוט אותם בדין משמעתי בתוך היחידה ולא במישור הפלילי בבית משפט צבאי, מה שעלול היה לגזור עליהם עונשים כבדים בהרבה. 

בשיחה עם גורם בצה"ל, נאמר ל"חדשות כיפה" כי החיילים הועמדו לדין תחת הסעיף "התנהגות מבישה" ועונשם נקבע ביחידתם על ידי מפקד מרכז ההובלה. לפי סעיף 129 בחוק השיפוט הצבאי נקבע כי "חייל שהתנהג התנהגות מבישה, דינו - מאסר שנה" כך שאם היו מחליטים בצה"ל להעמיד את החיילים בבית משפט צבאי לפי הדין הפלילי, עונשם כאמור יכול היה להגיע לשנת מאסר.

ארכיון

פעילות צה"ל, ארכיון צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

יש סימטריה? עונש דומה ללוחמים שירו בעירום במטווח

במקרים אחרים מהתקופה האחרונה בהם נשפטו חיילים לעונשי מחבוש ניתן לראות את החומרה שמייחסים בצה"ל למעשיהם של החיילים. בחודש שעבר נשפטו קצין ושני לוחמים לעונשי מחבוש של 21 ימים והשעיה מלוחמה לתקופה מסוימת לאחר שתועדו יורים במטווח בעירום.

דובר צה"ל מסר אז כי "מדובר באירוע חמור שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל" ואותם לוחמים נשפטו גם בתוך יחידתם על ידי מג"ד בחטיבת הנח"ל.

בהודעה שפרסם היום (ד') דובר צה"ל בנוגע לחיילים שהעלו סרטון תמיכה במחבלים נכתב: "בהמשך להתבטאויות הפסולות של חיילי צה"ל בסרטון, החיילים נשפטו בדין משמעתי לעונשי מחבוש ממושכים על ידי מפקד מרכז ההובלה. ארבעה חיילים נשפטו ל-30 ימי מחבוש וחייל נוסף נשפט ל-21 ימי מחבוש.  צה"ל מגנה את הדברים שנאמרו בסרטון."

חייל מובא למעצר, ארכיון

חייל מובא למעצר, ארכיון צילום: Flash90

כזכור, ביום שני האחרון בעוד צה"ל נקלע ללוחמה רבת שעות בג'נין במהלכה נפצעו שבעה לוחמים, פורסם סרטון בו נראים חמישה חיילי צה"ל מדברים בערבית ומהללים את תושבי ג'נין כשאמרו בין היתר: "יאללה פלסטין, יאללה ג'נין. תחיי אלוהים של פלסטין וישראל תלך לעזאזל".

"ראוי שהטיפול בהם יהיה בציר המשמעתי בלבד, ולא בציר הפלילי"

בסניגוריה הצבאית שייצגה את החיילים מסרו לאחר חקירתם: "החשודים נחקרים בגין סרטון ערוך באופן מגמתי, בניסיון לייצר תמונה שלפיה חיילי צה"ל יוצאים כנגד מדינת ישראל ותומכים בפעולות העוינות שבוצעו כנגד כוחות צה"ל בג'נין. בפועל, במרבית השיחה שהתקיימה, החשודים יצאו להגנת חיילי צה"ל, ועל זה ניתן ללמוד אף מהאמור בסופו של הסרטון, שבו אחד החיילים החשודים אף מגיב בתוקפנות כלפי מי שמבקשת ממנו להביע תמיכה ב'פלסטין'" נכתב.

עוד מסרו בסניגוריה הצבאית: "מרבית החיילים שמופיעים בסרטון אינם מחויבים בגיוס, והתנדבו לצה"ל מתוך מחויבות למדינה, במטרה לשמור על ביטחון אזרחיה. מכל מקום יובהר, כי הסרטון ערוך, אינו קושר את החשודים לחשדות המיוחסים כנגדם בשלב זה, וראוי שהטיפול בהם יהיה בציר המשמעתי בלבד, ולא בציר הפלילי".