התקרית בגבול מצרים שרשרת כשלים: פערים בין גרסת צה"ל לבין גרסת הלוחמים בשטח

בצה"ל ממשיכים בחקירת התקרית בה נהרגו ליה בן נון, אורי אילוז ואוהד דהן ז"ל, אך גרסאות של לוחמי הגדוד סותרות את הגרסה של הצבא ומציגות שרשרת כשלים. מיקום המח"ט, ההתרעות על הגדר וההודעות ששלח אורי ז"ל רגעים לפני מותו

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/23 10:07 יח בסיון התשפג

שרשרת כשלים: פערים בין גרסת צה"ל לבין גרסת הלוחמים בשטח
אמבולנס צה"לי בזירת התקרית, צילום: Flash90

פערים בין גרסת צה"ל ועדויות החיילים: במערכת הביטחון ממשיכים לחקור את האירוע הקשה בגבול מצרים, במהלכו שוטר מצרי הצליח לחדור לישראל ולהרוג שלושה לוחמי צה"ל, ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן ז"ל. בתוך כך, עדויות חיילים שפרסם הכתב דורון קדוש ב"גלי צה"ל" מציגים תמונה קשה ושרשרת מחדלים וגם פערים גדולים בין הגרסה של צה"ל לבין גרסתם של החיילים.

כך למשל בתקרית השניה, בה נפל סמ"ר אוהד דהן, קשרו של מפקד החטיבה, המח"ט, לא נכח במקום, והיה באותה עת במקום אחר בגזרה. רק לאחר מות הלוחם - המח"ט הגיע למקום, וניהל מאותה נקודה את המשך חילופי האש עד לחיסול המחבל. 


 

ההתרעות בגדר הופעלו, אף כוח לא קפץ

בצה"ל טענו כי בזמן שהחיילים ניסו לוודא האם המחבל עוד חמוש, נורתה האש הקטלנית לעברם אך עדויות הלוחמים מספרות כי אחת הלוחמות זיהתה כבר בזמן מוקדם כי המחבל חמוש ברובה ארוך וכי הכוח ידע על כך כבר בתחילת האירוע.

שלושת הלוחמים שנרצחו בפיגוע בגבול מצרים

שלושת הלוחמים שנרצחו בפיגוע בגבול מצרים צילום: דובר צה"ל

בצה"ל טענו כי המשמרות הארוכות של 12 השעות, חלות רק בסופי שבוע והדגישו כי בדיקת קשר עם החמ"ל נערכת מדי שעה. קדוש מביא עדויות שלוחמים בגדוד לפיהן השמירות נמשכות 12 שעות במהלך כל ימי השבוע ולא רק בסופ"ש. כמו כן, נוהל בדיקת הקשר לא קוים בשגרה והתבצעו בדיקות כפעמיים - שלוש בשמירה. חיילים העידו כי היו משמרות שבהן איש לא יצר איתם קשר כלל.

חיילים בגבול מצרים אחרי הפיגוע

חיילים בגבול מצרים אחרי הפיגוע. צילום: Dudu Greenspan/Flash90

גם בנוגע לחדירת המחבל עצמו דווח על כשלים חמורים, במסגרתם בזמן חדירת המחבל סביב השעה 7:00 בבוקר, הופעלו ההתרעות בגדר אך אף כוח לא הוקפץ למקום. במערך התצפיתניות אמנם צפו על גדר הגבול, אך בזמן שהמחבל חדר לישראל, היו מוכוונות התצפיות לעבר מוקדים אחרים בגדר, בהם יש חשד גדול להברחות. 

הלוי בזירה

הלוי בזירה צילום: דובר צה"ל

צה"ל: "תמונה חלקית מהאירוע המבצעי"

בדובר צה"ל הגיבו לתחקיר ואמרו: "צה"ל מצוי בעיצומו של תחקיר יסודי ומעמיק, אשר יסתיים תוך ימים ספורים, ויוצג קודם כל למשפחות דהן, אילוז ובן נון, ולאחר מכן יפורסם לציבור באמצעות התקשורת. הפרטים שפורסמו משקפים תמונה חלקית מהאירוע המבצעי, במהלכו חתרו למגע המפקדים והלוחמים ומנעו פגיעה באזרחים נוספים. צה"ל מבקש לכבד את המשפחות השכולות, ולהמתין עד שהתחקיר המבצעי יושלם".