פרשנות המבצע: שובר גלים, המטרה: אפס טרור | ומה עם גוב האריות?

שובר גלים החל לפני כשמונה חודשים עם הפיגועים הקטלניים בערי ישראל. המבצע הביא עמו שינוי תפיסה בצה"ל, מבחינה הגנתית ומבחינה התקפית | וגם, האם ניתן להגיד שארגון גוב האריות חוסל? | פרשנות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/11/22 12:25 כד בחשון התשפג

המבצע: שובר גלים, המטרה: אפס טרור | ומה עם גוב האריות?
פעילות צה"ל הלילה, צילום: דובר צה"ל

מבצע "שובר גלים" החל בחודש מרצ 2022 לאחר הפיגועים הקשים בערי ישראל, ובמסגרתו צה"ל יחד עם כלל כוחות הביטחון, עצרו יותר מ-1,500 מבוקשים, ביצעו יותר מ-2,100 פעילויות מבצעיות לסיכול טרור, ותפסו מאות כלי נשק ואמצעי לחימה. 

שובר גלים - לפני ואחרי

צה"ל שינה את החשיבה בכל מה שקשור לאוגדת איו"ש והפעילות שלה, ברמה ההגנתית וברמה ההתקפית. בשובר גלים צה"ל תחם את הפעילות ונתן לה נפח גדול יותר מלפני המבצע כאשר המטרה המרכזית היא, למגר את הטרור עד לאפס. 

בניגוד לחומת מגן בשנת 2002 שובר גלים זה עדיין מבצע בעל מעצרים כירורגיים ביחס לחומת מגן בו שהלוחמים והכוחות שהו בשטח אויב. כדאי לציין שגם רמת הטרור בימי האינתיפאדה השניה ומספר הנרצחים היו בהיקפים גדולים יותר. אם שובר גלים יגיע לתוצאות של חומת מגן? ימים יגידו.  

חיילים בפעילות במהלך מבצע "שובר גלים"

חיילים בפעילות במהלך מבצע "שובר גלים" | צילום: דובר צה"ל

הגנה

בתקופת הפיגועים הקטלניים בערי ישראל, בהם נצחו 19 אזרחים, בצה"ל הבינו שהמצב בגדר הביטחון הסמוכה לגבול עם "הקו הירוק" - לא יכול להימשך וצריך לבצע שינוי מחשבתי. אם עד לתחילת המבצע היו באוגדת איו"ש 13 גדודים, בתקופת השיא היו 26 גדודים. יהיה מי שיטען שהתגבור הזה הגיע מאוחר מידי כמובן אבל אלה טענות שצריך להפנות בעיקר לדרג המדיני ולמערכת הביטחון, לממשלה היוצאת, שלא פעלה בזמן.

בימים אלה יש מעט פחות גדודים באיו"ש מאשר בשיא גל הטרור, והמספר ילך וירד עוד. אחת מהסיבות היא התייעלות, בצה"ל למדו בתקופה הזאת איך לעבוד נכון יותר על הגדר נגד המחבלים המסתננים והאמל"ח שעובר בגדר. 

התקפה

כידוע, למי יותר ולמי פחות, גם לפני שובר גלים היו מעצרים. בשבעת החודשים האחרונים לצה"ל יש כוחות גדולים הרבה יותר, ומעבר לכך שבתקופה הזאת יש יותר מעצרים, בתקופה הזאת המעצרים מגיעים למקומות שצה"ל לא נכנס אליהם כמעט במהלך השנה שלפני תחילת המבצע. בין היתר ניתן למנות את 'מחנה פליטים ג'נין וה'קסבה של שכם' ובכלל צפון השומרון, שם יש טרור בעצימות גבוהה יותר ואמצעי לחימה בכמות גבוהה, לא פגשו שם מספיק את צה"ל. גם זה מגיע משינוי התפיסה של צה"ל. בסופו של דבר, כל מחבל צריך לדעת שגדודי צה"ל והכוחות המיוחדים של צה"ל והמשטרה יגיעו אליו. כולל מחבלים בכירים בארגונים השונים, כולל 'גוב האריות' שאולי חוסל כארגון. 

גוב האריות

מערכת הביטחון אוהבת בצדק או שלא בצדק את שיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית. כמו שאמרנו, ייתכן וארגון גוב האריות וחוסל, אולם בצה"ל אף אחד לא ממהר להגיד שההתאגדות הזו מאחורינו, שכן גם אם היא מאחורינו באותה מידה יכול להגיע ארגון טרור חדש ולהלהיב את הערבים ביהודה ושומרון.

גוב האריות |

גוב האריות | צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

השאלה המרכזית היא מתי מתחילים לטפל בהתנגדות הראשונית. בזמן שכולנו ראינו ברשתות החברתיות את ההתארגנות הזאת קורמת עור וגידים, מערכת הביטחון העדיפה לתת לרשות הפלשתינית לטפל בה בכוחותיה הדלים. רק לאחר חודש מאותה החלטה החל צה"ל לפעול מול מחבלי גוב האריות.

מאותו שיתוף פעולה עם המנגנונים צריך להחריג מידע מודיעיני מובהק. אם לצה"ל תהיה אינדיקציה ל'פצצה מתקתקת' הוא לא יהסס לפעול. כך היה וכך יהיה.  

תיעוד כוחות הביטחון במהלך פעילות לחיסול מפקד חוליית גוב האריות