קרב מגע הצצה לקורס הצבאי שקיים רק בצבא הגנה לישראל | צפו

הלוחמים האלה שכמעט ולא מדברים עליהם, צריכים ללמד את חבריהם ליחידה להיות מוכנים כל העת, שכן המחבל יקפוץ עליהם ברגע שהם הכי פחות ציפו לו: באמצע הלילה או אפילו בדרך הביתה | כך זה נראה בפנים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/02/22 13:36 ו באדר א'

הצצה לקורס הצבאי שקיים רק בצבא הגנה לישראל | צפו
הצצה לעולם נסתר, צילום: דובר צה"ל

צורת הלחימה בצה"ל שונה מכל מקום אחר בעולם. לחימה בשטחים סגורים וצפופים שלפעמים לא מאפשרת את השימוש בנשק אותו נושאים הלוחמים. בדיוק מהסיבה הזו, פותחה שיטה ייחודית בצה"ל, המכשירה את הלוחמים ביחידות השונות לאירועים מתפרצים מטווח אפס - קרב המגע. בשביל להכשירם לכל תרחיש, פיתח מערך הכושר הקרבי של צה"ל מספר קורסים שבסופם הופכים החיילים למדריכי קרב מגע מוסמכים, כאלה שיעבירו שיעורים בכלל היחידות השונות.

"ברגע האמת, כשמגיע מחבל, לוחם לא יתחיל לחשוב מה למד בקורס ומה הדרך הנכונה ביותר לנטרל את המפגע", מסביר סגן יובל מלכא, מפקד קורס מדריכי קרב מגע בווינגייט, "אנחנו מלמדים אותו לקחת את אותה תנועה שהיה עושה מתוך אינסטינקט, ולהפוך אותה לטבעית ומאומנת - כך שתהפוך לקטלנית הרבה יותר. ניסיונות פיגוע מוכרעים בשניות, אין זמן לחשוב, לכן הרבה מאימוני קרב המגע מתבססים על תגובה להתקפה בהפתעה". 

כך זה עובד

הקורס הראשון נקרא "קורס מדריכי קרב מגע יסוד", שמאתר חיילים עוד בהיותם מועמדים לגיוס. כדי  להתמיין לקורס, על המלש"ב להיות בעל רקע באומנות לחימה כלשהי. אלו שהתקבלו עוברים טירונות של שלושה שבועות, ומיד אחריה קורס של שמונה שבועות נוספים - בסופם ישובצו ביחידות השונות, שם ידריכו ויטמיעו את מיומנות קרב המגע אצל הלוחמים.

מי שהתגייס ליחידה לוחמת בצה"ל יכול בכל זאת להפוך למדריך קרב מגע, אם ירצה. הקורס השני, קרב-מגע נע"ת (נוסף על התפקיד), אורך כחמישה שבועות, אשר בסיומו חוזרים הלוחמים ליחידה שלהם, בה יעבירו אימוני קרב מגע באופן קבוע.

"כל מי שרוצה להגיע לקורס צריך לבוא מלא במוטיבציה ורצון לעבוד קשה", מדגיש סגן מלכא. לכל שבוע נושא משלו ובסופו מתקיים מבחן שאותו הלוחמים חייבים לעבור, בנוסף על בחני בטיחות שמתקיימים גם הם לאורך הקורס. 

בחמישה שבועות לומדים הפקודים נושאים רבים כמו:

  • התקפה בידיים חשופות
  • התקפה בנשק אישי כנשק קר
  • אזיקה וחיפוש גופני לצורך משימות שיטור אותן יבצעו
  • היחלצות ממצבים נחותים כגון ניסיון חטיפת נשק, חניקות, השתלטות
  • תקיפה באמצעות סכין. 

צילום: דובר צה"ל

במהלך הקורס הלוחמים מעבירים בעצמם שני אימוני קרב מגע, כשהקבוצה מדמה בדיוק את האוכלוסייה איתה יהיה על המדריך להתמודד ביחידה. "אם יש חייל שהגיע מבא"ח צנחנים", מדגים סגן מלכא, "תתנהג הקבוצה במהלך כל האימון כאילו היא מבא"ח צנחנים - לפי דפוסי התנהגות שאעביר להם. כך יגיע אותו חייל מוכן יותר ליחידה הספציפית".

בתוך ההכשרה מתרגלים את מהירות התגובה של החיילים, הכוח המתפרץ, לחימת מגע אינטנסיבית לאורך זמן ועוד הרבה יכולות אחרות. אלה שלושת האימונים שבלעדיהם הקורס היה נראה אחרת:

אימון סכין - חניכי הקורס עומדים באולם, כשפתאום משב רוח קרה מגיע מצפון ולפתע מגיע מחבל ודוקר אותם בחוזקה בגבו. האורות כבויים ובמעבר חד עוברים לסיטואציה אחרת - מסיבה אזרחית, בתוך המון של אנשים. לחדר מוסיפים אלמנטים של רעש והפרעות כדי להוציא את החיילים מריכוז. בצעקה של המפקד, חלק מהלוחמים שמדמים מחבלים, שולפים סכינים ומתחילים לדקור וכמה שיותר.

צילום: דובר צה"ל

לחצות את המסדרון - מטרת האימון להגיע מצד אחד של החדר אל הקצה השני. חניכי הקורס עומדים בשני טורים, כשלכל אחד מהם "כרית נשק", שאותה הוא מצמיד אל הכרית של החייל שמולו. חייל אחד תפקידו לעבור בתוך כל הכריות ולהגיע מהקצה הראשון של השורה לעבר הקצה השני, בזמן שכל הלוחמים לוחצים עליו בעוצמה משני הצדדים.

בקצה השני, מחכה לחייל שק אגרוף המדמה מחבל שאותו הוא צריך לנטרל. תוך כדי שהלוחם מנסה לנטרל את המחבל, מגיע אחד נוסף ודוקר מאחור. במצב הזה נאבק החייל בשני תוקפים, כשהוא בעצמו בעייפות רבה.

לאימון חלק נוסף, דומה לראשון, רק שהפעם עומדים הלוחמים עם מגני גוף וכפפות אגרוף, והחייל צריך לפלס את דרכו אל הצד השני ולהילחם בהם בכל הכוח, למרות אפיסת הכוחות. "זה לא פשוט להגיע מצד אחד של החדר אל השני בזמן שכל הקבוצה מנסה למנוע ממך להצליח", מציין מפקד הקורס, "המטרה בתרגיל היא לפתח את רוח הלחימה בלוחמים, הם לומדים איך לא לוותר, גם כשקשה".

צילום: דובר צה"ל

מעגל קרבות - האימון המסכם של הקורס. כל הקבוצה מוקפצת באמצע הלילה. אחד החיילים מוצב באמצעו של מעגל חיילים. בקריאה של המפקד נכנס חייל נוסף אל המעגל ומתחיל להילחם בו. בקריאה נוספת, החייל התוקף יוצא ואחד אחר נכנס במקומו. "זו פשוט קריעה, לוחם אחד צריך להתמודד מול יותר משלושה חיילים שתוקפים אותו אחד אחרי השני", מספר סגן מלכא.

מלכא מסכם כי למרות ההצלחה הרחבה, לא מפסיק המדור ללמוד ולפתח את שיטת הלחימה בהתאם לאירועי היומיום: "כמו שאנחנו לומדים ומשתדרגים, כך גם האויב. חשוב להיות ערים למה שקורה בשטח ולתרגם את זה לאימונים. אנחנו מפיקים לקחים מהאירועים בשטח ואת הלקחים מטמיעים אל תוך הקורס".

הכתבה עלתה באגף זרוע יבשה בעזרת ירדן מושליון, נעה גרנק, שירה צלניקר וליאון רביץ.