מבצע בית וגן

יממה של לחימה בג'נין: סיכום השעות הראשונות של מבצע "בית וגן"

אגוז, מגלן ודובדבן, נח"ל, צנחנים וגולני - כוחות צה"ל בשיתוף שב"כ החלו את הלחימה בג'נין בשעה 01:10, ומאז איתרו שלוש מעבדות נפץ ובהן מאות מטענים, חומרי נפץ ואמצעים ליצור מטענים | אלוף פיקוד המרכז: "כל זה בשביל להגן טוב יותר על תושבי ישראל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/07/23 23:24 יד בתמוז התשפג

יממה של לחימה בג'נין: סיכום השעות הראשונות של מבצע "בית וגן"
ג'נין, הבוקר | , צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

יממה למבצע "בית וגן". כוחות גדולים מאוד של צה"ל, משטרה ומג"ב פועלים משעות הלילה (בין ראשון לשני) במחנה הפליטים ג'נין, כחלק ממבצע מיוחד שדרש שיתוף פעולה רב בין הכוחות השונים. בין הכוחות שנכנסו ניתן למנות את חטיבת קומנדו - אגוז, מגלן ודובדבן. בנוסף סיירות חטיבות החי"ר - נח"ל, צנחנים וגולני. מי שמפקדים על המבצע הם מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט ומפקד חטיבת מנשה, אל"מ אריק מויאל.

טרור ממרחב ג'נין | צילום: דובר צה"ל

22:51: תיעוד נוסף של אמצעי הלחימה שתפסו מוקדם יותר היום לוחמי יחידת מגלן, יהל"ם ושב"כ. הכוחות איתרו והשמידו מעבדה שהכילה מאות מטענים, מספר מטעני גיחון, מטענים ניידים, בור אמצעי לחימה, 12 מחסניות ורובה M-4.

האמל"ח מבור אמצעי לחימה |

האמל"ח מבור אמצעי לחימה | צילום: דובר צה"ל

צילום: דובר צה"ל

20:00: אלוף פיקוד המרכז: "להגן טוב יותר על תושבי ואזרחי מדינת ישראל"

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, אמר הערב: "המטרה של המבצע הזה לפגוע בטרור, לפגוע בתשתיות של הטרור להגביר את חופש הפעולה המבצעי שיש לנו בכל יהודה ושומרון, לפגוע בתשתיות החבלה ויצור המטענים שיש במחנה הפליטים ג'נין, שמייצאת את זה בכל בכל יהודה ושומרון, ולפגוע כמובן בחמושים. כל זה בשביל להגן טוב יותר על תושבי ואזרחי מדינת ישראל. הג'יהאד האסלאמי וחמאס אלה ארגונים ששמו להם מטרה לפגוע בתושבי ג'נין, לייצר פה טרור, לייצר פה כאוס ולהפוך את ג'נין לעיר מקלט למחבלים שפועלים בכל יהודה ושומרון, ובורחים לכאן, מתחמשים ויוצאים לפיגועים נוספים". 

19:50: לוחמי סיירת גולני עצרו מוקדם יותר היום בפאתי העיר ג'נין מחבל חמוש, שאותר ברכבו סמוך למרחב התמקמות הכוח בפאתי העיר. המחבל אותר כשהוא ישן ועליו נשק מסוג M-16 עם כדור בקנה, כלי נשק נוסף ואמצעי לחימה. הכוחות עצרו את החשוד והאמל"ח שברשותו הוחרם.

נשק עם כדור בקנה |

נשק עם כדור בקנה | צילום: דובר צה"ל

19:30: תיעוד מיוחד: לוחמי יחידת מגלן בהיתקלות מול המחבלים החמושים

18:05: חילופי אש עם מחבלים חמושים התנהלו במסגד שמזוהה עם ארגוני טרור במחנה הפליטים בג'נין. בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, סרקו לוחמים מיחידות אגוז ויהל"ם את הקומה התחתונה של המסגד ואיתרו שני בורות אמל"ח תת קרקעיים ובהם חומרי נפץ, אמצעי לחימה וציוד צבאי המזוהה עם ארגוני טרור. הכוחות מחרימים ומנטרלים כעת את האמל"ח.

מבצע "בית וגן", נתונים עדכניים לשעה 18:00

  • מעל 100 חשודים תוחקרו על ידי כוחות הביטחון, חלקם תוחקרו ושוחררו וחלקם עברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. 
  • אותרו שלוש מעבדות נפץ ובהן כ-300 מטענים, חומרי נפץ ואמצעים ליצור מטענים. 
  • אותרה רקטה מאולתרת על ידי כוחות הביטחון במחנה הפליטים. 
  • אותר פיר תת קרקעי בתוך מסגד המזוהה עם ארגון טרור ובו אמצעי לחימה רבים.
  • צה"ל תקף כ-20 מטרות ברחבי מחנה הפליטים והעיר ג'נין.

17:40: הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, מקיים הערכת מצב בחפ"ק האוגדתי במפקדת עוצבת הקומנדו שבמחנה בית ליד, בהשתתפות ראש השב"כ, מר רונן בר, מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל אבי בלוט, ונציגים נוספים ממערכת הביטחון.

הערכת מצב, רא"ל הרצי הלוי |

הערכת מצב, רא"ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

16:51: לוחמי יחידת מגלן מאתרים מעבדת נפץ במחנה הפליטים ג'נין ובה מאות מטענים מוכנים לשימוש, מטעני גחון ובור אמל"ח. הלוחמים החרימו גם מכשירי קשר וציוד צבאי. בנוסף, לוחמי צה"ל איתרו מעבדת נפץ ובה עשרות מטענים מאולתרים וחוברת הדרכה להכנת מטענים נוספים. בנוסף, אותרה מעבדה נוספת עם אמצעים להכנת מטענים. הכוחות החרימו את כל אמצעי הלחימה. במקביל, במעצרים שבוצעו בעיר ג'נין, נתקל כוח של סיירת נח"ל במחבלים חמושים. זוהו פגיעות. אחד המחבלים נוטרל ונשקו הוחרם. במהלך מעצר מבוקש על ידי לוחמי ימ"ס מג"ב איו"ש בוצע ירי לעבר המבוקש, שנפצע, נתפס, והועבר לטיפול רפואי.

10:17: כלי טיס של צה"ל תוקפים יותר מעשר פעמים יעדי תשתית טרור, וחמושים במחנה הפליטים ג'נין. בנוסף, השמידו הכוחות מעבדה לייצור ולאחסון מטענים. כמו כן, איתרו הלוחמים והחרימו משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים.

06:00: דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "יצאנו הלילה לפעילות מבצעית במרחב העיר ג’נין שממוקדת במחנה הפליטים. זוהי פשיטה מבצעית חטיבתית מדויקת והיא חלק מרצף הפעולות שאנחנו מבצעים ונמשיך לבצע. מהלך הפתיחה - תקיפת חמ"ל של מפקדה משותפת של פלגי הטרור בג׳נין, שבה היו מחבלים ואמל"ח, יצר הפתעה בשטח", הוא הדגיש, "החמ"ל הוא מקום מרכזי בתוך לב מחנה הפליטים ונבנה בצורה כזאת שסביבו יש מתחמים ציבוריים: ביה"ס, מרפאה, מרכז חלוקת מזון ועוד, על מנת להגן על ההימצאות שלו שם".

כוחות צה"ל בג

כוחות צה"ל בג'נין | צילום: דובר צה"ל

02:11: כוחות הביטחון תוקפים מפקדה המהווה את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין ופעילי "גדוד ג'נין". המפקדה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה.

01:10: צה"ל ושב"כ יוצאים לפעילות מבצעית במרחב העיר ג'נין, המבצע שאושר מספר ימים קודם לכן, החל בפשיטה צבאית על מחנה הפליטים במטרה לסכל תשתיות טרור כמו מעבדות, חמ"לים ואמצעי לחימה, וכמובן חיסול פעילי טרור.

צילום: דובר צה"ל