"לפנים משורת הדין": קצין המודיעין שמת בכלא הוכר כחלל צה"ל

הרמטכ"ל קיבל את המלצות הוועדה שמינה בנושא, וקבע כי הקצין יוכר בדיעבד ולפנים משורת הדין, כחייל צה"ל שהמשיך בשירות עד ליום מותו: "סוגיה ערכית מורכבת, אשר מצריכה לערוך איזון בין החומרה הרבה של מעשיו לבין פטירתו בהיותו תחת משמורת הצבא"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/01/23 21:54 ט בטבת התשפג

"לפנים משורת הדין": קצין המודיעין שמת בכלא הוכר כחלל צה"ל
אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בחודש מאי 2021 מת בכלא קצין המודיעין ת'. כעבור חודש ממותו הותר לפרסום כי לא הואשם בריגול, בבגידה או במגע עם סוכן זר.  בימים האחרונים הוצגו לרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, המלצות הוועדה בראשות האלוף (מיל') ניצן אלון לבחינת אירוע מותו של הקצין "מבחינה מערכתית ובראייה כוללת". הוועדה הוקמה בהנחיית הרמטכ"ל לבחינת אופן הטעמתם ויישומם של לקחי האירוע בצה"ל, ולבחינת מעמדו של ת' כחייל בעת מותו במתקן הכליאה הצבאי.
 
לאורך השבועות האחרונים, ערכה הוועדה פעולות מקיפות כדי ללמוד את פרטי הפרשה, את הלקחים שהופקו בעקבותיה ואת דרכי הטמעתם. במסגרת פעילות הוועדה, התקיים שיח ישיר עם ראשי ועדות אלה ועם בעלי תפקידים רבים בדרגים השונים בצה"ל ובמשרד הביטחון, נערכו סיורים ביחידתו של הקצין ובבסיס הכליאה הצבאי, התקיים מפגש עם הוריו של הקצין ובאות כוחם, בוצע עיון במסמכים רלוונטיים ועוד.

בחינה נוספת של המענה הרפואי לכלואי

על פי הודעת דובר צה"ל, הוועדה מצאה כי "בהיבט הביטחוני, תהליך תחקור והפקת הלקחים, אשר נערך באגף המודיעין ועסק בצמצום הנזק הביטחוני החמור שגרם הקצין, היה סדור, מקצועי ואפקטיבי. בעקבות תהליך זה בוצעו פעולות בתחום הפיקודי, ובכלל זה בנושא הטמעת נורמות ערכיות. כמו כן, עודכנו תפיסות פעולה ונהלים במטרה לצמצם את הסיכון להישנות פרשה דומה". לצד זאת, המליץ אלוף (מיל') אלון לנקוט צעדים מסוימים נוספים הנוגעים להטמעת הלקחים שהופקו בכלל המערכים הרלוונטיים באמ"ן. 
 
עוד מצאה הוועדה כי "בעקבות ועדת לוריא אשר ערכה בחינה רחבה ומקיפה ביחס לפעילות מערך הכליאה בחיל המשטרה הצבאית, התקיים תהליך מקיף, יסודי ומעמיק במטרה להטמיע לקחים מהפרשה. תהליך זה כלל פעולות רבות, לרבות תהליכים ארוכי טווח שעודם מתנהלים. הוועדה המליצה לקיים המשך בקרה ומעקב ביחס למערך הכליאה, ביצוע עבודת מטה לבחינת סוגיות הנוגעות למעמדם של כלואים שהשתחררו משירות וממשיכים לשהות בכלא הצבאי, ובחינה נוספת של המענה הרפואי לכלואים בהתאם למאפיינים המיוחדים של מתקן כליאה צבאי".

אמו של קצין המודיעין כתבה לו לפני מותו: "מקווה שזה ייגמר ממש מהר"

"יש מקום לשיקולי חמלה ומתן משקל לבקשת משפחתו"

באשר למעמדו של ת' בשעת מותו, הוועדה מצאה כי שירות הקבע של הקצין בצה"ל הסתיים כדין מספר חודשים לפני מותו, בתהליך שחרור תקין, ועל כן לא נקבר כחייל. יחד עם זאת, נאמר, כי "הוועדה סברה כי מדובר במקרה ייחודי הראוי לבחינה נוספת. בתום בחינה זו, המליצה הוועדה, ועל אף שהקצין ביצע במודע מעשים חמורים, להכיר בו כמי שלא השתחרר משירות בצה"ל והמשיך בשירות עד ליום מותו, באופן שיאפשר את הכרתו כחייל בצה"ל ותיבחן בהתאם הנצחתו כחלל צה"ל".

בהודעת דובר צה"ל נכתב כי הוועדה נתנה משקל רב לעובדה שהקצין מת בבסיס כליאה צבאי והיה מצוי תחת משמורת צבאית, ולמעשה מיום גיוסו ועד מותו היה במסגרת צבאית. בהתאם לכך שמדובר במקרה ייחודי ויוצא דופן, סברה הוועדה "שיש מקום לשיקולי חמלה ומתן משקל לבקשת משפחתו בעניין הנצחתו".

כוכבי: "לוודא שמממשים את האמצעים שקבענו למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד"

בהתבסס על מסקנות הוועדה, הרמטכ"ל קבע כי קביעת מעמדו של ת' בעת מותו הייתה תקינה ונכונה לנקודת זמן זו. לצד זאת, הוועדה ביצעה בחינה נוספת של מעמדו לפנים משורת הדין, זאת לאור הנסיבות הייחודיות של הפרשה, לרבות הימצאותו במסגרת צבאית מיום גיוסו ועד למותו הטראגי בעת שהוא במשמורת בבסיס כליאה צבאי. הרמטכ"ל קיבל את המלצות הוועדה, וקבע כי הקצין יוכר בדיעבד כמי שהיה חייל בשירות בעת מותו.
 
"מדובר במעשים חמורים, אשר גרמו נזק בטחוני והיו בעלי פוטנציאל לנזק גדול אף יותר", אמר היום כוכבי. "עלינו לוודא שמממשים את האמצעים שקבענו למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד, באמצעות שיפור הליכי המיון והשיבוץ, ומנגנוני מעקב ובקרה במהלך השירות הצבאי".

באשר לסוגיית ההכרה בקצין כחלל צה"ל, אמר כי "זוהי סוגיה ערכית מורכבת, אשר מצריכה לערוך איזון בין החומרה הרבה של מעשי הקצין, הנזק הביטחוני שנגרם והעובדה ששוחרר באופן תקין משירות, לבין פטירתו בהיותו תחת משמורת הצבא ובהמשך רציף לשירותו הצבאי, לרבות בקשת הוריו בדבר הנצחתו. ההחלטה התקבלה מתוך תפיסת אחריות מרחיבה של צה"ל כלפי משרתיו וכלפי אלו הנתונים תחת משמרתו, ומתוך גישה מתחשבת המשקללת את הנסיבות הייחודיות ובקשת הורי הקצין".

אביב כוכבי

אביב כוכבי | צילום: Gideon Markowicz/Flash90

נציין כי ההחלטות בעניין ההכרה בו כחלל צה״ל ובעניין חלקת קברו יתקבלו בהמשך על ידי הגורמים המוסמכים במשרד הביטחון ובתיאום עם משפחתו. משפחתו של ת' תלווה על ידי מערך הנפגעים ועל ידי מפקדיו כמקובל. החקירה של היחידה לחקירות פנים בצה"ל באשר לנסיבות מותו של הקצין, מצויה בשלבי סיום, ועם סיומה יועברו ממצאיה המלאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.
 
"צה"ל שב ומביע צערו על מותו של ת' ז"ל, משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה", נמסר.