58 מיליארד: סוכם גובה תקציב מערכת הביטחון

אחרי מחלוקת עזה בין שר האוצר ליברמן לשר הביטחון גנץ, התערב ראש הממשלה נפתלי בנט והבוקר פורסם כי השלושה הגיעו להסכמות על גובה תקציב הביטחון. כמה מיליארדים ילכו לפנסיות?

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 28/07/21 09:18 יט באב התשפא

58 מיליארד: סוכם גובה תקציב מערכת הביטחון
הרמטכ"ל אביב כוכבי עם ראשי צה"ל ומערכת הביטחון, צילום: דובר צה"ל

אחרי וויכוחים ארוכים בין משרד הביטחון למשרד האוצר על גובה תקציב הביטחון ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ סיכמו אמש את תקציב מערכת הביטחון והוא יעמוד על כ- 58 מיליארד שקלים.

העימות סביב התקציב נבע בין היתר משום דרישות צה"ל לתוספת משמעותית על מנת להיערך לעימות עם איראן וכן על ההוצאות של ימי הלחימה במבצע שומר החומות, אתמול הצטרף בנט לדיונים והבוקר הודיעו המשרדים כי התקבלה החלטה.

בפגישה אמש (ג׳)סיכמו השלושה על תקציב מערכת הביטחון במסגרת חוק התקציב המתגבש בימים אלו. במסגרת ההסכמות, יעמוד תקציב משרד הביטחון על כ-58 מיליארד שקלים בשנת 2022.

כחלק מההבנות, סוכם כי יינתן מענה להצטיידות והתעצמות צה"ל בהתאם לאיומים, תוך מתן דגש על רכש מחברות ביטחוניות הפועלות בפריפריה, עוד סוכם על הקצאת תקציב בהיקף של 750 מיליון ש"ח לטובת העורף בשנת 2022, גם קידום רפורמת נפש אחת במלואה יתוקצב במסגרת תקציב 2020, וכן סיכמו השלושה על תקצוב מלא של תכנית "ממדים ללימודים", שעמדה בסכנת ביטול.

כמו כן, סוכם על הסדרת נושא תקופות השירות במתווה מאוזן שהוצג ע"י משרד הביטחון. בהודעה משותפת לשלושת הבכירים נכתב כי: "ראש הממשלה, שר האוצר ושר הביטחון מברכים על ההסכמה וקוראים לכלל השרים והמשרדים להגיע להבנות בהקדם על מנת לאשר את תקציב המדינה באופן סדור בממשלה ובכנסת".

מתוך התקציב חלקים גדולים יועברו כפנסיות ליוצאי צה"ל שנהנים מפנסיות עליהם ישנה ביקורת ציבורית, לשם השוואה, עלות הפנסיה התקציבית שקיבלו גמלאי צה"ל בשנת 2020 הגיעה ל-8.5 מיליארד שקל, כך עולה מנתונים מעודכנים שהעביר משרד הביטחון.

שר הביטחון, בני גנץ, שנחת כעת בצרפת, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "במהלך שעות הלילה סיכמתי עם ראש הממשלה ושר האוצר על תקציב ביטחון אחראי למדינת ישראל, שיאפשר קודם כל שמירה על העליונות הביטחונית שלנו מול האיומים ההולכים וגדלים, שמירה על האינטרסים של מדינת ישראל ויתר משרדי הממשלה, ויאפשר לצה"ל לממש את תר"ש 'תנופה'.

יותר מכל, אני גאה בשם מדינת ישראל שרפורמת "נפש אחת" תתוקצב במלואה. זהו חוב מוסרי של החברה הישראלית כולה ושלי באופן אישי. לצד זאת, הבטחנו את הנעת פרויקט מגן הצפון והבטחת מימושו באופן יציב לשנים, חיזוק הרכש ממפעלים בפריפריה, ועיגנו את תוכנית "ממדים ללימודים". אני מבקש להודות לראש הממשלה על ההובלה האחראית של התהליך, ולשר האוצר שניסיונו הביטחוני ומנהיגותו, הביאו לסיכום שישמור על ביטחון ישראל ויאפשר לאזרחי ישראל לישון בשקט בלילה".


(פעילות צה"ל בסלובניה, גם היא מתוך תקציב הביטחון).