ג'ון קרי מכחיש: "הטענות כי מסרתי לאיראן מידע על תקיפות ישראליות הן שקר"

סערה פוליטית פרצה בארצות הברית לאחר ששר החוץ האיראני טען כי מזכיר המדינה לשעבר עדכן אותו על 200 תקיפות של ישראל. בעקבות פרסום הדברים המפלגה הרפובליקנית דרשה לפטר את קרי "תוקע סכין בגבה של ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/21 08:57 טו באייר התשפא

ג'ון קרי מכחיש: "הטענות כי מסרתי לאיראן מידע על תקיפות ישראליות הן שקר"
קרי, צילום: shutterstock

טלטלה בארצות הברית ארעה אמש (ב') לאחר חשיפת הקלטה של שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, שטוען כי קיבל מידע על תקיפות ישראל בסוריה. זריף טען כי את המידע הוא קיבל ממזכיר המדינה לשעבר, ג'ון קרי, בזמן ששימש בתפקיד בשנים 2013–2017 תחת ברק אובמה. קרי מיהר להוציא הודעת הכחשה בחשבון הטוויטר שלו: "אני יכול להגיד לכם שהסיפור הזה והטענות האלה שקריים באופן חד משמעי. זה מעולם לא קרה - לא כשהייתי מזכיר המדינה וגם לא לאחר מכן".

באתר החדשות הפרסי Iran International נחשפו קטעים מראיון שנעשה עם זריף בו הוא מדבר נגד משמרות המהפכה והגנרל קסאם סולמאני שחוסל על ידי צבא ארה"ב. זריף טען נגד סולמאני כי הוא ניסה לחבל באישור הסכם הגרעין ב-2015, הסכם שזריף תמך בו. אך בין הדברים שעלו מהריאיון הייתה הודאה של זריף כי בשנים שקרי היה מזכיר המדינה הוא נהג לעדכן אותו על יותר מ-200 תקיפות ישראליות בבסיסים איראניים בסוריה. קרי וזריף נחשבו כמיודדים בעת כהונתו של הראשון, אך מתן המידע הפתיע גם זריף כך נשמע בהקלטה.

הופתע לקבל מידע מקרי. שר החוץ האיראני מוחמד ג

הופתע לקבל מידע מקרי. שר החוץ האיראני מוחמד ג'ואד זריףצילום: shutterstock

פרסום המידע הביא לקריאות גינויים נגד קרי, במפלגה הרפובליקנית דרשו פטר את קרי המשמש כיום כשליח הנשיאותי המיוחד לענייני אקלים. שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם ניקי היילי צייצה בטוויטר: "זה דוחה בכל כך הרבה רמות. ביידן וקרי חייבים להסביר מדוע קרי מסייע לאיראן, התומכת מספר אחת בטרור, ובמקביל תוקע סכין בגבה של ישראל, אחת מבעלות בריתנו הנהדרות". נכון עד לבוקר זה, מסביבת הנשיא ג'ו ביידן לא התייחסו לפירסומים. 


(תקיפת צה"ל יעדים איראנים בסוריה)