מפכ"ל חדש למשטרת ישראל - קובי שבתאי

השר לביטחון פנים אוחנה הודיע על בחירתו במפקד מג"ב, קובי שבתאי, למפכ"ל המשטרה הבא, וכן בגונדר קטי פרי לתפקיד נציבת השב"ס: "האנשים המתאימים לעמוד בראשות שני הארגונים ולהוביל אותם למול האתגרים הקיימים ולבצע את השינויים הדרושים"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 15/12/20 16:47 כט בכסלו התשפא

מפכ"ל חדש למשטרת ישראל - קובי שבתאי
ניצב קובי שבתאי, צילום: משה שי, פלאש 90

מפכ"ל חדש למשטרת ישראל. השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בחר בניצב קובי שבתאי, מפקד מג"ב, למפכ"ל המשטרה הבא, ובגונדר קטי פרי לתפקיד נציבת שירות בתי הסוהר הבאה. שני המינויים טעונים את אישור ועדת גולדברג למינוי בכירים, ובהמשך את אישור ממשלת ישראל.

הבחירה בשבתאי נחשבת מפתיעה, כיוון שמועמדותו לא הייתה מהבולטות, ושמו לא הוזכר כמי שצפוי להיבחר למפכ"ל. המינוי טעון את אישור הוועדה למינוי בכירים, ולאחר מכן את אישור ממשלת ישראל.


(קובי שבתאי בשנת 2017)

יעקב (קובי) שבתאי, בן 56, שירת בצה"ל כלוחם בצנחנים, ובשנת 1991 התגייס לימ"מ. הוא היה ממקימי יחידת המסתערבים ברצועת עזה, שם זכה בעיטור המופת של משטרת ישראל על תפקודו תחת אש מחבלים. ב-2001 נפצע פעם נוספת במהלך התקלות עם מחבלים בבית לחם, שם כיהן כמפקד מג"ב בית לחם.

ב-2010 מונה למפקד מרחב שומרון במחוז ש"י ושירת בתפקיד עד ספטמבר 2013. לאחר מכן קודם לדרגת תת-ניצב ומונה למפקד מרחב שרון במחוז מרכז. בפברואר 2016 מונה למפקד משמר הגבול. הוא אב לשלוש בנות ומתגורר בכרכור.

אוחנה על הבחירה: "האנשים המתאימים להוביל את שני הארגונים"

"הרעיון שעמד בבסיס החלטתי לגבי העומדים בראשות שני הארגונים הוא שמחד, אני סבור שלעומד בראש יש צורך בהיכרות מעמיקה עם הארגון וניסיון בתפקידים שונים, ומאידך – אני מאמין ששני הארגונים זקוקים לריענון ולשינוי. לכן, עשיתי כמיטב יכולתי לבחור מועמדים שיעמדו בשני התבחינים", אמר השר אוחנה על הבחירה בשניים.

"לאחר תקופה ממושכת בה ראיינתי גונדרים, ניצבים וניצבים בדימוס ושקלתי בכובד ראש את התאמתם, הגעתי למסקנה כי ניצב קובי שבתאי וגונדר קטי פרי הם האנשים המתאימים לעמוד בראשות משטרת ישראל ונציבות שירות בתי הסוהר ולהוביל אותם למול האתגרים הקיימים ולבצע את השינויים הדרושים כדי לחזק את אמון הציבור במערכות אכיפת החוק.

גונדר קטי פרי

גונדר קטי פריצילום: דוברות שב"ס

"ניצב יעקב (קובי) שבתאי הוא קצין ערכי, יוזם, בעל נסיון עשיר ועטור צל"שים. הוא הוביל את החיל בתקופה הקשה והמאתגרת של אינתיפאדת הסכינים, במהלכה לוחמי ולוחמות משמר הגבול ניצבו בחזית לשמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. משמר הגבול הפך תחת פיקודו לחיל המבוקש ביותר לשירות בקרב צעירות וצעירים בישראל, לפני כל היחידות הצה"ליות, וזאת באופן חסר תקדים. כל האמור בצירוף חזונו למשטרת ישראל ותכונות אופיו הביאו אותי למסקנה שהוא האדם המתאים להוביל את המשטרה ולחזק את אמון הציבור בה.

"גונדר קטי פרי היא קצינה פורצת דרך, מנוסה, מקצועית וערכית. פרי היא אשת שטח שצמחה בשב"ס בשורה ארוכה של תפקידים עד אשר מונתה לתפקיד מפקדת מחוז דרום, החולש על תשעה בתי כלא ובהם אלפי כלואים, רבים מהם אסירים ביטחוניים, ותחת פיקודה כ-2,500 סוהרות וסוהרים. פרי בעלת יכולות מרשימות ותפיסה ייחודית את הארגון והשפעתו הן על האסיר והן על החברה. כל אלה יחד עם תכניותה עבור שב"ס, שכנעו אותי שהיא האדם הנכון להצעיד את הארגון לעבר העתיד ולהעצים את חוסנו".

בג"ץ הורה: מינוי מפכ"ל "במהירות הראויה"

כזכור, בתחילת החודש, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הורה לאוחנה, להציג לוועדה למינוי בכירים מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה עד לסוף החודש הנוכחי. מכתבו של מנדלבליט לאוחנה מגיע בצל הוראת בג"ץ למדינה למנות מפכ"ל "במהירות הראויה". 

לאחר ההכרזה על מועמד, האישור הסופי על המינוי צריך לעבור אישור של הוועדה למינויים בכירים, ולאחר מכן לאישור הממשלה. בין המועמדים ששמותיהם הוזכרו, ניתן היה למצוא את ניצב בדימוס יורם הלוי, לשעבר מפקד משטרת ירושלים, שנחשב למועמד מוביל. עוד מועמדים - ניצב דורון ידיד, המפקד הנוכחי של משטרת הבירה, ניצב שמעון לוי, מפקד מחוז צפון, וניצב יעקב שבתאי, מפקד משמר הגבול, שנחשב, כאמור, למינוי מפתיע.