שילוב הנשים בשיריון - בוטל

בצה"ל התקבלה החלטה שלא להמשיך את הפיילוט של לוחמות הטנקים, ולהעביר את הלוחמות שכבר הוכשרו ליחידות אחרות. על פי הדיווח, הסיבה הרשמית היא כספית. דובר צה"ל: "הוחלט כי בעת הזו נכון לחזק את שילוב הלוחמות ביחידות הקיימות, ולא להקים יחידות לוחמות חדשות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/19 08:30 ט בניסן התשעט

שילוב הנשים בשיריון - בוטל
החיילות הראשונות שסיימו הכשרה כמפקדות טנקים, צילום: דובר צה"ל

האם צה״ל החליט לוותר באופן סופי על שירות נשים בתפקידי לוחמה בחיל השריון? על פי הדיווח הבוקר (א') בגלי צה"ל, לוחמות שכבר הוכשרו כטנקיסטיות - שובצו ביחידות לוחמות אחרות כמו קרקל, כפי שפורסם כבר בחודש אוקטובר.

ההחלטה התקבלה כשברקע החלטת הרמטכ״ל הקודם רא״ל גדי אייזנקוט, שעוררה בזמנו סערה, לבצע פיילוט לשילוב נשים בתפקידי לוחמה בחיל השיריון. במהלך הניסיון שהוגדר כמוצלח, 10 מתוך 15 חיילות שהחלו את המסלול, סיימו את ההכשרה והפכו ללוחמות בשריון, 4 מהן הפכו למפקדות טנקים.

הסיבה הרשמית להחלטת צה״ל: חישובי עלות-תועלת, לפיהם יש צורך ביצירת הכשרה נפרדת ובהקצאת לוחמות על חשבון יחידות אחרות. כזכור, בשעתו ספג רעיון שילוב נשים כלוחמות בטנקים ביקורות רבות. 

מדובר צה״ל נמסר כי "ההחלטה להקפיא את הפרויקט התקבלה ופורסמה כבר לפני מספר חודשים בעקבות הערכת המצב שבוצעה בזרוע היבשה בה עלה כי השלב הבא בהתנסות מחייב גדילה משמעותית בכ"א ותשתיות למימוש התהליך, הוחלט כי בעת הזו נכון לחזק את שילוב הלוחמות ביחידות הקיימות, ולא להקים יחידות לוחמות חדשות. הידע למימוש התהליך, באם יוחלט עליו, נרכש וקיים. נושא שילוב הנשים בשריון לא נידון על שולחנו של הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי".

*אחים לנשק : "מברכים את הרמטכ"ל על החלטתו לשים בראש סדר עדיפויות של צה"ל את הניצחון והמבצעיות"*

מארגון אחים לנשק, אשר נלחם נגד שילוב לוחמות בצה"ל, נמסר כי הם "מברכים הבוקר את הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, על החלטתו, לשים בראש סדר עדיפויות של צה"ל את הניצחון והמבצעיות, ולסיים את הפיילוט להכנסת לוחמות לטנקים, שבאופן טבעי נכשל, כפי שהיה ברור שיקרה מלכתחילה. כל ניסיון להציג את הניסוי כהצלחה שמסיבות משונות לא ממשיכים בה הוא מגוחך. הציבור לא מטומטם ומבין את האמת. הניסוי נכשל כבר בפעם השלישית. כדאי שמישהו במערכת הפוליטית יתעורר ויקרא לחקור את הדרך בה מתבצעים הניסויים האלו בצה"ל - בניגוד לכל רציונאל מבצעי ואנושי".

עוד ציינו כי הם "קוראים לרמטכ"ל להמשיך את המגמה הזו, ולהפסיק את שילוב הלוחמות, גם בגדודי החי"ר האחרים וגם בתותחנים. הכשלים המבצעיים של היחידות הללו מעידים על חוסר ההתאמה שלהם לגזרות בהם הם ממוקמות. הגיע הזמן להפסיק לשבץ את הנשים למקומות ותפקידים שלא מתאימים לצה"ל ומשימותיו, לא מתאימים לבנות ואף פוגעים בהן, ולהפסיק לקדם דרך צה"ל אג'נדות פמיניסטיות קיצוניות. צריך להחזיר את צה"ל לתפקידו היחיד - נצחון והכרעה".